Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?  (gelezen 3831 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2021, 14:36:05 »
Willy,

Messing is wat zwaarder dan kunststof. Ook met dat loodplaatje erin.
Door de metalen onderdelen van het onderstel loopt het vaak wel rustiger. Het geheel kan echter wel wat zwaarder worden voor je locs.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2021, 16:10:43 »

  Marcel ,

  Daar vreesde ik al voor : mijn Mediolanum spoort nu achter een Lima TEE 4 /4 SBB of een ÖBB Roco 1044 ( zware loc ) of een Lima FS 444 . Mediolanum is normaal 5 X FS TEE rijtuigen + 3 DB TEE AVMZ 207 .
  Heb jullie EMV filmpje gezien : ik ben pas gestart met de eerste lockdown en kijk uit om samen met de kleinzoon naar dergelijke evenementen te kunnen gaan .

  dank    Willy

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2021, 16:32:54 »
Willy,

Heb je deze https://youtu.be/Dmm0mnz4-ps of https://youtu.be/OYrD3arqhJc al gezien?
De eerste is een standaard Heljan loc. De 2e video is een Hamo 1100, dus slechts op 2 assen aangedreven.

In https://youtu.be/Ke1Y0ajKnkI zie je dat het met een standaard Rivarossi 1300 al een heel stuk beter gaat.

Hier zitten dan wel geen messing rijtuigen tussen, maar moet wel een helling op van 2%
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2021, 16:54:01 »

  Marcel

 de verkoper gaat mij een aantal foto's doorsturen van een aantal rijtuigen getrokken op alle kanten . Eerst zien dat ze de moeite waard zijn .

  Willy

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2021, 10:17:16 »
   collega's

   heb de verkoper gecontacteerd en hem gevraagd met wat te vergelijken . Dit is zijn antwoord :Safer is not comparable to industrial products. It was an artisanal producer of perfect H0 brass FS models. Every piece is a unique masterpiece. You can compare it to Micrometakit or to Fulgurex. Safer doesn’t exist any more, it has been incorporated into Linea Model, that is producing wonderful brass models as well. Een logisch antwoord : je kan kan brass niet vergelijken met de klassieke kunststof rijtuigen .
   Wat ik niet weet hoe het het rijgedrag van dergelijk uitgevoerde rijtuigen is ( rustig / zacht / hard / lawaaierig ) . Brutus : kan jij me daar iets meer over vertellen

   dank     Willy
Rijgedrag van metalen/messing rijtuigen is over het algemeen genomen heel soepel. Het gewicht speelt daarbij een rol. Hard, zacht, dat is niet anders dan bij kunststof modellen. Wat wel een rol kan spelen of je RP25 wielen onder je model hebt zitten. meestal een standaard bij messing modellen.Bij de grovere wissels willen die er op het hartstuk wel eens uitspringen. Dus je traject opbouw is wel van invloed.
En omdat het metaal / messing is is de lak ook wat gevoeliger voor krassen. Voorzichtigheid is wel geboden bij het gebruik. Overigens zijn de kleuren van de metalen modellen veel mooier en realistischer dan van kunsttof modellen.


gr
Brutus

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2021, 11:05:44 »
   Hallo Brutus ,

hierbij de foto's van 1 rijtuig als voorbeeld: zijn wat groot uitgevallen maar toch scherp genoeg om u een beeld te vormen




 

 


Willy
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 15:38:21 door Bert van Gelder »

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2021, 12:32:56 »
Beste Willy,

Op deze foto' s ziet de wagon er netjes uit.
Misschien kun je ze vergelijken met ACME. Zal wel ergens op een forum een bespreking van zijn.
In ieder geval in de Beneluxforum:  Topic: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen  (gelezen 3281 keer)
Dan zie je op de foto' s al direct het verschil in grofheid tussen kunststof, zoals de raamstijlen, bij ACME en messing van Safer.
Hoeveel wagens worden er aangeboden in de set?

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2021, 14:06:43 »

    Hallo Brutus ,

    Ik heb de Safer rijtuigen op foto met mijn huidige Rivarossi ( en deze zijn ook mooi en rijden Oké ) vergeleken en dan zie je toch een verschil in detail en scherpte . Er worden mij 5 rijtuigen aangeboden en op ebay 8 .

    groeten  Willy

       

Tigrone652

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2021, 10:50:40 »
Goedemorgen, ik lees jullie discussie net pas, leuk onderwerp! Safer is een beetje een verhaal apart. Ik heb materieel uit verschillende periodes en ben liefhebber, omdat je ziet dat het handwerk. En dat heeft karakter 😉

Ze begonnen met messingrijtuigen, waarbij zijkanten, bodem, draaistellen en interieur van metaal waren, dak uit kunsstof. In het begin waren de rubberbalgen gemaakt van rubberen slangetjes (leuk detail!). Later werden draaistellen, interieur en bodem van kunsstof spuitgietwerk. Maar dat spuitgietwerk is niet zo verfijnd als dat van de grote industrielen of de nieuwe producties uit China. De messing kap en de raampjes zijn daarentegen mooi gerafineerd en superstrak.

Door het dunne plaatwerk is het echter wel lastiger op sommige plekken om voldoende diepte te creeeren, bijvoorbeeld aan de onderkant achter de deuren. Maar als dat je stoort en je bent een beetje handig, dan kun je daar zelf makkelijk wat aan doen.

De rijeigenschappen wisselen nogal per rijtuig, want ze hebben nogal wat technieken gebruikt/uitgeprobeerd. Sommige producties hebben kunsttofasjes (twee helften die je in elkaar schuift) met messing wielbanden. Deze lopen niet altijd even mooi zo uit de doos (lees: ze kunnen aanslepen en waggelen als een dronken zeeman). Maar dit is ook wel weer te fixen als je een beetje handig bent. Of je zet er gewoon andere asjes in. Andere rijtuigen hebben metalen asjes en die lopen soms perfect, soms “gewoon OK”, afhankelijk van de montage. Wel weer erg leuk: het binnenwerk van deze draaistellen is ook mooi nagebootst. Deze draaistellen zijn trouwens nog steeds te koop (zie www.safer.it). Ik heb er een paar jaar geleden een stel van besteld, en toen kreeg ik er grof gedraaide stalen wielen bij met een stukje plastic buis dat als as dient. Ook trof ik een ooit een draaistel uit giethars aan. De eerdere producties hebben weer metalen draaistellen: messing met gegoten zijkanten (witmetaal/messing?) Deze lopen goed.

Tegenwoordig maken ze nog kunststof bouwkits (met Linea Model). Vaak krijg je onderdelen dubbel geleverd, omdat er ook misbaksels kunnen zitten in het spuitgietwerk en soms is er nog ergens een ontwerpfoutje. En dan moet je als modelbouwer creatief zijn😉 Maar dat is weer een ander verhaal.

Kortom ik zou Safer niet aanraden aan mensen die op zoek zijn naar een perfect lopend Rocorijtuig, maar wel aan modelbouwers die het ook leuk vinden om zelf te bouwen en geen problemen hebben met het zetten van wat puntjes op de i.

Over deze TEE-rijtuigen: ze zien er mooi uit! Ze hebben volgens mij de nieuwe kunststof draaistellen. Ik kan niet goed zien of de asjes van metaal of kunststof zijn, maar dat kan dus invloed hebben op het rijgedrag.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 10:59:53 door Tigrone652 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Modeltreinen van Safer, wie kent dit merk?
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2021, 12:22:23 »

  beste collega ,

   Ik ben blij met uw uitgebreide en gefundeerde opinie over Safer . Ik had voor alle zekerheid de aanbieding voor de 8 rijtuigen aan mij laten voorbijgaan ( worden opnieuw aangeboden ) en de 5 andere on hold gezet . Vermits ik nooit een handige Harry ben geweest is het voor mij nu wel duidelijk .

   groeten en bedankt   Willy