Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:21:41
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
  

Auteur Topic: Motor en aandrijving NS omC in spoor 1  (gelezen 876 keer)

Bram57

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Gepost op: 15 February 2021, 17:32:10 »
Goedemiddag,
Ik ben een model van een NS omC motorrijtuig in spoor 1 aan het uitwerken. Het gaat om de 2-assige motorijtuigen uit 1927 met de nummers NS omC 901 t/m 908 die in Zuid-Beveland door de SZB zijn ingezet.

Na het bestuderen van tekeningen en foto’s, wil ik als eerste een rijdend onderstel in elkaar zetten. De vraag waar ik tegen op loop betreft de keuze van de motor en de overbrengingsverhouding naar de wielen? Hieronder wat uitgangspunten.

Wanneer ik uitga van een maximum snelheid van 80km/h in werkelijkheid wordt dit in model 2,5km/hr (1:32), of in model 70cm/sec.
Een NS omC had wielen met een diameter van ongeveer 80cm. In model worden dan wielen met een diameter van 25mm gekozen. Omtrek phi x 25mm = 78,5mm, dus 70cm/sec = 9 omw/sec, of 530 omw/min bij maximum snelheid.
Afhankelijk van de gekozen motor zal de overbrengingsverhouding moeten worden bepaald. Dus een motor met een toerental van 5400omw/min geeft een overbrengingsverhouding van 1:10.

Om wat idee te krijgen heb ik een Märklin 5579 Köf opengemaakt. De tanden op de tandwielen geteld en kom op een overbrengingsverhouding van 1:42. Redenen waarom deze overbrenging hoger zou zijn dan in mijn voorgaande berekening, zijn (voor zover ik kan bedenken):
-   het wiel is iets groter, namelijk 30mm ipv 25mm
-   de maximum snelheid van de Köf locomotief is lager. Uitgangspunt maximaal 50km/hr? Of nog lager?
-   ??

Vragen? Zijn mijn uitgangspunten correct.
Zijn de aangenomen model snelheden juist?
Welke elektromotor moet ik kiezen?
Wat zijn de belangrijke eigenschappen om op te letten? Maximum spanning, stroom, toerental belast en onbelast, borstels of geen borstels?
En welke overbrengingsverhouding kan het beste worden gekozen?

Graag jullie opmerkingen en advies.
Met vriendelijke groet,
Bram
« Laatst bewerkt op: 15 February 2021, 19:49:39 door Bert van Gelder »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2021, 18:12:22 »
Wat een enorm leuk project Bram. Ik denk dat de praktijk (trial and error) minstens zo belangrijk is als de theorie. Volgens mij reken je altijd met onbelaste toerentallen, maar de aandrijving en de massa slurpt zo 20 procent op en wanneer je ook nog iets aan de haak hangt (trok een OMc ook goederenwagens?) gaat het helemaal hard.

Dat neemt niet weg dat je soms verbazingwekkend weinig nodig hebt. Ik heb ooit een OMc gezien in schaal 1:32. Het model werkte op batterijen en werd op 1 as aangedreven door een CD speler motortje en dat ging supersoepel!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!