Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
Vandaag
om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
Vandaag
om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Motor en aandrijving NS omC in spoor 1 (gelezen 790 keer)
Bram57
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1
«
Gepost op:
15 February 2021, 17:32:10 »
Goedemiddag,
Ik ben een model van een NS omC motorrijtuig in spoor 1 aan het uitwerken. Het gaat om de 2-assige motorijtuigen uit 1927 met de nummers NS omC 901 t/m 908 die in Zuid-Beveland door de SZB zijn ingezet.
Na het bestuderen van tekeningen en foto’s, wil ik als eerste een rijdend onderstel in elkaar zetten. De vraag waar ik tegen op loop betreft de keuze van de motor en de overbrengingsverhouding naar de wielen? Hieronder wat uitgangspunten.
Wanneer ik uitga van een maximum snelheid van 80km/h in werkelijkheid wordt dit in model 2,5km/hr (1:32), of in model 70cm/sec.
Een NS omC had wielen met een diameter van ongeveer 80cm. In model worden dan wielen met een diameter van 25mm gekozen. Omtrek phi x 25mm = 78,5mm, dus 70cm/sec = 9 omw/sec, of 530 omw/min bij maximum snelheid.
Afhankelijk van de gekozen motor zal de overbrengingsverhouding moeten worden bepaald. Dus een motor met een toerental van 5400omw/min geeft een overbrengingsverhouding van 1:10.
Om wat idee te krijgen heb ik een Märklin 5579 Köf opengemaakt. De tanden op de tandwielen geteld en kom op een overbrengingsverhouding van 1:42. Redenen waarom deze overbrenging hoger zou zijn dan in mijn voorgaande berekening, zijn (voor zover ik kan bedenken):
- het wiel is iets groter, namelijk 30mm ipv 25mm
- de maximum snelheid van de Köf locomotief is lager. Uitgangspunt maximaal 50km/hr? Of nog lager?
- ??
Vragen? Zijn mijn uitgangspunten correct.
Zijn de aangenomen model snelheden juist?
Welke elektromotor moet ik kiezen?
Wat zijn de belangrijke eigenschappen om op te letten? Maximum spanning, stroom, toerental belast en onbelast, borstels of geen borstels?
En welke overbrengingsverhouding kan het beste worden gekozen?
Graag jullie opmerkingen en advies.
Met vriendelijke groet,
Bram
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2021, 19:49:39 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7483
Re: motor en aandrijving NS omC in spoor 1
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2021, 18:12:22 »
Wat een enorm leuk project Bram. Ik denk dat de praktijk (trial and error) minstens zo belangrijk is als de theorie. Volgens mij reken je altijd met onbelaste toerentallen, maar de aandrijving en de massa slurpt zo 20 procent op en wanneer je ook nog iets aan de haak hangt (trok een OMc ook goederenwagens?) gaat het helemaal hard.
Dat neemt niet weg dat je soms verbazingwekkend weinig nodig hebt. Ik heb ooit een OMc gezien in schaal 1:32. Het model werkte op batterijen en werd op 1 as aangedreven door een CD speler motortje en dat ging supersoepel!
Mvg, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1