Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 23:24:22
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 23:24:07
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 22:56:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 22:55:28
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 22:40:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:23:04
Inzet T2s van de NS door Rick
Vandaag om 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
  

Auteur Topic: Motor en aandrijving NS omC in spoor 1  (gelezen 848 keer)

Bram57

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Gepost op: 15 February 2021, 17:32:10 »
Goedemiddag,
Ik ben een model van een NS omC motorrijtuig in spoor 1 aan het uitwerken. Het gaat om de 2-assige motorijtuigen uit 1927 met de nummers NS omC 901 t/m 908 die in Zuid-Beveland door de SZB zijn ingezet.

Na het bestuderen van tekeningen en foto’s, wil ik als eerste een rijdend onderstel in elkaar zetten. De vraag waar ik tegen op loop betreft de keuze van de motor en de overbrengingsverhouding naar de wielen? Hieronder wat uitgangspunten.

Wanneer ik uitga van een maximum snelheid van 80km/h in werkelijkheid wordt dit in model 2,5km/hr (1:32), of in model 70cm/sec.
Een NS omC had wielen met een diameter van ongeveer 80cm. In model worden dan wielen met een diameter van 25mm gekozen. Omtrek phi x 25mm = 78,5mm, dus 70cm/sec = 9 omw/sec, of 530 omw/min bij maximum snelheid.
Afhankelijk van de gekozen motor zal de overbrengingsverhouding moeten worden bepaald. Dus een motor met een toerental van 5400omw/min geeft een overbrengingsverhouding van 1:10.

Om wat idee te krijgen heb ik een Märklin 5579 Köf opengemaakt. De tanden op de tandwielen geteld en kom op een overbrengingsverhouding van 1:42. Redenen waarom deze overbrenging hoger zou zijn dan in mijn voorgaande berekening, zijn (voor zover ik kan bedenken):
-   het wiel is iets groter, namelijk 30mm ipv 25mm
-   de maximum snelheid van de Köf locomotief is lager. Uitgangspunt maximaal 50km/hr? Of nog lager?
-   ??

Vragen? Zijn mijn uitgangspunten correct.
Zijn de aangenomen model snelheden juist?
Welke elektromotor moet ik kiezen?
Wat zijn de belangrijke eigenschappen om op te letten? Maximum spanning, stroom, toerental belast en onbelast, borstels of geen borstels?
En welke overbrengingsverhouding kan het beste worden gekozen?

Graag jullie opmerkingen en advies.
Met vriendelijke groet,
Bram
« Laatst bewerkt op: 15 February 2021, 19:49:39 door Bert van Gelder »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7601
Re: motor en aandrijving NS omC in spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2021, 18:12:22 »
Wat een enorm leuk project Bram. Ik denk dat de praktijk (trial and error) minstens zo belangrijk is als de theorie. Volgens mij reken je altijd met onbelaste toerentallen, maar de aandrijving en de massa slurpt zo 20 procent op en wanneer je ook nog iets aan de haak hangt (trok een OMc ook goederenwagens?) gaat het helemaal hard.

Dat neemt niet weg dat je soms verbazingwekkend weinig nodig hebt. Ik heb ooit een OMc gezien in schaal 1:32. Het model werkte op batterijen en werd op 1 as aangedreven door een CD speler motortje en dat ging supersoepel!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!