Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:25:44
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?  (gelezen 2103 keer)

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Hallo allemaal,
Ben recentelijk eens wat gaan voorbereiden en ontwerpen voor een tweetal bedieningspanelen welke op mijn nieuwe baan moeten gaan komen (Baanplan Marburg-Anfeld). De belangrijkste les van mijn vorige baan was dat ik te weinig rekening hield met rangeer mogelijkheden en daarom ook geen separaat bedieningspaneel had gemaakt, met de nieuwe baan nieuwe kansen om verse fouten te maken  ;D
Vanzelfsprekend als eerste gaan zoeken op dit forum maar het viel me op dat info over het fenomeen ‘Bedieningspaneel’ behoorlijk gefragmenteerd is, een aanzet was gedaan in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88909 maar na een aantal plaatjes hield dat weer op.

Heb in eerste instantie twee vragen en zoek jullie ervaringen en geleerde lessen:
De tekening: persoonlijk vind ik T1 eleganter dan T2 maar het is mogelijkerwijs iets drukker.
De signalering: Geef je wisselstand (W opties) of juist de rijrichting (R opties) aan  via de leds. W1 en W2 gebruiken twee-kleurige leds

Heb de neiging om voor optie W3 te gaan maar twijfel ook nog sterk met optie R1 omdat die naar mijn idee iets eenvoudiger af te lezen is in de dagelijkse praktijk.
Als altijd jullie ideeën en gezichtspunten van harte welkom.

 
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2021, 14:04:26 »
Hoi Henk,

De tekenwijze is zeer persoonlijk, en ik zou doen wat je zelf het mooiste vind.

Voor de leds om de wisselstand aan te geven, zou ik voor verschillende kleuren gaan.
Mijn ervaring is, dat je dan sneller ziet dat een wissel afbuigend ligt. Met gelijke kleuren zie je dat slechter.
Stukje praktijkervaring  8)

Met duoleds heb je ook minder ruimte nodig, je staat versteld hoe veel ruimte de onderste opstelling kost bij een groter tableau.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2021, 14:07:18 »
Ik gebruik de optie R2. Een groene of gele led in de gekozen richting. De rest is donker. Dus gewoon de lampjes volgen om te zien wat de route is.
De tekenwijze T1 vind ik onhandig. Als je dan de afbuigende richting kiest zouden ook de lijnen moeten verdraaien en dat gaat niet.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2021, 14:24:09 »
Ik doe het zelfde als Klaas. optie R2, twee groene leds, de gekozen richting licht op, de andere richting donker.
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222169004#msg3222169004
Het baanplan heb ik in Anyrail getekend, uitgeprint en opgeplakt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Gast
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2021, 14:52:11 »
Ik gebruik R2 met een toevoeging en een opmerking.

Toevoeging:  een extra led in het aanvoerdeel van de wissels.  Dan zie je dus dat die rechtdoor gaat ( 2 leds op 1 lijn) of afbuigend (leds in knik).
En als opmerking:  waarom gebruik je ronde leds ?  Ik gebruik rechthoekige leds, zodat er een echt aaneensluitend beeld ontstaat.  Overigens ook in de rest van de baan om bezetmelding te laten zien'

En als extra toetje:  via de Lenz LW150 heb ik de mogelijkheid om de wissels via de handregelaar te bedienen, via het bedieningspaneel of via een ABC/analoog beveiligings systeem.  Het leuke van de LW150 is, dat als je via schakelaars de wissel bedient  (schakelaars om-om, dus 2 vaste toestanden), dat als de centrale iets anders doet dan de schakelaar, de betreffende led gaat knipperen.  Bijvoorbeeld:  schakelaar staat op rechtdoor, maar centrale zet hem op afgebogen.
Ik gebruik zelf drukknoppen in een start - doel systeem voor het instellen van een rijweg,  meestal met 2 knoppen, maar soms ontkom je er niet aan de rijweg in meer stukken te delen, dus dan wordt het 3 of 4 knoppen.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2021, 17:10:09 »
Geef mij maar R2, en dan in de overloopwissel zelfs met een led minder. Beide wissels worden bij mij altijd gelijk geschakeld en dan heb je aan 1 led genoeg.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2021, 17:18:11 »
En als opmerking:  waarom gebruik je ronde leds ?
Ik gebruik ronde leds omdat dat makkelijker monteert. Je hoeft dan in het paneel maar een rond gaatje te boren. Rechthoekig is mooi, maar hoe krijg je een rechthoekige opening in het paneel?

Geef mij maar R2, en dan in de overloopwissel zelfs met een led minder.
In een overloop zet ik ook maar 1 led. Duidelijk genoeg.

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2021, 17:55:29 »
Hallo allemaal,
Dank voor alle supersnelle reacties, als een trein zullen we maar zeggen  :P
De overgrote meerderheid is duidelijk van menig dat rijrichting aangeven het beste werkt in de praktijk en ik ook maar niet eigenwijs zijn en een mengvorm doen met stiekem toch de wisselstand aangeven zoals in optie W3 en W4.

Voor wat betreft de constructie ga ik 3mm Ledjes gebruiken voor het installatiegemak samen met kleine moment drukknoppen om een zo'n clean mogelijke look te krijgen.
Door de gebruikte sandwich constructie in een lade onder de baan zit ik niet helemaal vast aan de tekenmethode zolang ik de schakelaars en leds maar op dezelfde plek laat zitten, ook de grote moeren van de drukknoppen kan ik op deze manier weglaten. Hoewel mooier zie ik rechthoekige gaten van 2x5 mm in transparant perspex maken niet zitten zonder een CO2 lasercutter en die is ietwat boven budget.



Nog een extra led in de aanloop naar een wissel lijkt me niet echt nodig voor de leesbaarheid gezien de grootte van het paneel maar zou eventueel altijd nog achteraf ingebouwde kunnen worden.
Ref 1 of 2 ledjes in overloop wissels; denk op dit moment toch aan twee voor de symmetrie in het beeld en vanzelfsprekend brandt er altijd maar 1 led per wissel.
Ter info: de geel-rode knoppen zijn bedoeld voor ontkoppelaars.
De panelen zien er dan ongeveer zo uit (maat: +/- A4 in landscape)

————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

VvKan

  • Gast
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2021, 18:05:50 »
Ronde leds zijn zeker makkelijker, ook omdat ze dan een klein eindje boven het paneel zouden kunnen uitsteken.  Maar ze bestaan ook in uitvoering met een platte bovenkant
De rechthoekige zijn eigenlijk ook niet zo moeilijk te monteren, maar je krijgt een andere opbouw van je paneel.  In de plaat wordt een rong gat geboord.  Daar wordt de led in bevestigd, al dan niet geklemd of met lijm vastgezet of gemonteerd op een printplaat.  De platte bovenkant van de led ligt precies gelijk met de bovenkant van de plaat.
Bovenop de plaat komt een print (papier, overheadsheet) met de zwarte banen van het railpatroon en de wissels  met daarin de open plekken waar de led onder zit.
Bijkomend voordeel is, dat als een led niet 100% correct geplaatst is, je dit toch niet ziet, omdat het doorschijnende gedeelte voldoende spreiding geeft.

Als je fel licht gevende leds wil gebruiken is het beter een tussenlaag aan te brengen, die geheel zwart is behalve op de bedoelde plekken, en daaroverheen nog de print met het sporenplan.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2021, 18:08:23 »
Mooi dit draadje omdat ik ook bezig ga met het maken van een bedieningspaneel volgens R2 methode. Wil een wit aluminium sandwich paneel van 3 mm dik gebruiken als plaat waarop het railplan komt en de ledjes. De schakelaars monteer ik onder het railplan zodat het beeld niet te druk wordt.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 18:35:12 door AntonM »

VvKan

  • Gast
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2021, 18:11:16 »
Hallo FunRail,  hou je er rekening mee, dat als je bovenste laag perspex doorzichtig is, dat je dan wat spreiding van licht krijgt, dus dat het wat vlekkeriger wordt ?   Een led geeft niet zoveel licht naar de zijkanten, maar toch.

PS je hebt ook hulsjes waar een led in past, ben je van dat probleem af.

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2021, 18:32:01 »
Hoi Veroniek,

Ref de lichtspreiding, ik was al van plan om de binnenkant van het gat ondoorzichtig te maken, heel subtiel een likje verf moet kunnen. Hulsjes e.d. Maken het allemaal weer dikker.

V.w.b. Afgeplatte leds, die kon ik bij Conrad niet vinden in de 3mm range, wel de 5mm, niet dat ze echt plat zijn maar wel bijna.

Dank voor het meedenken.
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2021, 14:18:22 »
Hallo allemaal,

Tijd voor een update.
Afgelopen week mijn proefbaantje kunnen uitbreiden met een volledig functioneel schakelpaneel ernaast. De lol is dat dit schakelpaneel gewoon gebruikt kan worden naast de door iTrain aangestuurde baan. E.e.a. werkt volkomen transparant door gebruik te maken van de Etecmo PBU (PushButton Unit) deze splinternieuwe print vertaalt schakelmomenten in signalen welke door je centrale aan je wissel decoders worden doorgegeven.
Het grote voordeel is dat iTrain volkomen op de hoogte is van de door jou gezette wissels en er gewoon mee kan omgaan, je ziet het display op iTrain ook gewoon veranderen als je een wissel op het schakelpaneel omzet, dit werkt twee kanten op want de ledjes op je paneel veranderen wanneer iTrain een wissel zet.

Foto’s ter illustratie:



De ledjes worden verlicht via de relais welke op de servo-decoders zitten en de connecties worden door middel van een D-Sub 25 verbindingskabel naar het losse schakelpaneel gebracht, de PBU heeft alleen een X-bus kabel naar je centrale nodig (een Z21 bij mij).
Deze flexibele oplossing (in de mechanische zin) gaat uitstekend werken in de toekomst als ik twee schakelpanelen in lades onder de baan wil bouwen.
Het schakelen gebeurd door middel van een tweezijdige tuimel momentschakelaar [(aan)-0-(aan)], ik gebruikte deze schakelaar Conrad artikel: 700391, twee drukknoppen per wissel (1 voor recht en 1 voor afslaan) kan natuurlijk ook maar vond ik minder mooi.

Zo ziet de binnenkant van het paneel eruit:


Laat maar weten wat je er van vindt


————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2021, 18:40:32 »
hoi,

Een leuke oplossing. Alleen de terugmelding voor de wisselstand is niet echt super handig vind ik persoonlijk. Dan is Deze oplossing nog flexibeler. Dan heb je alleen maar een XPressnet-kabel en een voedingskabel voor de Arduino nodig. In theorie kan je die zelfs nog van de XpressNet-bus vissen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bedieningspaneel layout: Wat zijn de ervaringen en geleerde lessen?
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2021, 19:19:58 »
Hoi Ronald,

Eens dat het misschien niet de meest minimale oplossing is maar wel eentje die ik nog kan begrijpen en fixen als er iets mis gaat. Leren donderjagen met een Arduino staat zeker nog op mijn verlanglijstje maar is niet iets wat ik eerdaags al onder de knie zal hebben.  Ik verwacht een extreem steile leercurve te moeten doormaken en heb de moed nog niet gehad eraan te beginnen.  ::)
Tot die tijd dus maar ‘simpeler’ en minder elegant oplossen.

————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen