Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)  (gelezen 6650 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2021, 20:59:24 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.

Groet, Victor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2021, 21:37:51 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).

Hier kun je trouwens ook veel info vinden over bouwjaar, aantallen, nummers, verbouwingen etc. Er zijn nogal wat i10 rijtuigen verbouwd naar bar-/restauratie-/discorijtuigen en de i6c couchette rijtuigen waren eerst gewone i6 rijtuigen.


https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I6/I6%20Rijtuigen.html

https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I10/I10%20Rijtuigen.html


En waar ze o.a. reden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/I10_(spoorwegrijtuig)

https://www.martijnhaman.nl/benelux_belgischerijtuigen.htm

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2021, 22:00:44 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2021, 22:02:39 »
I10 A was er alleen in uitvoering zonder airco.
I10 B was er zowel met als zonder airco.
Mijn indruk is dat met de onttrekking van 15 B aan het park I6 voor ombouw tot Bc het hierdoor ontstane gat opgevuld moest worden door een deel van de nieuw te bouwen I10 uit te rusten met airco.
Airco was een voorwaarde voor inzet in EC-treinen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2021, 22:19:42 »
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.


Oh grappig, nog nooit gezien zo  :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2021, 14:44:08 »
Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
Als ezelsbruggetje kun je dat makkelijk onthouden via I-zes heeft schortplaten, I-tien heeft dat niet  :police:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

E49Memling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2021, 19:45:18 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
bij de I10 200 km/u zijn er (antislinger)schokdempers gemonteerd tussen de haken aan de rijtuigkast en het draaistel, de versie 160 km/u hebben die schokdempers niet.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2021, 10:44:44 »
In Oostenrijk zijn er wel dergelijke rijtuigen zonder Airco gebouwd.
Deze hebben ook andere bogies, namelijk SGP.
Uiterlijk vrijwel gelijk maar ze vallen op door de schuiframen aan beide zijden.