BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Max Power op 08 februari 2021, 20:07:59
-
Goedenavond,
Ik heb een vraag over de Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur) als ik soms een beetje in de war ben.
Ik versta het zo:
- Sinds 1977 waren er die I6 rijtuigen. Eerst waren ze met oranje kleur met een witte band.
- Dan kwamen 1987 de I10 rijtuigen. Technisch bijna hetzelfde, ook eerst in de oranje uitvoering.
- Na elkaar werden beide soorten rijtuigen deels met airco uitgerust.
- Eens werd dan de ‘nieuwe look’ (blauwe en rode band en rode deuren) door de SNCB/NMBE gekozen. Volgens werden de I6 en I10 rijtuigen stuk voor stuk met deze design gevormd (daarom zijn er I6 en I10 modellen met blauwe en rode band te vinden).
- Later volgt dan nog een andere renovatie, war de rode band uit het design verdwijnt.
Heb ik dat correct begrepen?
Wat ik ook niet snap is het verschil tussen de I6 en I10 rijtuigen. Voor mij zijn die heel dergelijk uit. Aanvankelijk dacht ik dat de rijtuigen zonder de rode band automatisch I10 rijtuigenzijn, maar dat is fout (er zijn een keer afbeldingen te vinden van gerenoveerde I6 rijtuigen waar je kun soms de blauwe band zien).
Kun iemand dat misschien ook verklaren?
Groetjes
Max
-
I10 rijtuigen hebben een middengang en I6 een zijgang met coupé's.
-
De I6-rijtuigen zijn onderdeel van een internationale bestelling van sneltreinrijtuigen. In de jaren '70 wilde men een opvolger/hoogwaardiger alternatief voor het eerdere standaardtype UIC-X, oftewel de Duitse "m-Wagen", ontwikkelen. Na wat prototypes werd dat uiteindelijk het zgn. Eurofima-rijtuig dat in België als I6 bekend staat, maar ook aan diverse andere Europese landen geleverd is. Met name de ÖBB kochten veel Eurofima's en bestelden later ook op grote schaal afgeleiden/doorontwikkelingen ervan, maar ook bijvoorbeeld de Duitse Avmz 207 hoort bij de Eurofima-bestelling. Eurofima's zonder airco hebben bij mijn weten niet bestaan, de rijtuigen zijn altijd geklimatiseerd geweest. De Eurofima-rijtuigen zijn coupérijtuigen (Abteilwagen) met zijgang en afgesloten 6persoonscoupés.
De I10 is een alleen aan België geleverd type. Deze rijtuigen zijn origineel maar gedeeltelijk geleverd met airco, en de I10 zijn anders ingericht met een open afdeling (Großraum) in plaats van coupés zoals bij de I6. Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
-
Dankjewel,
Zijn de I10, omdat ze later zijn gebouwd, automatisch moderner dan de I6, of is er na de renovatie (waarbij ook het rode band is verdwenen) binnen geen verschil meer te herkennen?
Groetjes
Max
-
Niet automatisch denk ik. De i6 rijtuigen zijn ook enkele jaren geleden gerenoveerd en voorzien van o.a. nieuwe bekleding, moderne snufjes zoals stopcontacten en een toiletsysteem. Maar ik weet niet welke nu het modernst zijn ???
De i6 rijtuigen kun je inderdaad herkennen aan de "schortplaat" aan de onderzijde, zeg maar een ronde onderkant langs de hele zijkant (zie -> A hieronder). De i10 rijtuigen hebben een "platte" onderkant met net voorbij de draaistellen een soort uitstekende plaat/haak waaraan je ze gemakkelijk kunt herkennen (zie -> B). Voor de i6 rijtuigen had de NMBS ook nog i4 rijtuigen, die lijken heel erg op de i10 (ook een vlakke onderkant net als de i10 rijtuigen) maar dan zonder de uitstekende platen bij de draaistellen. Ook hebben de i4 rijtuigen ventilatoren op het dak (zie -> C). De i5 is qua uiterlijk bijna gelijk aan de i4 maar dit is de couchette uitvoering. De i6 rijtuigen zijn er ook in couchette uitvoering overigens :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/i10-memling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/i10-memling.jpg)
Een i6 rijtuig in Memling livrei.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-C1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-C1.jpg)
Een i10 rijtuig in C1 livrei.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-new-look.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-new-look.jpg)
Een i10 rijtuig in New Look.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/i4-AB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/i4-AB.jpg)
Een i4 rijtuig in NMBS groen.
Vr. groet, Martijn.
PS Ik zal zo nog wat zeggen over de verschillende kleuren.
Foto's trouwens (c) http://www.reisezugwagen.eu/
-
Nog een paar verschillen:
I10 rijtuigen zonder airco hebben schuiframen.
I10 rijtuigen met airco hebben net als de I6 rijtuigen vaste ruiten (afgezien van enkele ramen met klapvensters voor noodventilatie).
I10 rijtuigen 1e en 2e klasse hebben dezelfde raamindeling, en net als ICR een uniforme steek (stoelafstand).
I6 rijtuigen hebben verschillende raamindeling, namelijk 9 vensters/compartimenten voor de 1e klas en 11 voor de 2e klas.
-
De NMBS heeft i-rijtuigen gehad in heel veel verschillende kleuren (of livrei zoals de Belgen soms zeggen). De i staat overigens voor "Internationaal" dacht ik.
i4 rijtuigen heb je gehad in:
NMBS groen
C1 (oranje met witte band) (eigenlijk niet wit maar een heel licht grijs)
Benelux livrei (blauw met gele band)
Deze laatste reden vaak in een A + AB samenstelling mee in de bekende trek-/duwtreinen op de Beneluxverbinding. In de beginjaren van deze verbinding reden de A + A/B combi's trouwens ook in NMBS groen mee. En daarvoor (toen waren het eigenlijk gewoon internationale treinen) reden er ook i1 + i2 combi's mee. Maar dat waren hele oude rijtuigen.
i5c rijtuigen heb je gehad in:
NMBS groen
Couchette livrei (blauw met lichtroze of donkerroze banden)
i6 rijtuigen had je in:
C1 livrei (oranje met witte band)
Memling livrei (zilver met rode en blauwe band en blauwe driehoek)
New Look (wit met blauwe en rode band aan de onderzijde)
New Look gemoderniseerd (wit met blauwe band aan de onderzijde) dit weet ik niet zeker. Indien iemand het kan bevestigen (of juist niet) dan graag. Ja, dank EN446 voor het bevestigen :)
Couchette (blauw met lichtroze of donkerroze banden)
i10 rijtuigen had je in:
C1 (oranje met witte band)
Memling livrei (zilver met rode en blauwe band en blauwe driehoek)
New Look (wit met blauwe en rode band aan de onderzijde)
New Look gemoderniseerd (wit met blauwe band aan de onderzijde)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-couchette.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/i6-couchette.jpg)
Een i6 rijtuig in Couchette livrei.
De NMBS had ook speciale vakantietreinen, de zogenaamde Railtour treinen. Deze hadden flitsende namen als Freccia del sole (naar Italië) of Camino Azul (naar Spanje). Het bestaan van deze Railtour treinen is qua livrei op te delen in Railtour I (groen met witte tekst "Railtour"), Railtour II (groen of blauw met lichtgroene of lichtblauwe strepen)) en Railtour III (regenboogband).
Aanvulling: deze treinen bestonden voornamelijk uit i4 en i5 (couchette) rijtuigen, aangevuld met pakwagens (Dms) en restauraties (i2R rijtuigen of zelfs oude CIWL rijtuigen). Ook grote slaaprijtuigen als T2s of MU rijtuigen kwamen hierin voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm92016_grafik.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm92016_grafik.jpg)
Railtour I
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Folder-I5-Railtour-II.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Folder-I5-Railtour-II.jpg)
Railtour II
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Folder-MW-2020_Pagina_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Folder-MW-2020_Pagina_3.jpg)
Railtour III
-
De i6 rijtuigen kun je inderdaad herkennen aan de "schortplaat" aan de onderzijde, zeg maar een ronde onderkant langs de hele zijkant (zie -> A hieronder). De i10 rijtuigen hebben een "platte" onderkant met net voorbij de draaistellen een soort uitstekende plaat/haak waaraan je ze gemakkelijk kunt herkennen (zie -> B).
Je uitleg klopt, maar bij de foto's staan stonden de begrippen I6 en I10 precies verkeerdom.
I10 hebben overigens ook bestaan in C1 kleurstelling, en I6 in New Look zonder rode band ook.
-
Ja, ik zag het :-X ;D Ik zit het net te verbeteren :-[
Edit: volgens mij klopt het nu weer ;D
Edit 2: bedankt voor de aanvullingen :)
-
Ah, dat was echt goede informatie.
Mijn fout was dat ik bijvoorbeeld niet wist dat ze na alle I6's nog steeds I10's zouden bouwen, maar zonder airco - dat is eigenlijk een stap achteruit, wat je niet verwacht van volgende modellen.
Werden beide typen gebruikt in zowel het langeafstands- als het streekvervoer? Worden ze ook gemengd in treinen gebruikt?
Groetjes
Max
-
Hallo,
I6 en I10 werden door elkaar heen ingezet in de beneluxtrein.
I10 rijdt tussen tussen Luik en Luxemburg via Gouvy.
Ook vind je I10 rijtuigen als versterkingsrijtuig tussen Oostende en Eupen.
Groet,
Steven
-
I10 reed tussen Luxemburg en Luik. Daar rijden nu Belgische Desiro's. :(
-
Ah ik was in de veronderstelling dat I10 daar nog steeds reed. Is dat sinds deze dienstregeling veranderd?
-
Volgens mij ingegaan met de dienstregeling van 2020; ergens medio december 2019 dus.
-
Is he bij de I6- versies mogelijk van buiten de verschil tussen de 160km/h en 200km/h versie te herkennen?
-
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Groet, Victor
-
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
Hier kun je trouwens ook veel info vinden over bouwjaar, aantallen, nummers, verbouwingen etc. Er zijn nogal wat i10 rijtuigen verbouwd naar bar-/restauratie-/discorijtuigen en de i6c couchette rijtuigen waren eerst gewone i6 rijtuigen.
https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I6/I6%20Rijtuigen.html
https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I10/I10%20Rijtuigen.html
En waar ze o.a. reden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/I10_(spoorwegrijtuig)
https://www.martijnhaman.nl/benelux_belgischerijtuigen.htm
-
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html (http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html).
-
I10 A was er alleen in uitvoering zonder airco.
I10 B was er zowel met als zonder airco.
Mijn indruk is dat met de onttrekking van 15 B aan het park I6 voor ombouw tot Bc het hierdoor ontstane gat opgevuld moest worden door een deel van de nieuw te bouwen I10 uit te rusten met airco.
Airco was een voorwaarde voor inzet in EC-treinen.
-
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html (http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html).
Oh grappig, nog nooit gezien zo :)
-
Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
Als ezelsbruggetje kun je dat makkelijk onthouden via I-zes heeft schortplaten, I-tien heeft dat niet :police:
-
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
bij de I10 200 km/u zijn er (antislinger)schokdempers gemonteerd tussen de haken aan de rijtuigkast en het draaistel, de versie 160 km/u hebben die schokdempers niet.
-
In Oostenrijk zijn er wel dergelijke rijtuigen zonder Airco gebouwd.
Deze hebben ook andere bogies, namelijk SGP.
Uiterlijk vrijwel gelijk maar ze vallen op door de schuiframen aan beide zijden.