Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 10:12:25
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:11:54
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:09:44
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
The Micro Model Railway Dispatch door g-j
Vandaag om 09:54:26
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 09:47:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 09:31:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:27:36
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bauarbeiten im gange door V200-G2000
Vandaag om 08:53:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:31:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
  

Auteur Topic: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)  (gelezen 10007 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2021, 20:59:24 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.

Groet, Victor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2021, 21:37:51 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).

Hier kun je trouwens ook veel info vinden over bouwjaar, aantallen, nummers, verbouwingen etc. Er zijn nogal wat i10 rijtuigen verbouwd naar bar-/restauratie-/discorijtuigen en de i6c couchette rijtuigen waren eerst gewone i6 rijtuigen.


https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I6/I6%20Rijtuigen.html

https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I10/I10%20Rijtuigen.html


En waar ze o.a. reden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/I10_(spoorwegrijtuig)

https://www.martijnhaman.nl/benelux_belgischerijtuigen.htm

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2021, 22:00:44 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2021, 22:02:39 »
I10 A was er alleen in uitvoering zonder airco.
I10 B was er zowel met als zonder airco.
Mijn indruk is dat met de onttrekking van 15 B aan het park I6 voor ombouw tot Bc het hierdoor ontstane gat opgevuld moest worden door een deel van de nieuw te bouwen I10 uit te rusten met airco.
Airco was een voorwaarde voor inzet in EC-treinen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2021, 22:19:42 »
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.


Oh grappig, nog nooit gezien zo  :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2021, 14:44:08 »
Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
Als ezelsbruggetje kun je dat makkelijk onthouden via I-zes heeft schortplaten, I-tien heeft dat niet  :police:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

E49Memling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #21 Gepost op: 26 April 2021, 19:45:18 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
bij de I10 200 km/u zijn er (antislinger)schokdempers gemonteerd tussen de haken aan de rijtuigkast en het draaistel, de versie 160 km/u hebben die schokdempers niet.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2021, 10:44:44 »
In Oostenrijk zijn er wel dergelijke rijtuigen zonder Airco gebouwd.
Deze hebben ook andere bogies, namelijk SGP.
Uiterlijk vrijwel gelijk maar ze vallen op door de schuiframen aan beide zijden.