Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49

Auteur Topic: Geen treinen wegens sneeuw  (gelezen 22248 keer)

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #135 Gepost op: 07 February 2021, 21:54:13 »
Ach ja wisselverwarming werkt niet goed.

Dus valt de wisselverwarming uit of staat er veel wind waardoor de oudere gasverwarming de verkeerde
kant op waait dan is bevriezing snel gebeurt.

We hadden Groningen en dus gas (lekker goedkoop) maar bij wisselverwarming niet blijkbaar betrouwbaar ……..

In Alpenlanden geen gas maar wel genoeg elektriciteit ook voor wisselverwarming beschikbaar. Waait nooit uit dus werkt altijd ;D

Nou jongens mooie kapstok om in kader van verduurzaming wissels elektrisch te gaan verwarmen, rijden de treinen ook nog eens over 20 jaar met sneeuwbui  (y) 8)

Mvg, Johan

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 07 February 2021, 21:57:47 »
Met een zonnepaneeltje naast elke wissel  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #137 Gepost op: 07 February 2021, 22:06:55 »
Even wat anders, volgens de NOS gaan ProRail en NS morgen proberen weer mondjesmaat treinen te laten rijden.
Over pakweg 3 uren vanaf nu, zullen er heel wat stukken spoor zijn in het land, waar meer dan 24 uur niet minimaal 20 assen overheen zijn gereden, niet alleen overloopwissels en dergelijke, maar ook hele stukken van de vrije baan.
Het zou mij niet verbazen als dat, mede door deze weersomstandigheden en het huidige relatief lichte materieel ook weer voor de nodige uitdagingen kan gaan zorgen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mug

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 07 February 2021, 22:08:30 »
Correctie ook in '79 bevroren de wissels. Heb zelf nog moet hakken en ben met branders in de weer geweest. Je smeert nu eenmaal niet de hele tong.
Tegenwoordig verwarmt men wissels steeds minder met gas. Gaat tegenwoordig met elektriek of aardwarmte want dan kunnen de vlammetjes niet uitwaaien.

Freek J.
Ik heb niet gezegd dat wissels niet bevroren in de tijd dat ze nog gesmeerd werden.
Ik bedoelde alleen dat het ontbreken van smering ook een niet te verwaarlozen factor is in de kans op bevriezing.
Wat de verwarming betreft noemde ik ook de "oudere" gasverwarming.
Wisselverwarming is ook verre van perfect, het effect daarvan is bij zeer strenge vorst ook een stuk minder maar
zolang het niet sneeuwt en dat is bij strenge vorst in Nederland gelukkig zelden het geval, dan is dat niet zo'n ramp.
Grtz. Frits

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 07 February 2021, 22:21:45 »
Nogmaals lezen is klaarblijkelijk erg moeilijk. Poedersneeuw en een harde wind maakt dat de wisselverwarming het niet aan kan!
Als dat zich dat in Alpen landen voordoet heeft men met aangrenzende zekerheid hetzelfde probleem.

Inmiddels is de windkracht aan het afnemen en de kans dat de wisselverwarming uiteindelijk weer voldoende is, is mogelijk.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 02:02:10 door Bert van Gelder. Reden: Witregels »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 07 February 2021, 23:01:07 »
...en nu we toch bezig zijn:
Alle is overdreven, laten we eens beginnen met alle probleem veroorzakende/- verergerende exemplaren, kijken we daarna nog even naar de niet oplossing gerichten.

Dan blijven er niet veel meer over.  ;D

Leen.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 07 February 2021, 23:14:41 »
En zo is het wel genoeg met persoonlijke uithalen. Morgen zal ik eens kijken wat er geschoond kan worden.

En daar ben ik het grondig mee eens! Op dit forum zitten mensen die bij NS danwel Prorail werken. Sommige reacties zijn tenen krommend en zijn rechtuit een slag in het gezicht van die mensen. Logisch dat het vuur hoog oplaait en er dingen geschreven worden die, naar ik vind, respectloos zijn. Het komt ook de sfeer in het forum niet ten goede.

Freek J.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #142 Gepost op: 08 February 2021, 00:18:38 »
"Blind vertrouwen in autoriteit is de grootste vijand van de waarheid".
Een uitspraak die keer op keer blijkt te kloppen.

Plaats hem wel graag in de juiste context..het citaat is eigenlijk "Autoritätsdusel ist der größte Feind der Wahrheit" wat hij schreef over een leraar die geen kritiek kon verdragen. "Onnadenkend respect voor autoriteit is de grootste vijand van de waarheid" is eigenlijk een betere vertaling. Helaas wordt deze tegenwoordig redelijk vaak buiten de context gebruikt.

Om die te zien is dan ook een dosis zelfreflectie nodig:" Om me te straffen voor mijn minachting voor autoriteiten, maakte het lot mij zelf tot een autoriteit. Albert Einstein"
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 00:21:50 door Martin Welberg »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 08 February 2021, 00:30:32 »
Ja kritiek op je onbetrouwbare baas past je niet zo en ja ik blijf achterdochtig bij de combinatie van jouw baas met Prutsrail. Het is ook wel een blamage voor Utrecht dat die kruimels wel kunnen rijden en de grote NS blijft koffie drinken. En als jij zo graag naar Rusland wilt ga je gang. Ik ga wel eens naar Moskou (FR) kan ik jou ook aanbevelen er rijden namelijk geen treinen. En ja jij en je lijders blijven watjes als ze niet rijden.
de kruimels, zoals dus de kleinere vervoerders denigrerend worden genoemd door jou, hebben het inderdaad geprobeerd. Maar ook hun hebben toch de dienstregeling moeten staken door de vele infrastoringen. Zelfs Zwolle - Kampen is gestaakt. En dat is nou een heel simpel baanvak waarvan je zou denken, pendelen moet kunnen. Ik weet verder niet waar jouw aversie jegens NS en ProRail vandaan komt, valt me wel op dat, zodra NS in de picture staat, jij meteen met jouw ongefundeerde mening komt opdraven.
Groeten Joop, machinist Lls

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 08 February 2021, 02:12:00 »
En zo is het wel genoeg met persoonlijke uithalen. Morgen zal ik eens kijken wat er geschoond kan worden.

Beste allen,

Zoals Martijn ook schrijft, de persoonlijke aanvallen zijn niet nodig. Daarom zijn een paar berichten OF aangepast, OF verwijderd.

Helaas wordt het forum te vaak gebruikt door deze en gene om eens lekker af te geven op een ander, of een bedrijf (in dit geval Prorail, NS, Arriva, etc). Vrijwel altijd aangedikt door meningen, en weinig feiten. Daar is het forum niet voor bedoeld.

Daarom bij deze een vriendelijk doch dringend verzoek:
- persoonlijke aanvallen achterwege te laten,
- het forum niet te gebruiken als middel om eens lekker af te geven op een ander,
- slechts één keer een mening te geven, want de kern van je betoog zit hem niet in het aantal herhalingen....
- en wel eerlijke vergelijkingen te plaatsen, en geen appels (Rusland) met peren (Nederland) te vergelijken.

Laten we het een beetje vriendelijk houden a.u.b....

Met dank, vriendelijke groet,

Bert
Team moderatoren.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 08 February 2021, 08:53:31 »
Joop-l en anderen. Mijn aversie tegen NS/PR is gegroeid sinds de eind jaren 80. Want voor de inzet in 1979 heb ik nog altijd alle lof. En ook in de jaren daarna met plezier de route Groningen-Noord-Holland Noord gemaakt. Alleen in die tijd is ook het cherrypicking begonnen het verontachtzamen van de diverse nevenlijnen . Een opsplitsing en vooral op kort geld en OG gericht . En voor mij de druppel om toch maar mijn motorrijbewijs te halen een verslechtering in de route NH-noord Groningen. Ruim 3 uur werd het en op de motor in 2 nog over de Afsluitdijk. Helaas heeft de verdere tijd mij niet de indruk gegeven dat Utrecht echt wat opheeft met Openbaar Vervoeren. Laat mij wel duidelijk zijn ik geloof bij OV in een centrale sturing waar het gehele bouwwerk hangt aan een sterke solide boom . En net als bij een boom horen al die andere takken er wel bij en niet een eigen woekergewas. Dus als de trein uit Amsterdam in Vlissingen aankomt rijdt niet net de bus weg. Die wacht op die trein opdat de vervoerde de aansluiting krijgt. En als vrijwilliger zie ik dus altijd de trein wegrijden als de bus het stationsplein oprijdt.Voor mij persoonlijk zie ik geen beweging van beide staatslichamen om ook maar iets voor die reizigers te doen. En ja dan vervallen we in politiek maar steeds meer saneren heeft het zaakje onbestuurbaar gemaakt door centralisaties en iets als een HSL.  Laat mij zeggen dat ik het nog altijd  zonde vindt van het geld wat daar nu al in is gestopt . Wat mij betreft had een verdubbeling van de Zaanlijn of ook risicovol de NederSaksenlijn beter bij het Nederlandse spoor gepast. PS Als ik in de avond even teletekst 751 bekijk staat er met meer dan 50%kans dat er weer een gestrande trein is.
Dus vandaar mijn aversie tegen het Utrechtse en ja dat gaan goedwillenden als jij niet verbeteren

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 08 February 2021, 09:01:42 »
Waarom kunnen in andere landen wel treinen onder veel extremer omstandigheden doorrijden?
Waarom kijkt Pro Rail en NS de kunst elders niet af?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 08 February 2021, 09:07:33 »
In Duitsland en zelfs ook in Zwitserland zijn ook grote problemen. In Duitsland hebben reizigers zelfs de nacht in een gestrande trein doorgebracht en werden door het Rode Kruis (!) van soep, dekens en warme dranken voorzien.

Het is een cliché dat het alleen hier een drama is.

Gr, Ben.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #148 Gepost op: 08 February 2021, 09:10:57 »
Mijn vrouw is vanmorgen maar met de trein naar het werk gegaan, zomerbanden en een defecte abs is op het moment geen goede combinatie.
Op de snelwegen is het trouwens redelijk te doen alleen de vrachtwagens rijden als malloten, achter op je bumper rijden, veel inhalen, ook op de 3de rijbaan die voor voertuigen langer dan 7 meter toch echt verboden is.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 09:18:21 door prutser »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 08 February 2021, 09:28:43 »
Waarom kunnen in andere landen wel treinen onder veel extremer omstandigheden doorrijden?
Waarom kijkt Pro Rail en NS de kunst elders niet af?

Dat is in allerlei vormen al gezegd: in landen als Noorwegen, Rusland, Zwitserland is dit gewoon het dagelijkse winterweer en hier is het een incident. Dat maakt een wereld van verschil. Wij zijn weer beter in het voorkomen van overstromingen (hoop ik).
Don't be part of the problem. Be the entire problem!