Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Bertbecker
Vandaag om 15:12:04
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 14:57:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:56:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
19 Toen door mass am see
Vandaag om 14:21:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
Vandaag om 14:21:01
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:04:13
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 13:56:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Noud
Vandaag om 13:50:35
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:47:35
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:58:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:45:59
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 11:33:00
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 11:27:53
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:11:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:05
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:42:39
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:29:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 09:04:11
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door Huup
Vandaag om 08:56:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:19:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 06:58:55
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door dretsome
30 November 2025, 23:59:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
30 November 2025, 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 November 2025, 23:23:33
  

Auteur Topic: Geen treinen wegens sneeuw  (gelezen 23775 keer)

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #60 Gepost op: 07 February 2021, 16:15:58 »
 Er reed vandaag inderdaad maar één trein hier:


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #61 Gepost op: 07 February 2021, 16:36:00 »
Wel meteen een mooi plaatje

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

hans1958

  • Gast
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #62 Gepost op: 07 February 2021, 16:38:57 »
pfffffffffffffffffff nederlandse spoorwegen bah bah in ben rusland geweest bij -35 graden en er viel in 1 uur 50 cm sneeuw binnen een uur reed alles gewoon weer wat een wanprestatie van de nederlandse spoorwegen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2250
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #63 Gepost op: 07 February 2021, 16:43:30 »
Nog erger. De regering heeft de sneeuw opgeroepen om de ME wat rust te gunnen. Geen rellen!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #64 Gepost op: 07 February 2021, 16:47:03 »
Luit=kamp 1. Volgende!  :)
Paul, hou jij de score nog een beetje bij? Ik raak het overzicht kwijt.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7744
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #65 Gepost op: 07 February 2021, 16:49:26 »
Kamp-1 staat duidelijk op voorsprong Marc, het wordt nog lastig!  8)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #66 Gepost op: 07 February 2021, 16:52:45 »
Eric; Ik denk dat de werk ethiek van 79 en nu niet veel verschild en het is zoooo gemakkelijk om de manager maar de schuld van alles te geven. Het is heel simpel. Het spoor is er gewoon niet voor ingericht om onder dit soort omstandigheden goed te functioneren. Inderdaad een economisch model.

79. Vooral Noord Duitsland en Groningen (Provincie), noorden van Drenthe en +/- 50% van Friesland hadden toen te maken met barre omstandigheden. Ik heb de indruk zelfs dat er toen meer sneeuw was gevallen dan nu. Maar dat mag de pret niet drukken.

Feit is wel dat de huidige voorspelling van het weer een stuk beter is dan in 79. Toen was het een blinde verrassing waar iedereen op maandag ochtend in wakker werd.
Communicatie was toen ook niet optimaal als je dat met nu vergelijkt. Dus het nieuws dat de 3 noordelijke provincies ingesneeuwd waren, kwam pas erg langzaam op gang. de NOS had toen alleen maar een filmpje dat mensen aan het langlaufen waren in Den Haag.

Uit voorzorg de treindienst in deze omstandigheden stil leggen. Ik geef ze groot gelijk. a) Materiaal is er niet echt geschikt voor b) Waarom zou je het personeel er aan bloot stellen. Je zit er niet op te wachten als machinist en/of conducteur je trein strand en je kan dat ding niet warm houden.

Dus hulde aan de managers die, het weerbericht kennende, hun mensen en materiaal beschermen.

Er is niet veel verschil tussen toen en nu wat managers, toen nog chefs, betreft. Inhoudelijk natuurlijk wel. De ICT heeft daar o.a. aan bijgedragen. Toen en ook nu moet de improvisatie en innovatie van de werkvloer komen.
Logisch, de mensen op de werkvloer staan het dichts bij het probleem en hebben kennis. Wachten op een besluit van manager/chef geeft alleen maar veel tijdverlies

Na de winter van 79 zijn er maatregelen genomen om het spoor bij zo'n winterse periode niet opnieuw op hun kont te laten gaan. Echter zulke winters zijn tegenwoordig schaars. De winter van 2010/2011 was een heel klein testje en die liep ook niet echt geweldig. Een korte heropening van de Zaanstraat en Zwolle heeft erger voorkomen.
Een gevolg van deze les was het beperken van het aantal wissels. Maar ook het gedrag van het materieel is onder de loep genomen. VIRM is kwetsbaar en dat is moeilijk te veranderen.

Een andere les was loslatende ijssneeuwklonten waar weliswaar ook maatregelen tegen genomen zijn (anti-icing) maar toch is het niet helemaal te verwijten. Het is natuurlijk niet zo leuk als je voor de overweg staat en zo'n klont (door de voorruit gaat en) tegen je knar komt.

Dus ja veiligheid speelt een grote rol, maar ook de wetenschap dat je de komende week wel voldoende materieel over moet houden om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. DDZ staat langs de kant, SGM is slooprijp en van het nieuwe materieel moeten we afwachten wat het onder deze omstandigheden doet.

Freek J.



Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #67 Gepost op: 07 February 2021, 16:55:14 »
pfffffffffffffffffff nederlandse spoorwegen bah bah in ben rusland geweest bij -35 graden en er viel in 1 uur 50 cm sneeuw binnen een uur reed alles gewoon weer wat een wanprestatie van de nederlandse spoorwegen

Iets van appels met peren vergelijken.

Freek J.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #68 Gepost op: 07 February 2021, 16:57:51 »
Ja, daar zijn enorm veel mensen enorm goed in.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7957
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #69 Gepost op: 07 February 2021, 17:13:19 »
Het is ook een kwestie van willen Freek.

Met een paar werkende wissels in Uitgeest en 1 in Schagen zou je met 2 stellen kunnen pendelen tussen Uitgeest en Den Helder.
Een pendel tussen Heerhugowaard en Hoorn heeft helemaal geen werkende wissels nodig.
En zo zou je op veel meer trajecten losse pendels kunnen laten rijden, het is mager, maar je rijdt wel!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #70 Gepost op: 07 February 2021, 17:16:15 »
Uit voorzorg de treindienst in deze omstandigheden stil leggen. Ik geef ze groot gelijk. a) Materiaal is er niet echt geschikt voor b) Waarom zou je het personeel er aan bloot stellen. Je zit er niet op te wachten als machinist en/of conducteur je trein strand en je kan dat ding niet warm houden.

Dus hulde aan de managers die, het weerbericht kennende, hun mensen en materiaal beschermen.
De gemaakte vergelijking met 1979 hinkt, want toen waren de omstandigheden vele malen erger dan nu.

Los van de vraag of de ambiitie nog bestaat om klanten ook bij minder goed weer nog een werkend spoorbedrijf aan te bieden... Wanneer een spoorbedrijf treinen bezit die niet bestand zijn tegen sneeuw/stuifsneeuw (dit is in ons klimaat eigenlijk geen extreem weer) en daarom de mensen en het materieel maar binnen houdt, doet imo iets fout: Het laat namelijk haar klanten -diegenen die indirect de facturen en lonen betalen- letterlijk in de kou staan. Waarbij het feit dat veel klanten geen alternatief hebben er nog eens bij komt...
Groetjes, Bart

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #71 Gepost op: 07 February 2021, 17:19:59 »
ProRail heeft vandaag iig weer voldoende argumenten om zoveel mogelijk van die o zo vervelende wissels weg te saneren.
Groeten,
Richard

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #72 Gepost op: 07 February 2021, 17:21:33 »
Het is ook een kwestie van willen Freek.

Met een paar werkende wissels in Uitgeest en 1 in Schagen zou je met 2 stellen kunnen pendelen tussen Uitgeest en Den Helder.
Een pendel tussen Heerhugowaard en Hoorn heeft helemaal geen werkende wissels nodig.
En zo zou je op veel meer trajecten losse pendels kunnen laten rijden, het is mager, maar je rijdt wel!
Was er niet -een paar jaar geleden inmiddels- een compleet winterplan gebouwd waarbij treinen tussen de grotere stations zouden pendelen? Zo zouden reizigers vaker moeten overstappen, maar ze zouden tenminste ergens komen. Vanwege de pendelende treinen zouden er geen/veel minder wissels bediend hoeven te worden, dit werd toen als belangrijkste probleem gezien (iets met verkeerde sneeuw...)
Groetjes, Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #73 Gepost op: 07 February 2021, 18:00:19 »
Dus ja veiligheid speelt een grote rol, maar ook de wetenschap dat je de komende week wel voldoende materieel over moet houden om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. DDZ staat langs de kant, SGM is slooprijp en van het nieuwe materieel moeten we afwachten wat het onder deze omstandigheden doet.
Klein detail is dat vandaag de dienst niet ingestort is door falend materieel, maar door de falende infrastructuur ;)
« Laatst bewerkt op: 07 February 2021, 18:31:54 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #74 Gepost op: 07 February 2021, 18:06:26 »
De gemaakte vergelijking met 1979 hinkt, want toen waren de omstandigheden vele malen erger dan nu.

Dat het erger was ............... Technisch gezien niet. Er valt sneeuw en het waait behoorlijk bij temperaturen onder het vriespunt. En dat is dus funest. Dat er nu niet zoveel sneeuw valt als toen doet niet zozeer terzake.

Freek J
« Laatst bewerkt op: 07 February 2021, 18:31:15 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »