Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd  (gelezen 12418 keer)

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #60 Gepost op: 13 December 2023, 18:01:31 »
Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5

Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François

Ik heb een tijdje geleden 3 mini's besteld. Eentje heb ik in een KofIII (recente versie) ingebouwd. Geen problemen, rijdt super zacht.
Een andere heb ik in een oude Roco V200, met dikke motor ingebouwd. Kwestie van stroom is er geen probleem voor zover ik getest heb. Zelfs met een paar wagons achter blijft hij goed onder de 1A.
Wat wel een issue is/was. Ik heb de achterlichten op de 2 functie uitgangen aangesloten, groen en violet als ik het nog van buiten weet. Op die manier kan ik de rode achterlichten uitschakelen als er wagons zouden achter hangen.
Maar één van die 2 uitgangen zit op de F3, wat ook de rangeer functie is. Achterlichten aansteken betekend dan ook ineens rangeerfunctie, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Dit zou ik dan kunnen fixen door je voorbeeld uit te voeren?
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3

Verder vind ik het best wel goede decoders, maar ik ben geen expert. Een leuk voordeel is dat ze betaalbaar zijn. Ik heb ze 22€ stul betaald, toch wel een deftig verschil met de andere merken.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #61 Gepost op: 13 December 2023, 18:28:59 »
Standaard staan de rangeerfunctie en start- en remvertraging op respectievelijk F3 en F4. Dit levert wel eens verwarring op, want de meeste mensen zijn er niet bewust van. Op de Train-O-Matic Knowledge base staat hier uitleg over bij 13) en 14). https://train-o-matic.com/kb-decoders.html . CV 114 en 115 op nul dus, dan staan ze uit. Op een andere knop programmeren, dan de bits aanzetten (welke, zie handleiding). In jouw geval zou waarde 32 voor F6 dus goed moeten zijn.

In de Knowledge base staan eigenlijk alle vragen beantwoord die bij Train-O-Matic helpdesk en bij mij binnen komen. Bij problemen of vragen over de decoder, daar eerst even kijken.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2023, 18:31:57 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #62 Gepost op: 06 July 2024, 23:25:46 »
Hi,

In mijn vorige bericht had ik melding gemaakt van een Train-O-Matic decoder ingebouwd te hebben in een Roco V200.
Ik had daarbij enkele issues met de F3 en F4 om de AUX1 en AUX2 te bedienen. Dit heb ik kunnen goed zetten.
Wat wel nog een punt was, was dat de loc nogal schokkerig reed bij het vertrekken, zowel voor als achteruit. Eens een bepaalde snelheid was dit ok. Toen niet verder naar gekeken omdat ik, via een forumlid, een nieuwere digitale Piko V200 gekocht had.
Gisteren de decoder uit de Roco V200 gehaald en vandaag in een Roco 6332 ingebouwd. Die heeft net zoals de V200 nog een dikke motor. Stroom is geen issue, ligt goed onder de 1A.
Probleem is dat ook deze loc op lage snelheid schokkerig rijdt. Eens een beetje snelheid is dit issue weg.

Loc is voor de ombouw naar digitaal volledig gekuist, gesmeerd en getest geweest. Rijd dan super zacht.

Ik weet dat je dit met cv's dit kan gaan afregelen, maar ik heb geen idee welke cv's en hoe je hier juist aan begint. Hiervoor kocht ik altijd ESU decoders en die kon je zelf de motor laten afregelen..
Iemand die me op weg kan helpen?

Met de Train-O-Matic decoder die ik in de KoffIII heb ingebouwd heb ik deze problemen niet, die rijdt boter zacht.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #63 Gepost op: 06 July 2024, 23:30:23 »
Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.

Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #64 Gepost op: 07 July 2024, 10:46:39 »
Klokankermotor? Zie https://train-o-matic.com/kb-decoders.html , punt 19.

Ook met Train-O-Matic decoders kun je de motor zelf afregelen. Handleiding vanaf pagina 20.

Wel ik heb geen idee wat voor type motor die oude dikke Roco's zijn. Ik vind het ook niet direct terug op het Net.
bedankt voor de feedback alleszins.

EDIT: ik heb CV61 van 80 naar 10 gezet en dit stopt wel het schokkerige rijgedrag bij lage snelheid.
Ik heb ook de manual gelezen ivm de motorregeling, maar daar werd ik niet wijzer uit.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 11:06:13 door Stieven76 »

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #65 Gepost op: 07 July 2024, 11:12:27 »
Die dikke ronde motoren van Roco zijn zeker geen klokanker motoren.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #66 Gepost op: 07 July 2024, 11:22:30 »
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.

https://train-o-matic.com/gadgets.html
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #67 Gepost op: 07 July 2024, 14:27:02 »
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.

https://train-o-matic.com/gadgets.html

Voorlopig is het ok door de CV61 aan te passen naar 10, zelfs op 40 rijd hij goed. PID P Constant. Al begrijp ik niet juist wat dit wil zeggen.

Verder heb ik volgende aanpassingen gemaakt aan de CV's om de AUX functies naar F5 en F6 te brengen:
  • F3 CV38 van 4 naar 16
  • F4 CV39 van 8 naar 32
  • F5 CV40 van 16 naar 4
  • F6 CV41 van 32 naar 8

Nu zitten de AUX1 en AUX2 op F5 en F6.
Dit heb ik kunnen doen door je filmpje via Train-O-Matic te bekijken.
Alleen ben ik nu mijn shuntingspeed kwijt.

CV114 staat op 4 (default F3)
CV115 staat op 8 (default F5)
Hoe zet ik nu de shuntingspeed terug naar de F3 aangezien ik de CV values van de functie aangepast heb? CV114 op 4 of 16 zetten helpt niet.
Of heeft dit te maken met de setting in CV61?

Het is de eerste keer dat ik zo in de CV's zit te prutsen, moet dus nog veel zoeken :)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #68 Gepost op: 08 July 2024, 15:58:08 »
De PID motor control loop regelt de BEMF (belasting compensatie). Instellingen in de P (Proportional, CV61), I (Intergral, CV62) en D (Derative, CV62) bepalen hoe de decoder met de motor omgaat. Ik snap daar ook weinig van, dus probeer ik meestal maar wat. Je begint in ieder geval met CV61, daarna kun je doorgaan met de twee andere. Maak veranderingen in stappen van 10 en zie wat het resultaat is.

Ik begrijp niet waarom je CV38 naar 16 zet. Dat zou betekenen dat je met F3 output/AUX 5 (die is er toch niet?) zou activeren. Met waarde 4 in CV40 (F5) maak je output/Aux 3 actief. Tenzij je wilt dat één van die outputs actief wordt als je de rangeerfunctie aangeschakeld wilt hebben, maar anders moet je niet een output functie op de zelfde F toets willen hebben als de rangeerfunctie.

De rangeerfunctie zou actief op F3 moeten zijn als je waarde 4 in CV114 ingeeft. Met waarde 16 zou je deze op F5 zetten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #69 Gepost op: 08 July 2024, 16:08:29 »
Ervaring met de Train-O-matic decoders:
het zijn redelijk geprijsde en mooi kleine decoders, die een beetje eigenzinnige programmering hebben bij F1 en F2.
Raar dat ze voor de ruim aanwezige Aux-uitgangen niet de mogelijkheid bieden om een knipper/zwaailicht te programmeren.
Bij een Fleischmann-rund motor móet je echt een motorfilter toepassen om stoorpulsen weg te filteren,
 die de decoder doen besluiten om de motorstroom te stoppen
François

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #70 Gepost op: 08 July 2024, 17:42:32 »
Dat van die lichteffecten heb ik ze jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hadden, maar wel gaan implementeren. Helaas zijn we nu al een paar jaar verder en zit het er nog steeds niet in, een groot gebrek. Maar gelukkig gaat het dit jaar eindelijk gebeuren.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #71 Gepost op: 18 October 2024, 17:28:08 »
Stieven76, ik vermoed dat de Train-O-Matic motorfilter (tussen decoder en motor) je probleem oplost. Ik weet dat dit werkt voor oude Fleischmann motoren, die dezelfde problemen geven zoals je aangeeft.

https://train-o-matic.com/gadgets.html

Sven, ik ben nu een Fleischmann stoomloc, met roundmotor aan het digitaliseren. Ttz, meer dan een NEM651 6-pin tOm 02010220 decoder inpluggen is het niet.
Analoog rijdt hij super zacht maar digitaal bij het langzaam rijden sputtert deze wel hard. Als ik je eerdere post lees dan zou een 02020301 Motor Filter dit moeten oplossen voor dit type motoren?
Wil maar ff checken voor ik er zo bestel :)



Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #72 Gepost op: 18 October 2024, 21:13:23 »
Ik denk het wel. Gezien wat er in die loc zit lijkt de kans heel groot dat je met een motorfilter geholpen bent.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #73 Gepost op: 22 November 2024, 23:48:32 »
Net de motorfilter geplaatst in de loc. Het schokkerige rijgedrag is hiermee niet opgelost  ???
Zijn er mss nog cv settings waar ik kan mee spelen om af te regelen?

Op de motor zit standaard een weerstand en spoeltje. Van wat ik hier in een eerdere post gelezen heb verwijder je die best niet, klopt dit?
Verwijderen zou nog lukken met wat gefoefel, terug monteren zal iets moeilijker zijn.

Ik heb afgelopen week zitten stoeien met een Train-o-matic Lokommander2 mini decoder (9 wires + 8 pins W8P Art. 02010212) in een Fleischmann 1200 loc met de klassiek "rundmotor". Dat verliep niet helemaal goed: de loc reed op lage snelheid prima maar bij het vergroten ervan bleek de stoombegrenzer steeds in te grijpen en de loc stopte dan even, reed dan weer door.
In de z21-app bleek de stroom, bij constante snelheid, te wisselen tussen 200, 250 en 300mA, ver beneden de maximale toegelaten stroom (1A). Dat er toch werd in gegrepen door de stroombegrenzer lag aan de stoorpieken, die blijkbaar optreden in deze motor, én aan de gevoeligheid van deze decoder, die blijkbaar erg snel ingrijpt.
In overleg met de Roemeense producent (die steeds razendsnel reageert  :D!!) besloten een L-C-filtertje toe te passen om de stoorpieken wat te dempen. Ik heb de originele Fleischmann-spoeltjes geprobeerd, samen met een kleine condensator die ik nog had liggen(spoeltjes in serie met de oranje resp. grijze draad bij de koolborstels, de condensator rechtstreeks over deze twee aansluitingen).
Meteen succes! De fabrikant stuurt me nog een door hem geadviseerd setje met passende waarden voor de condensator C (=10microF) en spoel L (=4,7microH). Maar gelukkig werkt hier zo ook.
Bij decoderinbouw wordt - meen ik - steeds geadviseerd om de aanwezige spoeltjes en capaciteit te verwijderen, maar dat pakt bij deze decoder en deze motor dus niet goed uit.

EDIT:
In een ander topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110400.msg3222450150#msg3222450150) de oplossing gevonden door CV9 aan te passen naar een ander motortype.
Hoofdstuk 11 vn de handleiding geeft hier meer info over.
Default is 3, met deze loc op value 8 rijdt hij zonder problemen. Als dit niet de juiste oplossing is hoor ik het graag.


EDIT2:
Met CV9 aan te passen blijkt enkel CV61 value van default 80 naar 120 te zijn aangepast. CV62 en CV63 hebben nog hun default waarde.
Ik heb nog wat verder geregeld met de value in CV61 en nu is het helemaal goed.


« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 00:37:37 door Stieven76 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #74 Gepost op: 23 November 2024, 06:56:21 »
Als ie goed rijdt, zijn de instellingen goed. (Y) Het zou me niks verbazen als het motorfilter mede het verschil maakt. Bij dit type motor heeft het getoond een verschil te maken.

Bij een digitale conversie heb je het weerstandje niet nodig. Maar als het zo goed werkt, gewoon laten zitten.

Goed gedaan!
« Laatst bewerkt op: 23 November 2024, 06:58:32 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.