zou leuk zijn als je met de stal verder ging.
Later was fietsen wel sneller. Maar in de beginjaren was er niks waar je zou kunnen fietsen (modder en stuifzand) behalve misschien in de bebouwde kom van grotere plaatsen en bovendien had nog bijna niemand een fiets.
...hoe doe je een olifant in de koelkast...
Daar is wel wat op af te dingen. Ol' Graitje reed vanaf 1915. In 1919 was NL een echt fietsland en waren er al 1 miljoen fietsen in NL. Op een bevolking van 6,5 miljoen. Dat is al heel veel. Ook in Groningen werd al druk gefietst, getuige mijn overgrootvader (geboren in 1889) die juist tussen 1910 en 1920 veel fietste met zijn broers in Groningen en Friesland.Eelco
Ja klopt. Dat is minder dan 1 fiets per gezin. Op zondagmiddagen buitelden de fietsers zowat over elkaar heen op weg van Bellingwolde Zuid naar Blijham Noord. En al die afgepeigerde land- en fabrieksarbeiders, die al blij waren dat ze genoeg verdienden om hun 6 kinderen te voeden, lieten hun gezin thuis terwijl ze op hun stalen ros van drie maandsalarissen, op hun enige vrije middag in de week, smorgens moesten ze naar de kerk, over de zandpaden scheurden! Man wat een weelderige tijd. Nog een wonder dat er überhaupt behoefte was aan openbaar vervoer. Albert
Klara 13 lijkt mij redelijk zindelijk al......beetje stro en hooi moet zeker nog?
Mooi stukje modelbouw. Maar past een volwassen koe door dat lage achterdeurtje? ;)Albert
Even voor het goede, de huidige koe past zeker niet kwa formaat. Voor de toenmalige koe moet je meer kijken naar Galloway koetjes in de natuurgebieden. Nee niet die Hooglanders of andere oerrunderen. Dat in tegenstelling tot graan wat net zo hoog werd als de mais nu.