Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: Soldeertin aanbevolen?  (gelezen 4936 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Soldeertin aanbevolen?
« Gepost op: 05 februari 2021, 09:48:17 »
Er is al veel over geschreven: de juiste en beste soldeertin.
Nadat de (loodhoudende) soldeertin die ik ooit op de Houtense beurs had gekocht op was, heb ik voordelig op Alixpress een nieuwe rol gekocht (tin 63/lood37, harskern, 0,6mm. model B-1).
Maar goedkoop blijkt duurkoop. Het spul vloeit niet, valt van de soldeerbout af, hecht niet en stolt niet glimmend. Heb daarna wat Engelstalige tests en ervaringen bekeken en daar komt de slechte kwaliteit van dit Chinese spul ook steeds terug. Een uitzondering op de regel want andere producten van Ali bevallen mij bijna altijd prima.

Zijn er forumleden die een specifiek merk soldeertin 60/40 (tin/lood) aanbevelen? Ik lees goede berichten over Stannol.

Rian   
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 09:57:36 door RBlok »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2021, 10:04:18 »
Als je soldeertin uit China laat komen, dan kan je rotzooi verwachten. Koop het bij een Nederlandse webshop, dan betaal je misschien 5 keer zo veel, maar dan heb je tenminste goed spul.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2021, 10:11:29 »
Ik heb op zich goede ervaringen met soldeertin van Griffon uit de bouwmarkt.

Toevoeging: Hmm, als ik de website van Griffon moet geloven, hebben ze de 60/40 electro variant niet meer.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 10:22:38 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2021, 10:31:35 »
Als je soldeertin uit China laat komen, dan kan je rotzooi verwachten. Koop het bij een Nederlandse webshop, dan betaal je misschien 5 keer zo veel, maar dan heb je tenminste goed spul.
Tja, jammer. En dan weet je nog niet of de dampen (buiten het lood) van dit spul extra slecht zijn voor je gezondheid. Vroeger was alles uit China verdacht. Nu zijn er toch verrassend goede spullen te koop. Alleen de levertijd kan wel eens oplopen tot een maand of twee.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2021, 10:54:05 »
Rian,

Als je wilt weten welke het beste bevalt, is het ook handig om erbij te vertellen waar je het voor wilt gebruiken. Voor het solderen van SMD-componenten op een printplaat gebruik je nu eenmaal andere soldeertin dan voor het in elkaar zetten van een witmetalen kit.
Zelf heb ik zes verschillende soorten soldeertin liggen voor allerlei verschillende toepassingen.

Grtz, Ton

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2021, 10:54:50 »
Zolang je er niet met je neus de hele dag boven hangt en opsnuift zou ik me daar niet als te druk over maken.
En wat ik ook wel eens doe tijdens solderen. Een beetje blazen. is het minimaal wat je opsnuift.
Gr.
Eric

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9609
    • nulpunt
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2021, 11:20:10 »

pardon?
Mag je dit gezondheidsadvies zo wel geven......
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 12:59:59 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2021, 11:24:14 »
Morgen Rian

Ik heb goede ervaringen met Stannol voor algemeen soldeerwerk, en heb zeer goede ervaringen met het soldeer van Gothfather (G&MS).
Helaas kan ik hier in Zwitserland niet langer de loodhaltige krijgen van Stannol. Het merk wat ervoor terug gekomen is werkt gewoon weg slechter.

Dus als je je handen op de loodhaltige stannol met harskern kan leggen doen.
Anders haal het bij GMS of kijk op Carrs in de UK die heeft vergelijkbare soldeer soorten.

Afhankelijk wat je soldeert moet je op de temperatuur letten die je neemt -180° soldeer is goed voor messing.

Ik heb ook eens soldeer gekocht bij een kleine verkoper hier in Zwitserland op een beurs, dat spul smolt niet maar verkoolde onder je ogen. Dus dat doe ik nooit meer. Bij goedkope China soldeer of zonder betrouwbare bron, weet je niet of er nog andere zware metalen in zitten en dat gaat tenkoste van je gezondheid.

Trouwens toch maar ook investeren in een afzuiging speciaal voor solderen is mijn advies.

gr Joke


RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2021, 11:35:39 »
Als je wilt weten welke het beste bevalt, is het ook handig om erbij te vertellen waar je het voor wilt gebruiken. Voor het solderen van SMD-componenten op een printplaat gebruik je nu eenmaal andere soldeertin dan voor het in elkaar zetten van een witmetalen kit.
Zelf heb ik zes verschillende soorten soldeertin liggen voor allerlei verschillende toepassingen.
Ik soldeer alleen draadjes onderling, en dun koperdraad aan rails (voeding). Geen printplaten e.d.
Dan lijkt me 60/40 (tin/lood) met harskern de juiste soldeer.
En met de zuiverheid en verhouding van de gebruikte metalen én de kwaliteit van de harskern wordt klaarblijkelijk nogal 'gerommeld'. Met andere woorden, er kunnen toevoegingen in worden verwerkt die slechter zijn voor het resultaat of de gezondheid, of beiden.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 11:39:56 door RBlok »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2021, 11:54:33 »
.... als je je handen op de loodhaltige stannol met harskern kan leggen.....
Maar daarna wel goed je handen wassen  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2021, 11:55:08 »
FrisT:
Citaat
Mag je dit gezondheidsadvies zo wel geven.
;D

Als prive persoon op een openbaar forum, is dat geen enkel probleem. Zelfs als publiek persoon tijdens een persconferentie mag je bijzondere opmerkingen maken (DJT vs schoonmaakmiddel bv).
Dat wordt anders als er gesproken wordt vanuit de functie van Forum HSE coordinator. Maar aangezien deze functie al zolang vacant is, en niet dreigt te worden opgevuld, zijn we voorlopig nog wel vrij om het een en ander te melden.

Net als alle andere raadgevingen en advies op dit forum (en ook met name op andere plekken op het internet), is het een kwestie van het advies lezen, na te denken, en daarna een eigen beeld te vormen.

Met lood (-dampen) moet je bewust omgaan. Als je de mogelijkheid hebt om het voorkomen: doen; is die mogelijkheid er niet: probeer het te beperken.
Voor gemiddelde modelbaander(t), van 65 jaar, die eens in de maand de soldeerbout op stookt om een gebroken draadje in de locomotief terug te solderen, is het risico bijzonder klein. De hoeveelheid lood die die persoon opneemt door te solderen is een stuk minder dan wat er met het drinkwater in het bejaardenhuis uit de jaren zestig of die jaren dertig villa met nog steeds loden drinkwaterleidingen.
Met kinderen en jongeren (met name in de groei), zou ik wel wat extra voorzorgen nemen. Een goed geventileerde ruimte is wel aan te raden.

Het belangrijkste voor beide populaties is, na het solderen altijd je handen te wassen. Zeker als je daarna gaat eten.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Twanvuurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2021, 12:00:05 »
Tja, jammer. En dan weet je nog niet of de dampen (buiten het lood) van dit spul extra slecht zijn voor je gezondheid. Vroeger was alles uit China verdacht. Nu zijn er toch verrassend goede spullen te koop. Alleen de levertijd kan wel eens oplopen tot een maand of twee.

Als je producten van de ali snel in huis wil hebben, moet je “aliexpress standart shipping” kiezen. Ik heb het dan binnen in 2 of 3 weken.
Ik bouw 3d geprinte spoorbruggen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2021, 12:07:13 »
Ik soldeer alleen draadjes onderling, en dun koperdraad aan rails (voeding). Geen printplaten e.d.
Dan lijkt me 60/40 (tin/lood) met harskern de juiste soldeer.

Even hier klikken.

Grtz, Ton

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2021, 12:23:35 »
ik gebruik tot nu toe die van Griffon 0,7 mm.
Bevalt goed maar wel erg  duur.

Heb nu deze aangeschaft:

https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/soldeer/cfh-electronicasoldeer-el-324-loodvrij-70g

Net in huis dus nog geen ervaring mee. Wel even gekeken of de soldeerbout (8W) er geen moeite mee heeft en dat is niet het geval.

Die van Ton is nog een stuk minder duur.... die had ik niet gezien  >:(
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Soldeertin aanbevolen?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2021, 12:38:42 »
@Kieft: die jij laat zien is loodvrij.