Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nirgendheim  (gelezen 6418 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2021, 18:58:25 »
Ik heb het getest en dat viel reuze mee. Het loopt er goed overheen, behalve over de Engelse wissels. Ik heb er 3, waarvan 1 een tong mist. Van de andere twee doet slechts 1 het goed, daar loopt het goed overheen. De andere is zo verwrongen dat de tongen niet ver genoeg open kunnen, deze staat ook bol. Deze kan ik nog wel onder handen nemen. Proberen of het lukt en zo niet, niet de baan op ermee.

Maar ik kan wel zonder Engelse wissels, ben al blij dat de gewone wissels toch goed bruikbaar blijken te zijn. Alleen de rest van de wissels gangbaar maken, ik had er al een paar klaar. Draadjes er weer aan solderen, aansluiten en gaan!

Bedankt voor het zetje! (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2021, 19:21:54 »
Als de dwarsliggermat helemaal bol en verwrongen is kun je dwarsliggers van triplex maken. Plakken met secondenlijm of tweecomponentenlijm. Je kunt dan weer jaaaaren verder met je wissels.

Wolter
Moins mais mieux.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2021, 19:46:21 »
Het is inderdaad de krimp in lengte die de standaard wissels aantast, de boog wissels krimpen inderdaad ook in de breedte waardoor de spoorwijdte te ver afneemt. Omwille van de authentieke look heb ik een antieke aandrijving op een nieuwere boogwissel gemonteerd, gewoon omdat het kan.
De Engelse wissels staan echt krom, daar kun je niks meer mee. De manier waarop de metalen hartstukken met dubbele tongen aan de bielzenmat gepopnageld zijn om stabiel te blijven zie ik niet zo op een triplex mat gekopieerd worden, dan moet je echt zin hebben een heel andere constructie te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 19:50:18 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2021, 20:05:08 »
Met gebogen wissels amper ervaring. Er zitten er twee in mijn baan, nieuwere type, en daar krijg ik al grijze haren van.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2021, 12:59:57 »
Gedaan! Met hernieuwde moed de 10 benodigde wissels 1724 elektrisch bedienbaar en goed berijdbaar kunnen maken. 

De boogwissels 1723 en Engelse wissels zijn nu 1725 definitief uitgesloten!

Nu de het sporenplan uitleggen en dan een foto maken en plaatsen hier. Geen getekend plan, want dat levert mij meer hoofdbrekens op dan gewoon de rails ter plekke uitleggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2021, 14:31:53 »
Een eerste plan.

Linksonder komen flexibele rails met een overgang van 2,7 naar 2,5 mm hoogte railstaven, in plaats van de rechten die nu wat scheef aan elkaar zitten. Tevens begint daar een lichte stijging richting links.

Naar rechts toe is dan het einde van een pendelbaan, met mogelijkheden voor enkele treinen / treinstellen.
Een omloopspoor om evt een locomotief van achter naar voor te rijden.

De sporen links zijn louter opstelsporen voor de oude treinen, er hoeft niet mee gereden / gerangeerd te worden.
Maar omdat het wel berijdbaar gaat worden, houd ik er rekening mee.

Helaas kunnen de 2 Engels wissels er niet tussen, omdat deze voor ontsporingen gaan zorgen, reparatie is niet te doen. Dat zou wel voor ruimtewinst gezorgd hebben, maar helaas.

Gewoon maar even één foto voor een indruk. Misschien ziet iemand een logischer aanpak?


Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2021, 18:06:35 »
Je hebt in ieder geval genoeg ruimte om te rangeren en treinen kwijt te kunnen.

Ik denk dat je wel rekening moet houden met je laatste sporen linksboven dat je daar geen grote en lange treinen kan neerzetten omdat je maar een heel klein uitrij stukje heb (of hoe je dat noemt) ;)
En rij je de treinen dan achterwaarts op je sporen of wat was daar je bedoeling.
Misschien rij je met korte treinen, dan heb je daar natuurlijk geen last van.
Maar anders zou ik toch voor die lange rangeer sporen nog een toeloop spoor maken zodat je makkelijk daar komt.

Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2021, 21:24:55 »
Dankjewel voor het meedenken Roland. Ik zit er zelf ook mee, en denk nog na om dat te verbeteren, zodat ook op die achterste sporen eventueel een lange trein terecht kan. Zoals het nu ligt zou dat niet lukken.

Ik wilde nog wel een tekening maken, maar aan jouw reactie merk ik dat het wel duidelijk is.

Ik wil idd de treinen achterwaarts op de linker sporen kunnen rijden.

Nu heb ik de rails los liggen, en heb handwissels gebruikt, terwijl ik intussen alle elektrische wissels gebruiksklaar heb gemaakt en getest. Nu heb ik geen last van de losse draadjes.

Als het ligt, zodat er ideaal te rangeren is, ga ik precies uittellen hoeveel van elke rail, wissel, links / rechts, en die ga ik eerst verweren, roestig maken en dan vervang ik alle rails en wissels voor de uiteindelijke sporen. Zo hoef ik op de baan niks uit te tekenen en kan ik makkelijk het definitieve plan leggen.

Morgen weer even verder spelen met die rails (vandaag was het voor het eerst heerlijk moestuinweer, maar ik ben nu kapot haha! Té gammel om de zolder op te gaan).  :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2021, 10:00:20 »
Huub, zou inderdaad de lengteverhouding van de sporen omdraaien. Dus de vier kopsporen aan deze kant van de wisselstraat korter en de sporen aan de andere kant langer maken. je hebt één mogelijkheid voor het laten omlopen van een lok, die sporen worden dan ook langer. Logischer en geeft meer mogelijkheden. Echt nostalgie, ik had ook ooit deze rails. Daarvoor zelfs nog de blikken versie met kartonnen dwarsliggers.
Groet, Frank

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2021, 10:29:23 »
Kijk Huub, Frank die zegt al een idee.
Als je inderdaad de sporen achter langer maakt, dan heb je al meer rangeer ruimte.

En de rails is nostalgie, weet ik alles van ;D
Heb gelukkig voor de corona tijd een enorme voorraad aangelegd, dus ik kan ook nog even voorruit.
Het blijft zoeken naar de beste rails, maar dat maakt het juist zo leuk.

Ik heb toen ook een hele lange tijd lopen spelen met mijn rangeer terrein om het goed te krijgen.
had ook niet echt een tekening gemaakt, is niet zo mijn ding.
laat mij maar freubelen :P

Maar dit gaat helemaal goed komen, twijfel ik niet aan.
En veels te mooi weer om de zolder op te gaan, vandaag 17 graden, dus buiten spelen ::)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2021, 11:47:32 »
Zeker weten inderdaad, dat het gaat lukken met de wissels. (y)

In een eerste opzet had ik even wat voor het grijpen liggend rollend materieel gepakt en op de sporen gezet, inclusief een (Fleischmann 1380) V60 (waarvan een tandwiel ontbreekt, zodat ik hem als dummy kan gaan gebruiken), om deze met de hand over de wissels te duwen. De V60 liep vast, maar dat lag niet aan de rails en/of wissels. Dus twee trappen omlaag ermee op de knutseltafel.

Ook had ik een 1499B erop gezet, een gaswagen, maar deze wiebelde zo, dat die ook maar mee moest om te kijken hoe het zat met de driepuntsophanging. 

Er ontbrak een boutje op dat rode ding tussen de wielen (sorry, geen verstand van treinjargon), dus uit de rommeldoos een passend boutje erin gedraaid. Die kan weer meerollen om te testen zonder elektrische spanning. Later als ik de airbrush en verfspullen tevoorschijn ga halen, volgt het spuiten, beletteren en verweren wel een keer.

De 1499 bleek speling te hebben tussen de staafjes en het wielstel. Twee stukjes PS op het wielstel geplakt en het wiebelt niet meer. Maar wat leuker is, het blijkt Franse opschriften te hebben, alhoewel sterk beschadigd. Er bleken nog twee × 1499 te zijn, één met Duitse opschriften, eentje zonder.

Dus een mooi licht plekje opgezocht en dat was een paar stappen van mijn achterdeur tot de tuinkas. Windstil, droog, zonnig. Een paar foto's maken, zo recht mogelijk ervoor, met het doel om voor de wagen zonder logo's, deze Franse logo's te kopiëren.





Bewerkt met Paint, verkleind in Paint.net, en op een stickervel uitgeprint, maar het resultaat is niet oké. Eerst maar kijken hoe ik kan verkleinen en tevens de letters scherp kan houden, dan nogmaals proberen, en dan op echt decalpapier uitprinten.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2021, 12:52:04 »
Rechts op de snijplaat (zie vorige bericht plaatje) liggen twee aan elkaar gelijmde delen van een vroegere oprit (?) van Faller. Deze had ik vroeger. Er zaten grijze hekjes bij en die pasten nét niet tussen de buitenste relingen. Hier zaten ze niet meer erbij, wel dikke lijmresten. De buitenste reling heb ik eraf gesneden. Deze gaat nog verder verbouwd worden tot rolbrug.

Daarmee kom ik op het baanplan. Inmiddels heb ik Segment 1 (S1) van zwenkwielen voorzien. Omdat het segment tegen een schuine wand staat, is het al moeilijk er zo bij te kunnen. Nu kan ik het geheel met gemak van achter naar voren en van links naar rechts rollen. 


Het is makkelijk dat de baan uit beweegbare segmenten gaat bestaan, want om met modulen de trap op en neer te gaan om er in een ander vertrek aan te werken, zou lastig worden omdat mijn huis helaas met een vlizotrap is uitgerust.


Zwenkwiel op een PS plaatje, van een plaat afgesneden die ik nog had liggen: ooit een reclamebord van C1000 geweest. Dit geheel op de 10×10cm poten gekit. En het hele segment - na een nachtje uitharden - weer ondersteboven zetten, het rolt perfect.

En plaatjes van het segment hoe het nu is. Later komen er de stukken met boog die je links en rechts tegen de wand ziet staan, er nog aan vast, met eveneens 4 zwenkwielen totaal.






Ik kan nu ook rechtop achter het segment staan om eraan te werken.

De blauwe XPS platen hebben jaren op een plat dak gelegen en ik heb ze gekregen om er hergebruik mee te gaan plegen. Bovenop heb ik oneffenheden afgevlakt met plasticine, verwarmd op een strijkbout in de lauwste stand, eraf schrapend met een plamuurmes en de zachte klei uitgestreken. Het wordt niet hard, maar stevig genoeg om er de bovenbouw mee te fixeren. Ietwat kleverig, blijven rails op hun plaats. Het grote voordeel van plasticine is dat ik stukklen XPS aan elkaar kan 'plakken' hiermee, maar dat het geheel door de warmtedraad gesneden kan worden. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor de bovenbouw van XPS.

De onderbouw heb ik gekit met kit die aan luchtvochtigheid uithardt, sterk en blijvend ietwat elastisch. Een bakje grijze muurverf dat ik 5 jaar bewaard heb (ik was toen in mijn vorige woning begonnen met baanbouw), heb ik weer verfklaar gemaakt (was bijna uitgedroogd, blenderen water erbij, door een zeef doen) en alles dat in het zicht is, mee gesausd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2021, 12:57:27 »
.....omdat mijn huis helaas met een vlizotrap is uitgerust.
Vlizotrappen zijn vreselijke dingen. In mijn huis zat er oorspronkelijk ook één, maar die is door een vorige bewoner gelukkig vervangen door een echte trap.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2021, 20:33:21 »
Je bent lekker bezig met alles, gaat er al goed uit zien.
Zeker met wieltjes is erg makkelijk om alles weg te rijden en overal bij te kunnen.
Het is een hoop werk om al dat oude materiaal te bewerken, maar geeft wel voldoening.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Nirgendheim
« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2021, 09:16:26 »
Ziezo, even een nieuw topic aangemaakt voor de bouw van het eindstation voor de oude Fleischmann treinen. Nirgendheim is fictief, ligt vlak bij Irgendheim en op de virtuele kaart binnenkort te vind in het zuiden van Duitsland, nabij de Franse grens.

Nu is de weg naar een bijbehorend draadje vanaf de maps ook gereed.

Het baanplan topic is inmiddels zover dat de vorm erin begint te komen, dus dat kan ik zo gaan afronden en dan hier verder.