Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Nirgendheim  (gelezen 6458 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Nirgendheim
« Gepost op: 03 februari 2021, 17:50:03 »
Tijd:
Geboren in 1952, sinds mijn 10e bezig met Fleischmann modelspoortreinen. Nu heb ik een deel van de treinen uit die tijd nog, aangevuld met wat ik later tegen kwam, voor een prikkie meestal of zelfs gratis, verzamelen maar om er ooit wat mee te gaan doen.

Treinen:
Meest Fleischmann, de oude metalen locs die niet op schaal waren, meest diesel. Ik heb ze enkele jaren geleden van verf ontdaan en in de primer gespoten. Plannen om ervaring op te doen met airbrushen, verouderen, ombouwen, verweren etc. te over.

Plannen:
Eerst op zolder een opstelterrein / schaduwemplacement bouwen met doel om alle rollend materieel op te stellen, in plaats van in dozen of laden. Het wordt nog geen Fleischmann baan.
Naast het opstelterrein voor oude Flm treinen zal hier het schaduwstation komen van het echte baanplan, dat van station Villefranche. De Franse treinen op normaalspoor richting Perpignan komen dus verdekt hier op uit.
Een verdieping lager wil ik (een) maquette(s) / diorama(s) maken waarop opgeleukte Flm treinen te zien zijn.
Nog een verdieping lager - in de woonkamer -  knutsel o.a. ik aan Flm 1306en die een grote sik ofwel NS 400 moeten worden.








Op de blauwe platen. l 370 cm, b 60 cm, begin ik de rails uit te leggen. De kop is eraf, nou de lange staart nog.

 

Voorraad gebruikte XPS en EPS, verzameld, meest gratis. Mooi spul voor baanbouw en van alles.


De snijtafel, hierop wordt XPS, maar evt ook EPS met warmtedraad gesneden. Achter ligt een deel met LEDs, ooit aan een diaoramawedstrijd begonnen (ga ik niet meer doen), nu plannen voor een Flm dio.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2021, 18:04:20 »
De begane grond hoorde er ook bij, open werkplaats in woonkamer met open keuken (uit het zicht) en zithoek met tv (ook uit het zicht).




Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 932
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2021, 20:14:04 »
Wel nu spullen en werkruimte genoeg. Nu de plannen concretiseren.
Ik ben ook recent weer aan de slag gegaan .
ik heb veel gehad aan de OPEN RAILWAY MAP https://www.openrailwaymap.org/

Je kunt het trace van de Ligne de Cerdagne daar mooi zien.  Geeft inspiratie.
Leuk trace trouwens. In de jaren tachtig daar een rit mee gemaakt. Indrukwekkend.

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2021, 21:36:26 »
Eric, in 2015 ben ik er wezen kamperen, heb de rit met het gele treintje gemaakt, ben met de auto langs het traject gereden, veel foto's gemaakt en een stalen brug eigenhandig opgemeten. Ook het hele sporenplan is hier bekend. Het zit al sinds 2007 in mijn hoofd na het zien van de aflevering van rail away.  :) Hierover graag tzt verder in het betreffende draadje dat ik al jaren geleden geopend heb.

In mijn vorige woning was ik met de bouw gestart, maar er kwam een verhuizing. Nu, na drie jaar in mijn nieuwe, aardbevingbestendige, goed geïsoleerde nieuwbouwwoning heb ik een mooi grote, warme en droge zolder en ben ik opnieuw plannen gaan maken. Het kan dus nog even duren eer de nieuwe plannen vorm krijgen en ik in dat topic weer een nieuw bericht plaats.

Ondertussen iets met de Fleischmann treinen gaan doen, daar heb ik dit topic voor geopend. Ze liggen al bijna twee jaar half uitgepakt in die slaapkamer op de eerste 3 foto's in #1. Ik zit eraan te denken om in die kamer een kleine Fleischmann baan te maken, óf toch een paar modulen of ... nou plannen zat dus. Nu eerst weer aan de slag.

Bedankt nog voor de link, heb ik altijd wel wat aan en jij ook bouw ze.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2021, 21:56:19 »
Mooie plannen Huub! Fijn om weer oud Fleischmann gerehabiliteerd te zien worden ;D Voor mijzelf bleek de beste oplossing een klassiek Fleischmann baan ontwerp maar dan over 5 modules verdeeld.
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2021, 11:14:35 »
Dag Huub

Gaaf om te zien al die oude nostalgische spullen :D
En je hebt de ruimte en de spullen om aan de slag te gaan, dus je komt straks tijd te kort. 
Ik ga in ieder geval je draadje oppikken, want blijft leuk om te kijken wat er allemaal nog mogelijk is met oude Fleischmann spullen.
In ieder geval veel plezier met het bouwen en genieten.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2021, 13:04:21 »
Voordat ik de rails op hun plek ga plaatsen, moeten eerst de elektrische wissels weer gangbaar gemaakt worden. Het gaat om de wissels 1724, waarover verschillende draadjes geplaatst zijn alhier. Het kunststof is gekrompen, vooral het massieve stuk onder het metalen plaatje. Als je de schroefje eruit hebt, zie je het verschil. De bielzen zijn niet echt veel gekrompen, zodat het materieel er prima overheen blijft rollen.

De oplossing die ik toegepast heb, heb ik hier nog niet terug gezien: de zaag erin. Het kunststof van onderaf helemaal doorzagen, voorzichtig dat de veertjes niet beschadigen, of deze eruit halen voordien. Het stuk met de 4 bielzen zit nu los, een drupje warmtelijm houdt het op zijn plaats, enkele mm wijder dan voorheen. Ik heb een figuurzaag voor metaal gebruikt, mooi dunne zaagsnede.



De schroefjes van het metalen plaatje vallen nu precies op hun plek, de schuif in de lengte gaat soepel heen en weer en het pertinax plaatje beweegt vrij en soepel om de wisseltongen te bewegen.



In eerdere draadjes kwam ook het advies om de oude rommel maar eens weg te gooien en nieuwe wissels te kopen. Nou nee, zonde van dat duurzame materiaal als messing, koper en zilver. Het dunne oxidelaagje beschermt het tegen verder oxideren, en alleen de contactpunten, zoals bovenzijde rails, veertjes en klemmen, kunnen gereinigd worden om weer een tijd goed te functioneren.



Behalve de meegebogen wissels 1723, deze zijn door en door vervormd en wiebelen op een vlakke ondergrond. Onbruikbaar zijn ze bij mij altijd al geweest, ook vroeger liepen de treinen eruit. Dus weg ermee. De elektrische aandrijving gaat er in zijn geheel uit en daarmee maak ik voorbereide en niet voorbereide handwissels elektrisch.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2021, 21:07:46 »
Lekker bezig Huub. Ik heb ook een aantal oude wissels schoon gemaakt en inderdaad ruimte gecreëerd.
Ze horen op mijn baan en ik heb ze gemengd met een aantal nieuwe. Het blijft nostalgie😊
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2021, 00:02:39 »
Krak. Je kon op die oude (toen nieuwe) Fleischmann rails stáán, maar niet op de stootblok. Mijn moeder deed het toch, het zal rond 1964 geweest zijn. Per ongeluk. Daar ging je dure ding, er was niet zomaar weer een nieuw. Ook de rangeermasten deden weleens krak. Temeer daar ik mijn baan meestal uitlegde op de vloer in de woonkamer. Een vaste modelspoorbaan was er nog niet, klein huis, groot gezin, koude slaapkamers. Vandaar dat het regelmatig ging van krak. Niet dat het mijzelf niet overkwam. Zopas nog, op 10 februari 2021 om precies te zijn.

Des avonds op 9 februari had ik bij het aanrecht wat oude rails gereinigd. De stootblokken waren met een zuur sopje schoongemaakt, afgespoeld met leidingwater en die had ik op een vaatdoek te drogen gelegd op de vloer vanwege de vloerverwarming. Maar ook om het aanrecht weer op te ruimen voor keukengebruik. Op 10 februari maakte ik in de vroege morgen mijn ontbijt in de opgeruimde keuken en deed een stap achteruit om me niet te stoten aan het bovenste kastdeurtje dat even open moest. Krak. En dat na 57 jaar.

Nu heb ik van een stel stukke stootblokken uit het verleden, inclusief het blok van eergisteren, 3 redelijk goeie stootblokken weten te maken. Dan heb ik er in totaal 9. Goed voor plannen, ze komen links en rechts op de plaat van 370 × 60 cm.


De middelste bedding mag ik nog wel vervangen voor een van de rechter beddingen.*

Overigens ga ik niet verder met het gangbaar maken van de wissels. Ik ga ze wel plaatsen, maar dan zonder bediening. De draden eraf geknipt, de baan wordt spanningsloos, het wordt een statisch opstelstation in de schaduw zeg maar. Er wordt niet gereden, hooguit met de hand. Dan kan ik de oude treinen stallen en er zo nu en dan een uitpikken om iets mee te gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 00:07:16 door HuubvG. Reden: *met bedding bedoel ik de biels links midden, die is stuk »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2021, 08:01:04 »
Heerlijk hè die Fleischmann nostalgie. Wat betreft de oude wissels, ik heb met mijn renovatie methode inmiddels een behoorlijk slagingspercentage gehaald, dus voor je alle draden afknipt: ik kan je wat tips geven.
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2021, 08:45:25 »
Maar wel kwaliteit natuurlijk als je na 57 jaar toch nog een stootblok kapot trapt.  ;)
Maar altijd zonde natuurlijk, gelukkig heb je er nu 9 om te gebruiken.

En inderdaad wat Bessel zegt, de wissels zijn best goed te krijgen met wat handigheid en geduld.
Ik heb er zelf ook heel veel gangbaar gekregen en ze doen het nog steeds top. (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2021, 08:48:31 »
Het gaat om die krimp. In de lengte vooral en daar is wat aan te doen. In een paar berichten terug lukt het me om de wissels weer soepel te laten omgaan.

Echter bij nameten blijkt dat de krimp ook in de breedte zo heftig is geweest, dat de spoorwijdte (of spoorbreedte, wat wat het ook weer?) < 16,5 mm is. Tot wel 0,3 mm te krap dus. Het zou lukken door de bielzen door te zagen en op de juiste afstand te fixeren, maar het lijkt me gewoon teveel werk.

Desalniettemin mag je hier gerust die tips plaatsen als je wilt. Anderen kunnen er wellicht iets aan hebben.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2021, 10:58:54 »
Toevallig hier vorige week weer een ongeveer 50 jaar oud Fleischmann wissel in dienst genomen. Even wat ruimte gemaakt rond de tongen, draden aangesloten en hij doet het weer super. Die gaat nog wel tientallen jaren mee.
De evt. krimp in de breedte is zo minimaal, dat heeft geen wiel in de gaten  :) Zelfs RP25 wielen rijden er prima overheen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2021, 13:31:37 »
Mm, dat is wellicht de moeite waard om toch nog eens te proberen. Kijken of het materieel er overheen wil rollen zonder de wielen dichter bij elkaar te hoeven plaatsen (nóg meer werk). Goed, ik geef het een kans. De losgeknipte draden zijn zo weer aan elkaar gesoldeerd, dus da's geen man overboord.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2021, 16:41:11 »
Zeker doen, ik heb verschillende oude Fleischmanns
 (>10) in dienst, zowel handbediende als elektrisch, worden dagelijks gebruikt. Nooit een probleem mee gehad.
Ze zijn wat grover qua bouw, maar verders prima.
Werkelijk nog nooit problemen met de breedte gehad, alles rijdt er prima overheen.