Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
Vandaag om 22:05:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:42:14
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56

Auteur Topic: Treinen in schaduwstation langzamer laten rijden  (gelezen 3857 keer)

Rolf S

• Offline Offline
Treinen in schaduwstation langzamer laten rijden
« Gepost op: 03 February 2021, 10:26:28 »
Goedemorgen,

Ik rijd digitaal H0, Ecos centrale, allerlei soorten decoders in de loks, en heb een grote verdwijnbaan waarin ook een schaduwstation ligt dat met TAMS Hades wordt aangestuurd. Dat ligt al een tijdje en ik kan niet makkelijk hele grote wijzigingen aanbrengen aan de lay-out. Wel is de verdwijnbaan, inclusief het deel met schaduwstation, elektrisch gescheiden van het zichtbare deel. De verdwijnbaan loopt automatisch - als een lok uit zicht is hoef ik er verder niet naar om te kijken, behalve dat ik moet kiezen welke lok ik vrijgeef in Hades.

Ik merk dat vooral loks met een condensator als capaciteit (voor overbrugging van haperen) flink doorrijden in het stroomloze stuk van de Hades. Zo ver dat ze er soms doorheen schieten als ze met te hoge snelheid binnenkomen. Maar de loks rijden met een 'realistische' snelheid de verdwijnbaan in.

Dus de vraag is: kan ik loks zodra ze op de verdwijnbaan zitten automatisch langzamer laten rijden? Wellicht via de Ecos, wellicht via de lok-decoders, of via een andere methode, maar natuurlijk wel zo dat het compatibel blijft met Hades. Ik kan natuurlijk iedere lok die de verdwijnbaan in rijdt handmatig langzamer zetten, maar dat is ook weer zo iets handmatigs.

Dank voor suggesties, Rolf
« Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 12:22:47 door Reinout van Rees. Reden: Spatie uit titel »

VvKan

• Gast
Re: treinen op een deel van de verdwijnbaan langzamer laten rijden
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2021, 11:39:41 »
soms doorheen schieten als ze met te hoge snelheid binnenkomen. Maar de loks rijden met een 'realistische' snelheid de verdwijnbaan in.
Voor mijn begrip:  je bedoelt, dat de realistische snelheid te hoog is om op tijd te stoppen?   Of bedoel je, dat de loc's eerst de realistische snelheid hebben en dan (binnen dat Hades)  een te hoge snelheid krijgen ?

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2021, 12:09:49 »
Het eerste Veroniek: de realistische snelheid is te hoog in sommige gevallen om te stoppen. Hoewel zichtbaar en onzichtbaar elektrisch gescheiden zijn hangen ze aan dezelfde centrale; die scheiding had ik met het oog op de toekomst aangebracht als de capaciteit van de centrale wellicht te klein zou worden. Rolf

VvKan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2021, 12:40:11 »
Duidelijk.
Dan is in principe de remvertraging te klein voor de snelheid   of het stopstuk is te kort voor de remming tot stop.
Dus je kunt de remvertraging groter maken in de betreffende CV van de loc,s waar het om gaat.  Vraag is dan:  heb je er op de baan dan geen last van ?  En wat als deze loc's sneller afremmen op de zichtbare baan, is dat een probleem ?
Je zou ook de loc's een vaste remafstand kunnen geven, als dat tenminste in de decoder mogelijk is.  Dus dat die in het schaduwstation op tijd stopt.  Maar dan stopt de loc, net als hierboven, in het zichtbare deel ook eerder, namelijk op precies dezelfde afstand.

Maar of dat alles ook geldig is voor stroomloze stukken ????????  Ik vind de keuze sowieso zeer ongelukkig, en de gevolgen heb je nu voor ogen.  Maar daar heb je niks aan, dus wordt het verder zoeken.

Als hoe dan ook, ondanks nieuwe instellingen van de loc's (TESTEN !)  er geen resultaat is, dan zou je nog een ander truc kunnen proberen.   De Ecos kan niets met stroomloze stukken, dus als we toch een beïnvloeding willen hebben zullen we eerst de stroomloze stukken van digitale spanning moeten voorzien.  Maar in die digitale aansturing moet dan wel voor ALLE loc,s het stopsignaal zitten.  Ik weet niet of de Ecos hier mogelijkheden voor heeft, maar dat zou kunnen, door alle stopstukken van het schaduwstation aan te sluiten als baanvak , dat altijd op rood staat. Als dat mogelijk is, dan kun je per stopstuk via een schakelaar kiezen voor Ecos-stoppen of Ecos doorrijden, zoals je nu ook een of andere methode hebt om een trein weer te laten vertrekken.

Is dat in de Ecos niet mogelijk, dan moet het stopsignaal dus ergens anders vandaan komen. Dat kan via een remgenerator, maar werkt die ook bij al je decoders ?
En dat kan ook via ABC, maar kan dat ook voor al je decoders ?  En is de korte stopafstand dan ook wenselijk op het zichtbare deel ?
Als de stopstukken allemaal dezelfde lengte hebben, dan zijn we met de "digitale" methode er uit, als tenminste de decoders daarvoor in te stellen zijn.

Dus:  eerst testen wat nu kan (decoders instellen), en bij geen resultaat een andere (digitale) methode toepassen.

Overet

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2021, 12:52:43 »
Als je geen aanpassingen wil/kan doen aan de lengte van de stopsecties wordt het lastig. Hades schakelt de stopsectie stroomloos en als locs dan door hun mechanische en electronische eigenschappen het stroomloze deel weten te overbruggen houdt het op.

Oplossingen liggen dan in het verlagen van de maximale snelheid in de decoders van de betreffende locs of het verlagen van de spanning in het schaduwstation, bijvoorbeeld door een diodeschakeling op te nemen in de kabel tussen de centrale en het schaduwstation. De vraag is of dat laatste voldoende effect gaat hebben.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

meino

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2021, 13:05:25 »
Misschien tijd om een besturingsprogramma (Koploper, iTrain etc) te gaan gebruiken? Daar kun je dit allemaal netjes en automatisch door laten doen.

Groet Meino

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2021, 13:08:36 »
Oplossingen liggen dan in het verlagen van de maximale snelheid in de decoders van de betreffende locs
Hier wordt misschien nog een mogelijkheid aangereikt.  Want dat zou ook kunnen (als de Ecos dat dus niet kan) door Hades van een ingangssignaal te voor zien, voor ALLE loc"s, dat ze langzamer doet rijden.  Dat zou dus mogelijk ook kunnen met een remgenerator of het ABC systeem.  Maar dan wordt het wel weer de vraag, of de loc's zonder problemen nu niet te vroeg stoppen en de achterliggende wissels nog niet vrijgeven
Dus ook hier:  wat is er mogelijk en wat is het resultaat.
Als de Ecos goed met RailCom overweg zou kunnen, dus met RailCom bezetmelders, zou daar ook nog een mogelijkheid in zitten. Want dan kun je onderscheid maken tussen de loc's.  Maar ook hier weer:  zijn je decoders daarvoor geschikt ?  En je bezetmelders ?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2021, 13:21:52 »
Het probleem zit dus vooral in de buffercondensatoren voor het overbruggen van stroomonderbrekingen.
Kun je die misschien verkleinen of helemaal weglaten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2021, 13:29:58 »
De esu decoders kennen ook een instelling waarmee je kunt aangeven hoe lang je wilt dat de trein op een stroomloos stuk doorrijdt. Ik weet niet wat voor decoders er worden gebruikt, maar wellicht kennen die soortgelijke instellingen zodat ze zich in het stroomloze stuk gedragen zoals gewenst is, maar nog steeds door kunnen rijden als de stroom toevoer hapert (waarvoor je de buffer tenslotte hebt toegevoegd lijkt me).
groeten,
Auke

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2021, 13:45:58 »
Dank jullie allemaal voor de goede ideeen. ik ga het weekend eens wat spelen met instellingen.

@Veroniek: op het zichtbare deel zitten geen stroomloze stukken, daar rijd ik 'op de knoppen van de centrale'.

@Klaas: dat is het eerste dat ik geprobeerd heb (condensator minder of niet gebruiken), maar de condensatoren van zowel Brawa als ESU hebben een drempelwaarde en daaronder doet de condensator te weinig voor moelijkere stukken (al getest) en erboven is er te veel capaciteit.

@Auke: Op zich in het reguliere bloksysteem van de schaduwbaan is het geen probleem (loks stoppen snel genoeg), alleen in het Hades schaduwstation wel. De Hades interfereert op 1 of andere manier met de loks waar een condensator in zit waardoor de lok veel later en ook met een beetje 'schokken' stopt.

Het idee van Tom (diodeschakeling in de stroomaanvoer naar de schaduwbaan) zou een elegante oplossing zijn, want heel makkelijk in te bouwen, maar heeft iemand ervaring of dat werkt en hoe ziet die schakeling eruit en hoe groot moeten de diodes daarvoor zijn?

Het andere idee van Tom (maximum snelheid in de loks aanpassen) moet ik gaan bekijken, maar waarschijnlijk gaat dat niet helpen. De realistische snelheid op de zichtbare baan is niet de maximum snelheid (ze gaan dus al met ruim minder dan 100% van maximum naar de onderbaan) en die realistische snelheid is soms te veel.

Rolf

VvKan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2021, 13:53:24 »
@Veroniek: op het zichtbare deel zitten geen stroomloze stukken, daar rijd ik 'op de knoppen van de centrale'.

Het idee van Tom (diodeschakeling in de stroomaanvoer naar de schaduwbaan) zou een elegante oplossing zijn, want heel makkelijk in te bouwen, maar heeft iemand ervaring of dat werkt en hoe ziet die schakeling eruit en hoe groot moeten de diodes daarvoor zijn?
@  Mooi zo, hebben we daar dus geen enkel probleem mee.

Opmerking Tom:  stoppen de "gewone" loc's dan nog ver genoeg om de wissels vrij te maken ?  Hou dat in de gaten.  (Oftewel:  zijn je schaduwsporen lang genoeg?)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2021, 14:01:23 »
De diodetruc van Tom werkt maar in beperkte mate. De bedoeling is kennelijk om de baanspanning te verlagen. Maar de cruise control in de decoder gaat dit compenseren zodat de loc toch zijn snelheid houdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2021, 23:06:31 »
Klaas, ik heb me er nog niet in verdiept maar werkt de cruise control niet op basis van de verandering van de tegen-emk van de motor en dus onrechtstreeks op het koppel dat de motor moet leveren? Is dit dan niet in veel mindere mate afhankelijk van de rijspanning? Als een digitale loc kan rijden op een analoge spanning moet de diodetruc toch ook zijn werk doen hier?

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2021, 23:42:21 »
Bij cruise control meet de decoder in de pauzes tussen de motorpulsen de EMK. Die is een maat voor het toerental van de motor en dus de snelheid. Als die tegen-EMK kleiner wordt zal de decoder dit compenseren door de duty-cycle te vergroten. Maar als de baanspanning zo laag is dat de duty-cycle op maximum zit is er geen ruimte meer voor compensatie en dan pas zal een verdere verlaging van de baanspanning een verlaging van de snelheid veroorzaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Patrick Smout

• Offline Offline
Re: Treinen in schaduw station langzamer laten rijden
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2021, 19:15:23 »
Ik vemoed dat dit dan ook tot gevolg heeft dat een digitale loc bij analoog bedrijf geen cruisecontrol heeft ( de decoder zal cruisecontrol dan uitschakelen als deze dc bedrijf detecteert)? Klop mijn redenering?
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout