Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 08:31:11
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 08:28:20
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:03:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:42:52
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 01:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
30 June 2025, 23:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
30 June 2025, 22:08:22
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
30 June 2025, 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
30 June 2025, 14:18:38
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 13079 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
  • Aachenau West
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #75 Gepost op: 26 February 2021, 15:02:52 »
Kun je om je baan heen lopen?
Zo nee, dan zul je werksparingen moeten maken om overal bij te kunnen (voor de bouw en voor als er eens iets mis gaat).

Groet, Bas

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2021, 23:47:57 »
Beste Allen,
Hier een 2de poging. Betreffende de ruimte heb ik L 5,60 m en B 1,40 m. In de hoek mag er een metertje bij dus 2.40 m.
Met andere woorden een soort van L.
De 1,40 m is echt niet breed aangezien ik met minimum radius van 56 cm zit.
Ik ben van start gegaan met een double folded bone!
Ik heb er nog een paar trefwoorden bijgezet zodat je een idee hebt van scenerie.

Graag hopen advies en commentaar?


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #77 Gepost op: 28 February 2021, 01:54:07 »
Beste Stijn,

Ik heb je verhaal een beetje zitten doorlezen, en met name het verhaal over de radiussen.

Een jaar of 3-4 geleden heb ik ook eens een US lok gekocht, en die rijdt netjes z'n rondjes over m'n Fleischmann R3 en R4. Dat was mooi dacht ik toen.
Totdat ik er wagons achter ging hangen, toen ging het compleet mis.

M'n ervaring: Europees materiaal/merken zijn gemaakt voor de relatief kleine huizen en zolders zoals we ze in Europa kennen. US merken gaan uit van lekkere ruime bochten, in grote ruimtes.

Als ik 1,40m lees dan denk ik: als je met US materiaal wilt gaan rijden van US merken, probeer eens zo'n locomotief met wat wagons te lenen, en kijk wat echt mogelijk is.
Ik heb ondertussen 1 zo'n locomotief en een stuk of 6 wagons in de kast liggen die stof liggen te vangen. Het komt echt de bochten niet door.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #78 Gepost op: 28 February 2021, 10:27:38 »
Beste Andrev,

Bedankt voor de reactie, ik veronderstel wel dat als ik aan de minimum specs voldoe, ( in mijn geval 22 inch ofwel 56 cm ) dat het geen probleem zou mogen zijn.
Er zijn maar 3 bochten in de layout van 56 cm. Dus dat zou toch moeten lukken. Ik ga het nog proberen te vergroten naar 24 inch om een beetje meer marge te hebben.

Met welke loc had jij een probleem op welke radius ?

Stijn

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2131
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2021, 22:34:59 »
Fleischmann R4, 547mm

http://www.athearn.com/newsletter/022814/02_Gen_FP45_022814.pdf

Athearn - ATHG67693

Nogmaals, de locomotief is niet het probleem, maar zodra ik er wagons achter hang loopt het mis met de koppelingen, deze bewegen niet genoeg mee.

NandDRR

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #80 Gepost op: 05 March 2021, 12:30:25 »
Dag Stijn,
Dat is een leuk plan. Je creëert een mooie lange rijlengte. Zeker voor Amerikaanse goederentreinen geeft dit een mooi effect. Over de wissels die Jeronimus suggereert, zou ik even goed nadenken, want je creëert keerlussen, maar je hebt een elektronica achtergrond, dus dat zal technisch geen probleem geven.
Wat ik mis in je opzet is, waar kom je de ruimte binnen, waar zit de deur en waar evt. schuine wanden?

Om het probleem van de armen van 1,5 m te ondervangen zou je het station naar de andere kant van de ruimte kunnen brengen. Je komt dan midden in je baan te staan. Je bent nog jong, dus er evt. onderdoor kruipen zal geen probleem zijn. Beide kanten van de baan hoef je niet even breed te houden. De ene zijde bijvoorbeeld 50 cm en de andere 80 cm, dan houd je een loopruimte van 120 cm over en je kan ook een mooi Amerikaans landschap bouwen.
Deze oplossing geeft tevens de mogelijkheid om met ruimere bogen te werken. Ik ben er inmiddels achter hoe ruimer hoe beter/mooier, zeker als je met lange Amerikaanse treinen gaat rijden.

De blauwe baan onder de rode laten lopen geeft ook een ruimer gevoel bij de aankleding van de baan. Je kan er dan ook voor kiezen om hier een onzichtbaar passeer- of wisselspoor te maken en vervolgens automatisch te laten wisselen van trein. De ene verdwijnt, de andere komt tevoorschijn.

Ik neem aan, dat je ook op de hoogte bent van de website van Modelrailroader (https://mrr.trains.com ). Ze hebben een regelmatige nieuwsbrief en zo nu en dan gratis downloads.

In Nederland importeert Bentink (https://www.bentinkmodelspoor.nl/ ) regelmatig uit Amerika. Zo verkoopt hij standaard sculptamold. Je kan er je bestelling opgeven.

Bijgaand nog een link ( ) naar een inmiddels oud filmpje van onze VAMES USA clubbaan. De rails is Peco code 100, de wissels zijn de korte wissels. Ze functioneren prima, maar de slankere zijn mooier. De bocht in het zichtbare gedeelte kent een radius van ongeveer 80 cm. De bochten in het schaduwstation zijn minimaal 50 cm radius. Wel krap. Als de 20th Century limited er door gaat, mag er niets op het parallelle spoor staan. Dat krijg je als je eerst bouwt en dan iets moois koopt! De Hudson is van BLI, de stroomlijn Hudson een oude Rivarossi.
Met vriendelijke groet,
Carel