Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:03:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 13356 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Aachenau West
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #75 Gepost op: 26 February 2021, 15:02:52 »
Kun je om je baan heen lopen?
Zo nee, dan zul je werksparingen moeten maken om overal bij te kunnen (voor de bouw en voor als er eens iets mis gaat).

Groet, Bas

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2021, 23:47:57 »
Beste Allen,
Hier een 2de poging. Betreffende de ruimte heb ik L 5,60 m en B 1,40 m. In de hoek mag er een metertje bij dus 2.40 m.
Met andere woorden een soort van L.
De 1,40 m is echt niet breed aangezien ik met minimum radius van 56 cm zit.
Ik ben van start gegaan met een double folded bone!
Ik heb er nog een paar trefwoorden bijgezet zodat je een idee hebt van scenerie.

Graag hopen advies en commentaar?


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #77 Gepost op: 28 February 2021, 01:54:07 »
Beste Stijn,

Ik heb je verhaal een beetje zitten doorlezen, en met name het verhaal over de radiussen.

Een jaar of 3-4 geleden heb ik ook eens een US lok gekocht, en die rijdt netjes z'n rondjes over m'n Fleischmann R3 en R4. Dat was mooi dacht ik toen.
Totdat ik er wagons achter ging hangen, toen ging het compleet mis.

M'n ervaring: Europees materiaal/merken zijn gemaakt voor de relatief kleine huizen en zolders zoals we ze in Europa kennen. US merken gaan uit van lekkere ruime bochten, in grote ruimtes.

Als ik 1,40m lees dan denk ik: als je met US materiaal wilt gaan rijden van US merken, probeer eens zo'n locomotief met wat wagons te lenen, en kijk wat echt mogelijk is.
Ik heb ondertussen 1 zo'n locomotief en een stuk of 6 wagons in de kast liggen die stof liggen te vangen. Het komt echt de bochten niet door.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #78 Gepost op: 28 February 2021, 10:27:38 »
Beste Andrev,

Bedankt voor de reactie, ik veronderstel wel dat als ik aan de minimum specs voldoe, ( in mijn geval 22 inch ofwel 56 cm ) dat het geen probleem zou mogen zijn.
Er zijn maar 3 bochten in de layout van 56 cm. Dus dat zou toch moeten lukken. Ik ga het nog proberen te vergroten naar 24 inch om een beetje meer marge te hebben.

Met welke loc had jij een probleem op welke radius ?

Stijn

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2021, 22:34:59 »
Fleischmann R4, 547mm

http://www.athearn.com/newsletter/022814/02_Gen_FP45_022814.pdf

Athearn - ATHG67693

Nogmaals, de locomotief is niet het probleem, maar zodra ik er wagons achter hang loopt het mis met de koppelingen, deze bewegen niet genoeg mee.

NandDRR

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #80 Gepost op: 05 March 2021, 12:30:25 »
Dag Stijn,
Dat is een leuk plan. Je creëert een mooie lange rijlengte. Zeker voor Amerikaanse goederentreinen geeft dit een mooi effect. Over de wissels die Jeronimus suggereert, zou ik even goed nadenken, want je creëert keerlussen, maar je hebt een elektronica achtergrond, dus dat zal technisch geen probleem geven.
Wat ik mis in je opzet is, waar kom je de ruimte binnen, waar zit de deur en waar evt. schuine wanden?

Om het probleem van de armen van 1,5 m te ondervangen zou je het station naar de andere kant van de ruimte kunnen brengen. Je komt dan midden in je baan te staan. Je bent nog jong, dus er evt. onderdoor kruipen zal geen probleem zijn. Beide kanten van de baan hoef je niet even breed te houden. De ene zijde bijvoorbeeld 50 cm en de andere 80 cm, dan houd je een loopruimte van 120 cm over en je kan ook een mooi Amerikaans landschap bouwen.
Deze oplossing geeft tevens de mogelijkheid om met ruimere bogen te werken. Ik ben er inmiddels achter hoe ruimer hoe beter/mooier, zeker als je met lange Amerikaanse treinen gaat rijden.

De blauwe baan onder de rode laten lopen geeft ook een ruimer gevoel bij de aankleding van de baan. Je kan er dan ook voor kiezen om hier een onzichtbaar passeer- of wisselspoor te maken en vervolgens automatisch te laten wisselen van trein. De ene verdwijnt, de andere komt tevoorschijn.

Ik neem aan, dat je ook op de hoogte bent van de website van Modelrailroader (https://mrr.trains.com ). Ze hebben een regelmatige nieuwsbrief en zo nu en dan gratis downloads.

In Nederland importeert Bentink (https://www.bentinkmodelspoor.nl/ ) regelmatig uit Amerika. Zo verkoopt hij standaard sculptamold. Je kan er je bestelling opgeven.

Bijgaand nog een link ( ) naar een inmiddels oud filmpje van onze VAMES USA clubbaan. De rails is Peco code 100, de wissels zijn de korte wissels. Ze functioneren prima, maar de slankere zijn mooier. De bocht in het zichtbare gedeelte kent een radius van ongeveer 80 cm. De bochten in het schaduwstation zijn minimaal 50 cm radius. Wel krap. Als de 20th Century limited er door gaat, mag er niets op het parallelle spoor staan. Dat krijg je als je eerst bouwt en dan iets moois koopt! De Hudson is van BLI, de stroomlijn Hudson een oude Rivarossi.
Met vriendelijke groet,
Carel