Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Verbouwing Amsterdam Centraal  (gelezen 3561 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Verbouwing Amsterdam Centraal
« Gepost op: 27 January 2021, 16:48:00 »
Hallo allemaal,

Vandaag (weer) in het nieuws (zie onderstaande link):
https://nos.nl/artikel/2366206-amsterdam-centraal-gaat-grondig-op-de-schop.html

Quote:
Er worden onder meer bruggen vervangen, er wordt een nieuwe kruising aangelegd en het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen. Er komen minder wissels; sporen en trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels.
Unquote

Dus... ze gaan de sporen ook verbreden! Gaan we nu toch terug naar breedspoor?  ;D
En wordt het dan het breedspoor van de HIJSM of dat van Brunel?

Ik neem aan dat ze bredere perrons bedoelen... ;)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2021, 16:49:32 »
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2021, 17:12:52 »
Hallo allemaal,

Vandaag (weer) in het nieuws (zie onderstaande link):
 sporen en trappen worden verbreed
Dus... ze gaan de sporen ook verbreden! Gaan we nu toch terug naar breedspoor?  ;D

SNG's zijn toch van Spaanse makelij?  ;D

Ja, daarom gaan ze weer verbouwen......
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2021, 23:52:04 »
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
In het station wel. Ze zijn nu weer het gehele stationsplein onder handen aan het nemen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2021, 00:04:55 »

Ook een aardig spoorklusje hoor! https://www.amsterdam.nl/projecten/deentree/
Heel de traminfra gaat er ook op de schop.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2021, 00:08:19 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Treinen moeten rijden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2021, 14:37:33 »
In het station wel. Ze zijn nu weer het gehele stationsplein onder handen aan het nemen.
Nou, in de middengang/hal (daar waar de nieuwe ingang naar de metro is gebouwd) liggen nog kunststofplaten op de vloer. Dat noem ik niet af.... ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2021, 15:00:42 »
Er komen minder wissels; sporen en trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels.
Je hebt de aangehaalde tekst (terecht) aangepast. Want oorspronkelijk staat er een komma in plaats van een puntkomma. Het is daardoor nog maar de vraag of de opsteller van het oorspronkelijke bericht dit (= puntkomma) ook zo bedoeld heeft. Wellicht had het zo moeten zijn: "Er komen minder wissels en sporen; en de trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels."
« Laatst bewerkt op: 28 January 2021, 15:04:38 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #7 Gepost op: 29 January 2021, 19:09:40 »
Hoi Martin,
Ik heb helemaal niets aangepast hoor. Gewoon copy - paste uit het nos bericht. Het enige dat ik wel heb gedaan is cursief en vet maken.
Maar ik zie dat nos het bericht zelf heeft aangepast (staat ook in de header bij het nos bericht) door de puntkomma door een komma te vervangen. Niet dat het daardoor duidelijker wordt..  ::)
Jouw versie is waarschijnlijk wat ze bedoelen :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2021, 20:01:16 »
Minder sporen klopt wel, want de middensporen zullen verdwijnen.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2021, 22:44:48 »
En spoor 15 toch.

Marc

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2021, 15:45:41 »
Minder sporen klopt wel, want de middensporen zullen verdwijnen.
Optisch bedrog. Een perronspoor verdwijnt om het perron breder te maken. Het oorspronkelijke middenspoor wordt dan het perronspoor. Met het spoornummer van het verdwenen spoor.

Dat hebben ze in Utrecht ook zo gedaan met middenspoor 10, dat nu Spoor 9 heet.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2021, 16:20:38 »
Uhm, nee. De middensporen gaan eruit, de perrons worden verbreedt en de perronsporen schuiven op naar het midden.
Groeten Joop, machinist Lls

Erwin42

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2021, 11:10:01 »

Dat lijkt misschien wel logisch maar toch heeft Martin hierboven weldegelijk gelijk. De middensporen worden de nieuwe perronsporen, er wordt niet met sporen geschoven. Je kunt het zelf ook zien op de kaarten van het tracébesluit.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2021, 12:43:41 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #13 Gepost op: 31 January 2021, 11:56:02 »
Goh... wordt het stationsplein eindelijk weer 1 geheel. Vooral de tramhalte was sinds de Noord-Zuidlijn ongein zo verschrikkelijk onoverzichtelijk voor mensen die er niet bekend waren.

Het wordt weer grotendeels zoals het decennia terug ooit was. Jammer dat het wéér zo lang moet duren, al begrijp ik ook wel dat je dit niet 'ff' doet.

Ook blij om te horen dat de perrons breder worden, dat is al ja-ren een enorm probleem op CS. Of ik blij ben met het feit dat ook dit een DSS wordt (DoorStroomStation)... weet ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Verbouwing Amsterdam Centraal
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2021, 13:48:12 »
Dat lijkt misschien wel logisch maar toch heeft Martin hierboven weldegelijk gelijk. De middensporen worden de nieuwe perronsporen, er wordt niet met sporen geschoven. Je kunt het zelf ook zien op de kaarten van het tracébesluit.
Waarschijnlijk trekt men toch alle sporen de grond uit om ze compleet te vernieuwen, dus wat is de discussie dan nog waard of het nummertje van het ene oude spoor of het andere oude spoor afkomstig is...