BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Wim Hesselink op 27 januari 2021, 16:48:00
-
Hallo allemaal,
Vandaag (weer) in het nieuws (zie onderstaande link):
https://nos.nl/artikel/2366206-amsterdam-centraal-gaat-grondig-op-de-schop.html
Quote:
Er worden onder meer bruggen vervangen, er wordt een nieuwe kruising aangelegd en het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen. Er komen minder wissels; sporen en trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels.
Unquote
Dus... ze gaan de sporen ook verbreden! Gaan we nu toch terug naar breedspoor? ;D
En wordt het dan het breedspoor van de HIJSM of dat van Brunel?
Ik neem aan dat ze bredere perrons bedoelen... ;)
Groet, Wim
-
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
-
Hallo allemaal,
Vandaag (weer) in het nieuws (zie onderstaande link):
sporen en trappen worden verbreed
Dus... ze gaan de sporen ook verbreden! Gaan we nu toch terug naar breedspoor? ;D
SNG's zijn toch van Spaanse makelij? ;D
Ja, daarom gaan ze weer verbouwen......
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
-
Zijn ze eigenlijk al klaar met de vorige verbouwing?
In het station wel. Ze zijn nu weer het gehele stationsplein onder handen aan het nemen.
-
Ook een aardig spoorklusje hoor! https://www.amsterdam.nl/projecten/deentree/
Heel de traminfra gaat er ook op de schop.
-
In het station wel. Ze zijn nu weer het gehele stationsplein onder handen aan het nemen.
Nou, in de middengang/hal (daar waar de nieuwe ingang naar de metro is gebouwd) liggen nog kunststofplaten op de vloer. Dat noem ik niet af.... ;)
-
Er komen minder wissels; sporen en trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels.
Je hebt de aangehaalde tekst (terecht) aangepast. Want oorspronkelijk staat er een komma in plaats van een puntkomma. Het is daardoor nog maar de vraag of de opsteller van het oorspronkelijke bericht dit (= puntkomma) ook zo bedoeld heeft. Wellicht had het zo moeten zijn: "Er komen minder wissels en sporen; en de trappen worden verbreed en er is ook meer ruimte voor winkels."
-
Hoi Martin,
Ik heb helemaal niets aangepast hoor. Gewoon copy - paste uit het nos bericht. Het enige dat ik wel heb gedaan is cursief en vet maken.
Maar ik zie dat nos het bericht zelf heeft aangepast (staat ook in de header bij het nos bericht) door de puntkomma door een komma te vervangen. Niet dat het daardoor duidelijker wordt.. ::)
Jouw versie is waarschijnlijk wat ze bedoelen :)
Groet, Wim
-
Minder sporen klopt wel, want de middensporen zullen verdwijnen.
-
En spoor 15 toch.
Marc
-
Minder sporen klopt wel, want de middensporen zullen verdwijnen.
Optisch bedrog. Een perronspoor verdwijnt om het perron breder te maken. Het oorspronkelijke middenspoor wordt dan het perronspoor. Met het spoornummer van het verdwenen spoor.
Dat hebben ze in Utrecht ook zo gedaan met middenspoor 10, dat nu Spoor 9 heet.
-
Uhm, nee. De middensporen gaan eruit, de perrons worden verbreedt en de perronsporen schuiven op naar het midden.
-
Dat lijkt misschien wel logisch maar toch heeft Martin hierboven weldegelijk gelijk. De middensporen worden de nieuwe perronsporen, er wordt niet met sporen geschoven. Je kunt het zelf ook zien op de kaarten van het tracébesluit.
-
Goh... wordt het stationsplein eindelijk weer 1 geheel. Vooral de tramhalte was sinds de Noord-Zuidlijn ongein zo verschrikkelijk onoverzichtelijk voor mensen die er niet bekend waren.
Het wordt weer grotendeels zoals het decennia terug ooit was. Jammer dat het wéér zo lang moet duren, al begrijp ik ook wel dat je dit niet 'ff' doet.
Ook blij om te horen dat de perrons breder worden, dat is al ja-ren een enorm probleem op CS. Of ik blij ben met het feit dat ook dit een DSS wordt (DoorStroomStation)... weet ik niet.
-
Dat lijkt misschien wel logisch maar toch heeft Martin hierboven weldegelijk gelijk. De middensporen worden de nieuwe perronsporen, er wordt niet met sporen geschoven. Je kunt het zelf ook zien op de kaarten van het tracébesluit.
Waarschijnlijk trekt men toch alle sporen de grond uit om ze compleet te vernieuwen, dus wat is de discussie dan nog waard of het nummertje van het ene oude spoor of het andere oude spoor afkomstig is...
-
Ook een aardig spoorklusje hoor! https://www.amsterdam.nl/projecten/deentree/
Heel de traminfra gaat er ook op de schop.
Voor alle duidelijkheid: de helft van de traminfra is al gereed (het westelijk gedeelte). Ze zijn al in 2018 begonnen.