Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'  (gelezen 8691 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2021, 14:56:26 »
Ik vermoed dat jullie zelden of nooit BBC kijken...
Bij bijvoorbeeld Countryfile is dit veelvuldig
besproken...


In dat geval zat ik er dus naast. Mening bijgesteld  :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2021, 19:06:20 »
Precies, ooit komt men er wel achter dat het huidige gedoe niet door de EU komt, maar het gemak voor 1 januari dankzij de EU was...
Ja natuurlijk, want daarvoor was dat natuurlijk niet. Dat heeft niks met de EU te maken, want handelsverdragen etc. liepen al voor deelname aan de EU. Het is juist de EU die nu moeilijk doet door als een dreinend kind maar extra barrières op te werpen.

Iedereen doet altijd maar alsof het voor de EU onmogelijk was om iets buiten de landsgrenzen te ondernemen, maar ook toen was er export en import, dat is geen uitvinding van de EU en zelfs het vergemakkelijken ervan is ook geen uitvinding van de EU.

Dus ja, dit huidige gedoe komt juist door de EU.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2021, 20:10:02 »
Ik heb toch het idee dat het gemak wel degelijk aan de EU (en de voorgangers daarvan) ligt. Ja, je had vroeger import en export, maar je had ook overal douane en formulieren enzo. Nu kan je met je vrachtwagen gewoon doorkachelen.

Het VK heeft nu met de standaard WTO regels qua import/export te maken en heeft niet meer de voordelen van de versoepelende maatregelen die binnen de EU zijn afgesproken. Er zijn geen extra maatregelen specifiek verzonnen om "Britje te pesten", het zijn gewoon de standaard aloude import/export regels. De Britten wilden die mooie vrije interne markt niet meer...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2021, 20:17:32 »
Vraag: ik heb altijd een beetje het idee dat door het vrije handelsverkeer binnen de EU, dat daardoor de importeurs zijn weggevallen. Vroeger had je een importeur voor Roco, eentje voor Lima, enz. Die heb je eigenlijk niet meer. Winkels bestellen nu gewoon rechtstreeks in Oostenrijk, daar hebben ze geen importeur meer bij nodig.
Klopt dat een beetje?

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2021, 20:20:27 »
Dat je niet onder de Europese grondwet wil vallen, of niet 1 Europees leger wil om zo maar eens wat te noemen, wil nog niet zeggen dat er geen handelsverdragen kunnen zijn, die er daarvoor ook al waren.

Ja natuurlijk was het openstellen van de grenzen het allergemakkelijkst, met alle bijbehorende problemen vandien. Maar dit is gewoon dwarsliggen.

Desalniettemin ben ik van mening dat de Britten, hoewel ze het nu nog niet zo zullen ervaren, een verstandige keuze hebben gemaakt. Ik ben ook helemaal niet bang dat ze daarin hun weg zullen vinden. Dit zijn gewoon weer de aanloopproblemen/kinderziektes, daar komen heus wel oplossingen voor.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2021, 20:28:31 »
Huh? Ik snap je niet. Tuurlijk konden en kunnen er handelsverdragen zijn. Er zijn er zat.
Het VK zat effectief in een pracht van een soepel handelsverdrag, namelijk de EU interne markt. Daar zijn ze uitgestapt.
Vervolgens geef je de EU de schuld? (De regering van) het VK wilde een harde brexit en daar hoorde een niet-zo-soepel handelsverdrag bij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2021, 20:43:31 »
Er is GEEN harde Brexit, en door een handelsverdrag vlak voor Kerst wordt er NIET via WTO regels gewerkt .   :'(

De Pers werken goed in  Nederland.  En nee, Unilever komt wordt NIET Nederlands na de Brexit, zoals kranten eerder jullie wijs maakten.

De Britten zullen wel balen dat ze door de Brexit de Europese aanpak van Corona prikken missen  denk ik.   :P

Zullen vooral jaloers zij op de resultaten in Nederland.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 29 January 2021, 12:14:41 door Bert van Gelder »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2021, 20:47:18 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2021, 20:49:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2021, 20:50:01 »
Ik heb toch het idee dat het gemak wel degelijk aan de EU (en de voorgangers daarvan) ligt. Ja, je had vroeger import en export, maar je had ook overal douane en formulieren enzo. Nu kan je met je vrachtwagen gewoon doorkachelen.

Het VK heeft nu met de standaard WTO regels qua import/export te maken en heeft niet meer de voordelen van de versoepelende maatregelen die binnen de EU zijn afgesproken. Er zijn geen extra maatregelen specifiek verzonnen om "Britje te pesten", het zijn gewoon de standaard aloude import/export regels. De Britten wilden die mooie vrije interne markt niet meer...

Reinout

In Nederland is alles per computer ja. De meeste vrachtwagens naar Duitsland moeten bij de Nederlands-Duitse grens een stempeltje halen, bij aankomst in Duitsland eerst naar het plaatselijke douane kantoor, en dan naar het bezorg adres.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2021, 21:20:13 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)


Er zijn een aantal mensen fan van een andere samenwerking voor de Britten. Bestaat nog niet, maar in de uitleg van het verschil met de EU, wordt wel duidelijker gemaakt wat IK DENK DAT  Tomasso wil zeggen  Als Tomasso het hier niet mee eens is, mag dit natuurlijk verwijderd worden. :  https://www.youtube.com/watch?v=nx6BgcidpbU 

Groeten, Alexander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2021, 21:42:08 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wat is dan de pesterij?

De EU is inderdaad meer dan een handelsovereenkomst, het is een complete interne markt. Daarbij hoort een set regels die de interne markt goed moeten laten functioneren. Wie als niet EU-lid volledig toegang tot die interne markt wil, moet zich aan die set regels houden. Lijkt me nogal logisch. Noorwegen en Zwitserland hebben al decennia zo toegang tot die markt zonder lid te worden en dus ook zonder die regels te kunnen beïnvloeden. Alleen dat wilde GB niet. Dus aparte afspraken en die zijn niet zo beroerd hoor. Het begon vanmorgen met het feit dat webwinkels in de EU een GB btw-nummer moeten hebben. Ofwel, er is afgesproken dat GB de eigen vat door EU-winkels kan laten innen. Dat is best apart hoor. Het alternatief is dat GB dat zelf bij de Britse klanten moet gaan ophalen. Je weet wel, dat gedoe met de postbode aan de deur als je iets uit de VS krijgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2021, 22:02:56 »
In Nederland is alles per computer ja. De meeste vrachtwagens naar Duitsland moeten bij de Nederlands-Duitse grens een stempeltje halen, bij aankomst in Duitsland eerst naar het plaatselijke douane kantoor, en dan naar het bezorg adres.

Groeten, Alexander

Dat was in de jaren 80 van de vorige eeuw inderdaad zo. Bergen en bergen papier en heel veel wachttijden.
Dat is allemaal afgeschaft binnen de EU.

Doordat de Britten nu buiten de EU staan, hebben ze de normale procedures die horen bij de buiten grenzen weer terug.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8319
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2021, 10:31:56 »
De Britten zullen wel balen dat ze door de Brexit de Europese aanpak van Corona prikken missen  denk ik.   :P

Zullen vooral jaloers zij op de resultaten in Nederland.
Dan ken jij de Engelsen niet. Net als in alle andere landen, denken zij dat zij het beter voor elkaar hebben dan elders. Alle andere landen denken het beter te weten, dat gedrag is niet voorbehouden aan Nederlanders.

Overigens zijn er veel Engelse vrienden van mij die erg boos over de Brexit zijn. Ze voelen alsof ze gevangen worden gezet in hun eigen land. Tomasso vindt het een verstandige keuze. Dat is makkelijk praten als je er zelf geen belang bij hebt en het alleen anderen raakt. Die doet zelf duidelijk geen zaken en heeft verder geen banden met Engeland. Ik neem aan dat hij waarschijnlijk alleen voor een vakantie naar GB gaat.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2021, 11:13:50 »
Voor mij geeft de Brexit vooral aan hoezeer een aantal Britten in het verleden leeft. Het verleden van Britannia rules the waves, the empire where the sun never sets. Terwijl het land feitelijk sinds de oorlog zijn leidende rol op het wereldtoneel is verloren. Het Verenigd Koninkrijk zal zich best door de Brexit en alle gedoen heen slaan. Maar hoe lang er nog sprake is van een Verenigd Koninkrijk is nog maar de vraag.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2021, 13:58:08 »
Stel dat de Brexit voor Engeland een verstandige keuze zou zijn.
Dan is het de vraag of dat ook geldt voor Schotland, Noord Ierland en Wales. 
In mijn beleving is alle gedoe met import en export regels en papieren niet een gevolg van pesterig EU gedram maar van nationalistische en kolonialistische Engelse arrogantie.

Heb ik overigens gelijk dat een Nederlandse exporteur naar het Verenigd Koninkrijk er verstandig aan doet een ondergrens van 135 pond per bestelling/verzending in te stellen??

Met vriendelijke groet, Tom Z