Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'  (gelezen 7609 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2021, 14:56:26 »
Ik vermoed dat jullie zelden of nooit BBC kijken...
Bij bijvoorbeeld Countryfile is dit veelvuldig
besproken...


In dat geval zat ik er dus naast. Mening bijgesteld  :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2021, 19:06:20 »
Precies, ooit komt men er wel achter dat het huidige gedoe niet door de EU komt, maar het gemak voor 1 januari dankzij de EU was...
Ja natuurlijk, want daarvoor was dat natuurlijk niet. Dat heeft niks met de EU te maken, want handelsverdragen etc. liepen al voor deelname aan de EU. Het is juist de EU die nu moeilijk doet door als een dreinend kind maar extra barrières op te werpen.

Iedereen doet altijd maar alsof het voor de EU onmogelijk was om iets buiten de landsgrenzen te ondernemen, maar ook toen was er export en import, dat is geen uitvinding van de EU en zelfs het vergemakkelijken ervan is ook geen uitvinding van de EU.

Dus ja, dit huidige gedoe komt juist door de EU.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 20:10:02 »
Ik heb toch het idee dat het gemak wel degelijk aan de EU (en de voorgangers daarvan) ligt. Ja, je had vroeger import en export, maar je had ook overal douane en formulieren enzo. Nu kan je met je vrachtwagen gewoon doorkachelen.

Het VK heeft nu met de standaard WTO regels qua import/export te maken en heeft niet meer de voordelen van de versoepelende maatregelen die binnen de EU zijn afgesproken. Er zijn geen extra maatregelen specifiek verzonnen om "Britje te pesten", het zijn gewoon de standaard aloude import/export regels. De Britten wilden die mooie vrije interne markt niet meer...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 20:17:32 »
Vraag: ik heb altijd een beetje het idee dat door het vrije handelsverkeer binnen de EU, dat daardoor de importeurs zijn weggevallen. Vroeger had je een importeur voor Roco, eentje voor Lima, enz. Die heb je eigenlijk niet meer. Winkels bestellen nu gewoon rechtstreeks in Oostenrijk, daar hebben ze geen importeur meer bij nodig.
Klopt dat een beetje?

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2021, 20:20:27 »
Dat je niet onder de Europese grondwet wil vallen, of niet 1 Europees leger wil om zo maar eens wat te noemen, wil nog niet zeggen dat er geen handelsverdragen kunnen zijn, die er daarvoor ook al waren.

Ja natuurlijk was het openstellen van de grenzen het allergemakkelijkst, met alle bijbehorende problemen vandien. Maar dit is gewoon dwarsliggen.

Desalniettemin ben ik van mening dat de Britten, hoewel ze het nu nog niet zo zullen ervaren, een verstandige keuze hebben gemaakt. Ik ben ook helemaal niet bang dat ze daarin hun weg zullen vinden. Dit zijn gewoon weer de aanloopproblemen/kinderziektes, daar komen heus wel oplossingen voor.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2021, 20:28:31 »
Huh? Ik snap je niet. Tuurlijk konden en kunnen er handelsverdragen zijn. Er zijn er zat.
Het VK zat effectief in een pracht van een soepel handelsverdrag, namelijk de EU interne markt. Daar zijn ze uitgestapt.
Vervolgens geef je de EU de schuld? (De regering van) het VK wilde een harde brexit en daar hoorde een niet-zo-soepel handelsverdrag bij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2021, 20:43:31 »
Er is GEEN harde Brexit, en door een handelsverdrag vlak voor Kerst wordt er NIET via WTO regels gewerkt .   :'(

De Pers werken goed in  Nederland.  En nee, Unilever komt wordt NIET Nederlands na de Brexit, zoals kranten eerder jullie wijs maakten.

De Britten zullen wel balen dat ze door de Brexit de Europese aanpak van Corona prikken missen  denk ik.   :P

Zullen vooral jaloers zij op de resultaten in Nederland.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 12:14:41 door Bert van Gelder »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2021, 20:47:18 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 20:49:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2021, 20:50:01 »
Ik heb toch het idee dat het gemak wel degelijk aan de EU (en de voorgangers daarvan) ligt. Ja, je had vroeger import en export, maar je had ook overal douane en formulieren enzo. Nu kan je met je vrachtwagen gewoon doorkachelen.

Het VK heeft nu met de standaard WTO regels qua import/export te maken en heeft niet meer de voordelen van de versoepelende maatregelen die binnen de EU zijn afgesproken. Er zijn geen extra maatregelen specifiek verzonnen om "Britje te pesten", het zijn gewoon de standaard aloude import/export regels. De Britten wilden die mooie vrije interne markt niet meer...

Reinout

In Nederland is alles per computer ja. De meeste vrachtwagens naar Duitsland moeten bij de Nederlands-Duitse grens een stempeltje halen, bij aankomst in Duitsland eerst naar het plaatselijke douane kantoor, en dan naar het bezorg adres.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2021, 21:20:13 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)


Er zijn een aantal mensen fan van een andere samenwerking voor de Britten. Bestaat nog niet, maar in de uitleg van het verschil met de EU, wordt wel duidelijker gemaakt wat IK DENK DAT  Tomasso wil zeggen  Als Tomasso het hier niet mee eens is, mag dit natuurlijk verwijderd worden. :  https://www.youtube.com/watch?v=nx6BgcidpbU 

Groeten, Alexander

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2021, 21:42:08 »
Okay, ik zal het nogmaals uitleggen. De EU is veel meer dan alleen het handelsverdrag. Handelsverdragen bestonden ook al voor de EU. Het is niet zo dat de EU de uitvinder is van dit concept. Dat er nu ineens wordt terug gegaan naar een pré EU, pré EEC, pré andere verdragen situatie, is dus niet alleen terug gaan naar de situatie van voor de EU, maar zelfs nog terug gaan naar situaties van daarvoor. Het nieuwe verdrag werkt blijkbaar niet mee, maar tegen zoals op alle fronten te merken is. Maar blijkbaar is de EU een package deal, het is alles of niets. Dat je dan ook maar onder de EU regelgeving moet blijven vallen op àlle vlakken, dat is dus wat de Britten niet willen. Als 'straf' krijgen ze nu dit voor hun kiezen, waar landen buiten EU al jaren gematst worden. En dat is je reinste pesterij.

Wat is dan de pesterij?

De EU is inderdaad meer dan een handelsovereenkomst, het is een complete interne markt. Daarbij hoort een set regels die de interne markt goed moeten laten functioneren. Wie als niet EU-lid volledig toegang tot die interne markt wil, moet zich aan die set regels houden. Lijkt me nogal logisch. Noorwegen en Zwitserland hebben al decennia zo toegang tot die markt zonder lid te worden en dus ook zonder die regels te kunnen beïnvloeden. Alleen dat wilde GB niet. Dus aparte afspraken en die zijn niet zo beroerd hoor. Het begon vanmorgen met het feit dat webwinkels in de EU een GB btw-nummer moeten hebben. Ofwel, er is afgesproken dat GB de eigen vat door EU-winkels kan laten innen. Dat is best apart hoor. Het alternatief is dat GB dat zelf bij de Britse klanten moet gaan ophalen. Je weet wel, dat gedoe met de postbode aan de deur als je iets uit de VS krijgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2021, 22:02:56 »
In Nederland is alles per computer ja. De meeste vrachtwagens naar Duitsland moeten bij de Nederlands-Duitse grens een stempeltje halen, bij aankomst in Duitsland eerst naar het plaatselijke douane kantoor, en dan naar het bezorg adres.

Groeten, Alexander

Dat was in de jaren 80 van de vorige eeuw inderdaad zo. Bergen en bergen papier en heel veel wachttijden.
Dat is allemaal afgeschaft binnen de EU.

Doordat de Britten nu buiten de EU staan, hebben ze de normale procedures die horen bij de buiten grenzen weer terug.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2021, 10:31:56 »
De Britten zullen wel balen dat ze door de Brexit de Europese aanpak van Corona prikken missen  denk ik.   :P

Zullen vooral jaloers zij op de resultaten in Nederland.
Dan ken jij de Engelsen niet. Net als in alle andere landen, denken zij dat zij het beter voor elkaar hebben dan elders. Alle andere landen denken het beter te weten, dat gedrag is niet voorbehouden aan Nederlanders.

Overigens zijn er veel Engelse vrienden van mij die erg boos over de Brexit zijn. Ze voelen alsof ze gevangen worden gezet in hun eigen land. Tomasso vindt het een verstandige keuze. Dat is makkelijk praten als je er zelf geen belang bij hebt en het alleen anderen raakt. Die doet zelf duidelijk geen zaken en heeft verder geen banden met Engeland. Ik neem aan dat hij waarschijnlijk alleen voor een vakantie naar GB gaat.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2021, 11:13:50 »
Voor mij geeft de Brexit vooral aan hoezeer een aantal Britten in het verleden leeft. Het verleden van Britannia rules the waves, the empire where the sun never sets. Terwijl het land feitelijk sinds de oorlog zijn leidende rol op het wereldtoneel is verloren. Het Verenigd Koninkrijk zal zich best door de Brexit en alle gedoen heen slaan. Maar hoe lang er nog sprake is van een Verenigd Koninkrijk is nog maar de vraag.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2021, 13:58:08 »
Stel dat de Brexit voor Engeland een verstandige keuze zou zijn.
Dan is het de vraag of dat ook geldt voor Schotland, Noord Ierland en Wales. 
In mijn beleving is alle gedoe met import en export regels en papieren niet een gevolg van pesterig EU gedram maar van nationalistische en kolonialistische Engelse arrogantie.

Heb ik overigens gelijk dat een Nederlandse exporteur naar het Verenigd Koninkrijk er verstandig aan doet een ondergrens van 135 pond per bestelling/verzending in te stellen??

Met vriendelijke groet, Tom Z