Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:28:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 08:17:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 07:15:25
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 03:23:07
Roco AC modellen door borotof
Vandaag om 01:16:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 01:10:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11
  

Auteur Topic: Afwisselend sporen stroomloos zetten  (gelezen 2593 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Gepost op: 01 March 2008, 21:03:34 »
In het schema heb ik aangegeven wat ik wil bouwen: een kruising van drie sporen, waarbij ik de Engelse wissel met een schakelaar in de stroomkring van spoor 5 of spoor 4 kan opnemen. Alle drie de sporen hebben een eigen trafo en zijn nu nog onderling van elkaar gescheiden. Kan ik zoals ik hier getekend heb de massa van van de drie trafo's onderling verbinden en alleen de stroomvoerende spoorstaaf van spoor 4 of spoor 5 doorverbinden, of geeft dat problemen? (Ik rijd met een 2 railsysteem, Arnold-N.)




Bjor
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2008, 21:42:19 »
Hoi Bjor, ik kom er even nog niet helemaal uit wat je wilt.
Op spoor 3 en 4 rijden de treinen dezelfde kant uit volgens jouw tekening en niet tegengesteld.
De massa van verschillende trafo's niet door verbinden i.v.m. kortsluiting.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2008, 22:21:15 »
Ja, je kunt de massa van alle drie de trafo's zonder problemen aan elkaar knopen. Je kunt dan ook nog binnen de sectie van een trafo voor en achteruit rijden, alleen kun je niet over de scheiding heen, maar dat is niet meer dan logisch.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2008, 22:21:22 »
Jaap, bij spoor 3 staat een rode pijl naar het noorden, bij spoor 4 een rode pijl naar het zuiden. Het lijkt erop dat de bedoeling van Bjor is vanaf spoor 3 linksaf te gaan naar spoor 5 en daarna achteruit op spoor 4.

genincr

  • Gast
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2008, 22:33:34 »
Dat zou ik dus maar niet doen............

Bij 4 moet je de + en - omdraaien, de trein rijdt namelijk de andere kant op.

Op spoor 5 wisselt de polariteit als de trein terugrijdt.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2008, 11:14:40 »
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ter toelichting: Het is een bestaande baan. Alleen de aansluiting van spoor 5 op spoor 3 en 4 is nieuw. Spoor 3 en 4 vormen een dubbelsporige hoofdbaan. Spoor 5 is een zijspoor, dat eindigt in een keerlus. (N.B. de keerlus is ruim 3 m lang en heeft een eigen trafo. Als de trein in de keerlus rijdt is er dus ruim tijd om de polariteit van spoor 5 om te draaien.)  Het is de bedoeling dat de trein van spoor 3 naar spoor 5 kan rijden. De regelaar van 5 moet dan uiteraard even ver open staan als die van 3.
Van spoor 5 moet de trein (komende uit de keerlus) naar spoor 4 rijden. Ook hierbij moeten de twee regelaars even ver open staan.

Wat Jaap zegt is juist,  maar ik draai de regelaars van beide sporen ook in tegengestelde richting. Van belang is dat alle railstaven die de massa vormen op deze wijze op elkaar aansluiten. En dat is mijn vraag; kan dat? Volgens Wim kan dat en volgens Jaap niet, als ik jullie goed begrijp. Wat is nu het juiste antwoord?

Bjor
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2008, 11:30:36 »
Bjor,

Wat je wil maken of toepassen staat bekend onder de noemer Z-Schakeling.

Hierbij worden meerdere trafo's aangesloten en hebben allemaal een gezamelijke aansluiting van de rijspanning. Hiermee maak je een zogenaamde nulleiding. Nu kan de rijspanning tenopzichte van deze nul negatief of positief zijn, hierdoor zal de trein voor en achteruit rijden. Kortsluiting is dus uitgesloten, tenzij je de trafo sectie uitrijd natuurlijk.

Een voorbeeld hiervan vanaf het web.


http://www.eisenbahnverlag.de/ABC/Thema/Text/4t/Schaltplan.jpg
Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2008, 11:46:11 »
Wim,

Duidelijk. De treinen moeten wel van de ene naar de andere sectie kunnen rijden. De enige oplossing lijkt me dan een onderbreking van beide spoorstaven en een verdubbeling van de schakelaar. Als ik het dan goed begrijp moet het zoiets worden:



Bjor
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2008, 12:58:15 »
Citaat
De treinen moeten wel van de ene naar de andere sectie kunnen rijden.

Dat kan ook prima zoals Wim hierboven beschrijft.
Echter wanneer je op de ene trafo achterwaarts rijdt en op de andere trafo voorwaars moet je niet over de scheiding van beide stroomkringen komen met je loc.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2008, 13:42:41 »
Sander en alle anderen,

Bedankt voor jullie vlotte reacties. Het is me nu duidelijk. Met een gemeenschappelijke massa is het dus goed te doen.

Bjor

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.