Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
BR 54 Minitrix problemen.
door
Michaël dB
Vandaag
om 16:09:00
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:41:46
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:39:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Deetrein
Vandaag
om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Afwisselend sporen stroomloos zetten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Afwisselend sporen stroomloos zetten (gelezen 2602 keer)
Bjor
Offline
Berichten: 511
Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Gepost op:
01 March 2008, 21:03:34 »
In het schema heb ik aangegeven wat ik wil bouwen: een kruising van drie sporen, waarbij ik de Engelse wissel met een schakelaar in de stroomkring van spoor 5 of spoor 4 kan opnemen. Alle drie de sporen hebben een eigen trafo en zijn nu nog onderling van elkaar gescheiden. Kan ik zoals ik hier getekend heb de massa van van de drie trafo's onderling verbinden en alleen de stroomvoerende spoorstaaf van spoor 4 of spoor 5 doorverbinden, of geeft dat problemen? (Ik rijd met een 2 railsysteem, Arnold-N.)
Bjor
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #1 Gepost op:
01 March 2008, 21:42:19 »
Hoi Bjor, ik kom er even nog niet helemaal uit wat je wilt.
Op spoor 3 en 4 rijden de treinen dezelfde kant uit volgens jouw tekening en niet tegengesteld.
De massa van verschillende trafo's niet door verbinden i.v.m. kortsluiting.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #2 Gepost op:
01 March 2008, 22:21:15 »
Ja, je kunt de massa van alle drie de trafo's zonder problemen aan elkaar knopen. Je kunt dan ook nog binnen de sectie van een trafo voor en achteruit rijden, alleen kun je niet over de scheiding heen, maar dat is niet meer dan logisch.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #3 Gepost op:
01 March 2008, 22:21:22 »
Jaap, bij spoor 3 staat een rode pijl naar het noorden, bij spoor 4 een rode pijl naar het zuiden. Het lijkt erop dat de bedoeling van Bjor is vanaf spoor 3 linksaf te gaan naar spoor 5 en daarna achteruit op spoor 4.
Gelogd
genincr
Gast
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #4 Gepost op:
01 March 2008, 22:33:34 »
Dat zou ik dus maar niet doen............
Bij
4
moet je de + en - omdraaien, de trein rijdt namelijk de andere kant op.
Op spoor
5
wisselt de polariteit als de trein terugrijdt.
Gelogd
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #5 Gepost op:
02 March 2008, 11:14:40 »
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ter toelichting: Het is een bestaande baan. Alleen de aansluiting van spoor 5 op spoor 3 en 4 is nieuw. Spoor 3 en 4 vormen een dubbelsporige hoofdbaan. Spoor 5 is een zijspoor, dat eindigt in een keerlus. (N.B. de keerlus is ruim 3 m lang en heeft een eigen trafo. Als de trein in de keerlus rijdt is er dus ruim tijd om de polariteit van spoor 5 om te draaien.) Het is de bedoeling dat de trein van spoor 3 naar spoor 5 kan rijden. De regelaar van 5 moet dan uiteraard even ver open staan als die van 3.
Van spoor 5 moet de trein (komende uit de keerlus) naar spoor 4 rijden. Ook hierbij moeten de twee regelaars even ver open staan.
Wat Jaap zegt is juist, maar ik draai de regelaars van beide sporen ook in tegengestelde richting. Van belang is dat alle railstaven die de massa vormen op deze wijze op elkaar aansluiten. En dat is mijn vraag; kan dat? Volgens Wim kan dat en volgens Jaap niet, als ik jullie goed begrijp. Wat is nu het juiste antwoord?
Bjor
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #6 Gepost op:
02 March 2008, 11:30:36 »
Bjor,
Wat je wil maken of toepassen staat bekend onder de noemer Z-Schakeling.
Hierbij worden meerdere trafo's aangesloten en hebben allemaal een gezamelijke aansluiting van de rijspanning. Hiermee maak je een zogenaamde nulleiding. Nu kan de rijspanning tenopzichte van deze nul negatief of positief zijn, hierdoor zal de trein voor en achteruit rijden. Kortsluiting is dus uitgesloten, tenzij je de trafo sectie uitrijd natuurlijk.
Een voorbeeld hiervan vanaf het web.
http://www.eisenbahnverlag.de/ABC/Thema/Text/4t/Schaltplan.jpg
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #7 Gepost op:
02 March 2008, 11:46:11 »
Wim,
Duidelijk. De treinen moeten
wel
van de ene naar de andere sectie kunnen rijden. De enige oplossing lijkt me dan een onderbreking van beide spoorstaven en een verdubbeling van de schakelaar. Als ik het dan goed begrijp moet het zoiets worden:
Bjor
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #8 Gepost op:
02 March 2008, 12:58:15 »
Citaat
De treinen moeten wel van de ene naar de andere sectie kunnen rijden.
Dat kan ook prima zoals Wim hierboven beschrijft.
Echter wanneer je op de ene trafo achterwaarts rijdt en op de andere trafo voorwaars moet je niet over de scheiding van beide stroomkringen komen met je loc.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Bjor
Offline
Berichten: 511
Re: Afwisselend sporen stroomloos zetten
«
Reactie #9 Gepost op:
02 March 2008, 13:42:41 »
Sander en alle anderen,
Bedankt voor jullie vlotte reacties. Het is me nu duidelijk. Met een gemeenschappelijke massa is het dus goed te doen.
Bjor
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Afwisselend sporen stroomloos zetten