Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Viessmann 5077 rijtuigverlichting  (gelezen 2251 keer)

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Gepost op: 24 januari 2021, 09:09:31 »
Hallo allemaal,

Ik heb de Viessmann 5077 LED verlichting in een aantal rijtuigen aangebracht. Zeer tevreden, heel makkelijk te programmeren en met veel mogelijkheden om van alles apart te schakelen. Ik moet nog wel condensatoren inbouwen tegen knipperen op moeilijke stukken. Dit is met name als de lok uit een blok is gereden en het blok stroomloos heeft gemaakt terwijl de laatste rijtuigen nog in het blok rijden. Het gaat op een 'gat' van 1-1.5 seconde.

Vraag: welke capaciteit (en voltage) heb ik nodig als ik dat wil oplossen? Viessmann laat als voorbeeld in de handleiding 0.1 F/5.5 V en 0.22 F/35 V zien. Waarom eigenlijk 35 V??

Van de 11 LED's op de strip zijn er nog 9 over (wegens lengte rijtuig).

Dank, Rolf

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2021, 10:04:24 »
Die 0.1F 5.5V is alleen voor powerpacks.  Ik neem aan dat Viessmann die verkoopt.
Een andere mogelijkheid is een gewone elco van 35V. Waarom 35V? Geen idee. Het lijkt dat Viessmann op zeker gaat. Ik zou zelf de spanning op de twee aansluitingen meten. De kans is groot dat die spanning niet hoger is dan de rijspanning. 12 of 14V als je analoog rijdt. In dat geval kan je veilig 25V gebruiken. Als er weinig ruimte in het rijtuig is en je toch een grote capaciteit wil toepassen zou ik het zelfs aandurven om er 16V in te zetten. Maar dat is een advies die ik niet zomaar geef. Het risico dat de elco uit elkaar spat is aanwezig. Met als gevolg dat het interieur van je rijtuig beschadigt. 0.22F (= 220.000uF) is overigens een zeer grote waarde. Je moet je afvragen of je die waarde wel kan plaatsen in het rijtuig. Om de elco aan het zicht te onttrekken kan je deze in de eventuele keuken of toiletruimte verstoppen. De kans is groot dat je dan max 6800uF/25V kwijt kan. In de handleiding staat ook om een voorschakel weerstand van 30 Ohm toe te passen om te hoge inschakelstromen te voorkomen.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:11:59 door Fritsprt »
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2021, 10:13:51 »
Ik vind hier de gebruiksaanwijzing en daar gaat het bij de gewone elco over 100 tot 220 microfarad. Dat is een factor 1000 minder dan 0,2 farad.

https://viessmann-modell.com/media/pdf/00/7f/c8/50772l13IzCqHPtGE.pdf

100 tot 220 microfarad is voor jouw doelstelling aan de lage kant. Probeer eens een gewone elco van 1000 microfarad en kijk wat er gebeurt. Is het te weinig, probeer eens 2200 of twee keer 1000 (in verband met plaatsruimte).

Wat betreft het Powerpack is het mij onduidelijk wat ze bedoelen. Ik kan geen Viessmann PP vinden, een gewone goldcap kan niet volgens de gebruiksaanwijzing, maar wat dan wel? De ESU 50706? Sowieso is 0,2 farad aan de ruige kant. Daarmee kan je motortjes een paar seconden laten draaien.

En waarom zet je die secties eigenlijk stroomloos? Volgens mij rij je digitaal?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:43:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2021, 10:24:54 »
Je hebt gelijk Henk. Ik zie ook zo snel niet waar die waarde van 0,22F vandaan komt. ik dacht eerst dat is de max capaciteit. Om aan te tonen hoe extreem groot dat is had ik het al uitgedrukt in 220.000uF. Wat echt heel groot is. Dan zit je rijtuig vermoedelijk helemaal vol  ;D

Zelf heb ik 6800uF/25V liggen, en dat is wel zo'n beetje de max die ik in een rijtuig frot. Maar om de leds 1,5sec te laten branden volstaat een lagere waarde vermoedelijk ook wel. Kwestie van er één proberen.

De ESU 50706   Innenbeleuchtung, PowerPack Energiespeicher, lijkt mij een gewone goldcap als je naar de waarden op de behuizing kijkt. Volgens mij is die ook niet meer leverbaar. En op zich lijkt het mij gek dat je een ESU powerpack op een Viessmann strip moet aansluiten. En hebben die powerpacks niet drie aansluitingen? Op de print zitten slechts 2 aansluitingen, alsof je daar een elco aansluit.....

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:30:46 door Fritsprt »
Groet Frits

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2021, 10:28:06 »
yep 50706 is een goldcap.Normale  220 ùF is zeker voldoende voor 1.5 sec.Neem anders 470 ùF en verhoog je weerstand naar 100 ohm.Duurt het wat langer dat hij laad maar wordt meteen je centrale veel minder belast bij opstarten.Die 35 volt is veiligheidshalve want je raakt snel aan 19 à 25 volt bij digitaal rijden.
Ps: dat powerpack vind je maar kost wel wat meer dan een simpele condensator
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:36:21 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2021, 10:35:08 »
De ESU 50706 is inderdaad geen 220uF. Daar zijn we het over eens  ;D



0.1F dus 100.000uF. Lijkt wat overdreven voor een ledstrip.....
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:50:10 door Fritsprt. Reden: verwarring met Bellejt »
Groet Frits

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2021, 10:36:51 »
even tekst aangepast want er is blijkbaar confusie :)
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2021, 10:55:58 »

De ESU 50706   Innenbeleuchtung, PowerPack Energiespeicher, lijkt mij een gewone goldcap als je naar de waarden op de behuizing kijkt. Volgens mij is die ook niet meer leverbaar. En op zich lijkt het mij gek dat je een ESU powerpack op een Viessmann strip moet aansluiten. En hebben die powerpacks niet drie aansluitingen? Op de print zitten slechts 2 aansluitingen, alsof je daar een elco aansluit.....

Gr. Frits

Zeker gek, maar in de tekening staan twee aansluitingen en er wordt een waarde van 0,1 F bij 5,5 volt genoemd. Dat klinkt toch heel erg als een goldcap, maar volgens de tekst eronder kan een goldcap niet.  ???
Het zou handig zijn als je daar elco's van 6,3 volt kan aansluiten. Dan neemt een paar duizend microfarad opeens veel minder ruimte in beslag. Maar 0,1 F ga je in de verste verte niet halen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 10:59:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2021, 11:08:04 »
kijk eens bij ali .Daar staan net dezelfde als die van viessmann :)   : capacitor goldcap 0.1F
Greetings,salutations,groetjes,

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2021, 11:15:23 »
Johnny, je bedoelt dezelfde als de ESU, denk ik.
Groet Frits

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2021, 11:18:41 »
yep typo
Greetings,salutations,groetjes,

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2021, 19:45:12 »
Dank allemaal voor de feedback. @Henk:  inderdaad factor 1000 ernaast. En de stroomloze stukken stammen uit een analoge sturing van de onderbaan die ik niet zo maar kan wijzigen.

Ik zal eens wat experimenteren. Vraag nog : de weerstand ertussen als bescherming  moet die tussen de elco en de led-strip of tussen de led-strip en de stroomvoorziening  (de wielassen dus).

Dank Rolf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2021, 20:02:49 »
Bestaat er voor de Ecos niet zoiets als een remgenerator?
De weerstand moet tussen stroomafname en elco.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2021, 21:01:50 »
Zoals ik de gebruiksaanwijzing interpreteer moet de weerstand tussen de ledmodule en één van de stroomafnemers
Groet Frits

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Viessmann 5077 rijtuigverlichting
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2021, 09:32:16 »
Of maakt het niet uit op waar die weerstand zit?