Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e  (gelezen 19398 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Gepost op: 20 januari 2021, 20:22:19 »
Goedenavond allemaal,

Al vele jaren volg ik deze site en alle mooie bouwsels. Erg mooi om te zien en ook goed om zo ideeën op te doen. Mijn eigen gepruts vind ik daarbij echt in t niets vallen, dus tot nu toe heb ik niets van mijn werk gepost. Soms deelde ik toch een foto op wat duidelijker te maken. Om te voorkomen dat ik steeds draadjes kaap, nu dan toch maar mijn eigen topic.  :angel:

Even in het kort:
  • Thema: smalspoor op een denkbeeldige steenfabriek
  • Land: Nederland
  • Afmeting: 90x45 cm + schaduwstationnetje
  • Periode: ergens jaren 80/90/ misschien wel nu?
  • Railmaterieel: Peco 0e (ivm de scherpe wissels)
  • Aansturing: volledig analoog (tot nu toe  ;))

Maar ik zal mijzelf eerst even voorstellen: ik ben Rogier, 38 jaar alweer en sinds 1998 (als 16 jarig jochie) ben ik vrijwilliger bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)/Gelders Smalspoor Museum te Heteren. Onder het motto "een keertje kijken", kwam ik daar nooit meer weg  ;D. Let op mensen, smalspoor is besmettelijk!  ;D Inmiddels ben ik zelfs de gelukkige eigenaar van 2 heuse smalspoorloc's, beide gebouwd door Spoorijzer te Delft in de jaren 50, die zijn hier te zien vooraan de foto:



Beide zijn bedrijfsvaardig en nee, de linker wordt niet geschilderd  ;D. Deze laat ik zo omdat deze nu in zijn laatste gebruikerstoestand is. Oftewel, authentiek!

Terug naar het modelspoor, naast de GSS is het ook wel leuk om thuis wat te kunnen doen. Aangezien ik een druk gezin heb (met 4 kinderen) voldoe ik niet echt aan de ideale uitgangspunten om een modelbaan te maken: geen tijd, geen geld en geen ruimte  ;D. Dus, het moest iets kleins en behapbaars zijn wat ik ook makkelijk voor langere tijd weg kon zetten. Daarbij zoveel mogelijk zelf maken van goedkoper materialen. Ook ben ik er al jaren mee bezig, dus geen tijdsdruk gelukkig. Hoewel.... een deadline kan altijd helpen  :P.

Terug naar het idee, chronologisch enkele plaatjes met wat tekst:


Van restmateriaal op mijn toenmalige werk (houten multiplex wat op IBC containers zat) heb ik een bak gemaakt van ongeveer 90x45x45 cm. Met Peco 0e rails (wissels kon ik van een vriend overnemen) ben ik gaan puzzelen wat maximaal mogelijk is. Om het een beetje "realistisch" te houden, een soort binnenplein van een steenfabriek. Links de fabriek, rechts een (droog?)loods. Met karton mock-ups gemaakt om te kijken of het wat smoelt.


De kartonnen mock-up van de steenfabriek langzaam maar zeker omzetten naar echte gebouwen. Ideaal hiervoor zijn de roerhoutjes van de Ikea! Dun, goedkoop en prima te bewerken! Origineel had ik 1 massieve steenfabriek in gedachte, later ben ik uitgegaan van een steenfabriek met bijgebouw om het toch wat speelser te maken.


Om nog te kunnen rijden, aan 1 zijde een uitklapbaar gedeelte als "schaduwstation". Op 3 stukken roofmate/IPS isolatie plaat heb ik rails geplakt met aan beide zijdes raillasjes. Tada, mijn schaduwstation  ;D. Zo kan ik zelfs omlopen via de steenfabriek. Een loc met 3 lorries past er prima op. Dat is ook wel een beetje de max qua treinlengte.


Overzicht van het sporenplan, zonder gebouwen. De achterzijde met blauwe muurverf (mini monsterpotje) geschilderd. de basis in zandkleur, ook weer met een monsterpotje.


En met gebouwen, smoelt langzaam al anders! Ook de rails voorzien van (echt) zand. Het is wat grof, maar dat vond ik wel passen bij de grove samenstelling van klei(brokken).


Zelf bomen maken, met boekbindersdraad (action), vezels. Geen succes...... :( (helaas, foto is een beetje breed geworden).


Later bomen voorzien van vijverwatten om ze voller te maken, dat was al een stuk beter! Ook een modelbouwer doet niet alles in 1x goed  ;D


Verder met groen en gras. En details toevoegen! Het gras was nog wel een dingetje. Een duur apparaat wilde ik niet. Zonde voor een dergelijk klein baantje en ik wilde t goedkoop houden. De 2e verbouwde vliegenmepper deed t wel aardig. Trucje was vooral dat je deze echt laag moet houden om de vezels omhoog te krijgen. Ik wilde toch geen meters hoog gras, dus voor nu prima!


Ook op een klein baantje kan je leuke doorkijkjes maken! De bakstenen in de droogloods links (lastig te zien) zijn van Juweela. Heb er 1.000 maar na 50 plakken was ik t al zat ;D. Toch maar weer eens doen, zelfs dit baantje is nooit af?  (y)


De stand van nu. Hekwerk gemaakt van gaas wat over een bak mandarijnen zat, beetje bruin gemaakt (was paars) en gelijmd tegen oude stukken spoorstaaf. Dergelijke hekwerken kom je nu in de polders (vlak bij oude steenfabrieken) nog tegen.

Qua materieel, is het een voornamelijk zelfbouw, maar ook wat gekocht spul:

De felblauwe loc is een op een Oost Duitse NS3 gebaseerde loc, rijdend op een Roco hippel onderstel. De achterste loc is gebouwd op een FLM O&K rangeerlocje (die groene) en lijkt op een Diema DS90.

Niet op de fot: ik heb ook een Diema DS40 (destijds als kit uitgebracht) welke door een bevriende bouwer is gemaakt (helaas overleden...., Michael Staats). Tot slot de klapper, een kennis heeft mijn gele loc in 1:35 nagebouwd! Die kon ik via MP eens overnemen. Dat die in 1:35 is maakt weinig uit, daar het locje klein is. Rijden kan die wel, maar niet echt best. Deze loc is gebouwd op het frame van een pomplorrie.

De lorries zijn allemaal zelf gebouwd met Lima pizzasnijders als wielen. Smalspoor heeft nu immers grote flensen, dus dat spul is ideaal  (y). Enige uitzondering is 1 Peco kieplorrie (door kenners altijd kiplorrie genoemd). 2 andere kiplorries (ben ik nu een kenner?  :angel:) heb ik zelf gemaakt, waarbij ik het kiepgedeelte gemaakt heb van Gnomy bakjes. De rest is wat styreen en weer die befaamde Ikea roerstokjes!

Nou, dat is het voor nu. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

O ja, ik met mijn bouwtempo (inmiddels 7 jaar bezig..) geen wekelijkse updates  ;). Maar als er vragen zijn, hoor ik het graag.  (y)

Groeten,
Rogier

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2021, 20:28:14 »
Dag Rogier

Het maakt niet uit hoe lang je ergens mee bezig bent, als je er zelf maar plezier aan hebt, dat is het aller belangrijkste.
En ik vind het er erg mooi uit zien hoor, zeker in deze kleine opstellingen vind ik het altijd speciaal om te zien.
Je moet het maar kunnen verzinnen en maken, want zoals ik kan zien maak je alles zelf.
Dus blijf ons zeker op de hoogte houden, al is het maar 1x per ........ (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2021, 20:36:59 »
Hoi Roland,

Dat is zeker het belangrijkste, het moet hobby blijven  (y).

Dank voor je compliment. Ik probeer in dit baantje zoveel mogelijk zelf te maken, voordeel van smalspoor is dat eigenlijk ook alles kan. Het komt dus niet zo nauwkeurig qua kleuren, opschriften en mag best af en toe een beetje lomp. Aangezien ik ook 1:1 klus, is t allemaal gepriegel  ;D.

Verder probeer ik inspiratie op te doen in de werkelijkheid (bomen, gebouwen, mooie ramen) en dat na te maken zodat het verzonnen, maar realistisch wordt (hopelijk ;D).

Groeten,
Rogier

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2021, 20:38:10 »
Hey Rogier prachtig zeg. Dat heb je knap gedaan zeg. En erg leerzaam met veel info. Leuk project
Vriendelijke groet Jaco

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2021, 20:39:14 »
Goedenavond Rogier,

Je laat precies zien wat dus wél de voorwaarden zijn voor geslaagde modelbouw: geen tijd, geen geld en geen ruimte. Dan word je creatief. En waar dat toe kan leiden laat je prachtig zien. Ik mag dat wel.

Succes verder!

Wolter
Moins mais mieux.

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2021, 20:51:36 »
Waarmee heb je je gevelstenen op je gebouwen gedaan Rogier?
Vriendelijke groet Jaco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2021, 20:57:03 »
Dank voor de complimenten!

@ Jaco: De gevels heb ik beplakt met voorbedrukt karton (geloof Faller Muurplaat?), ik gebruik schaal h0 ervoor, omdat ik dat vrij grof vond voor h0  ;D. Misschien niet het aller fraaiste, maar voor nu vind ik het prima.

@ Wolter: Mooi samengevat, creativiteit brengt ons verder  (y)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2021, 21:04:14 »
Dit is een mooie binnenkomer Rogier, leuke modelbouw en creativiteit.

Groet, Gert-Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2021, 21:09:08 »
Ja, Faller muurplaten. Ik heb ze ook veel gebruikt. Verder een herkenbaar verhaal, kinderen nog klein, geen geld, geen tijd, geen ruimte. Al zijn de kinderen allang de deur uit, ik ben mijn karton-papier-roerstaafjes-periode nooit ontgroeit. Ik doe het nog steeds. 'Modelbouw hoeft niet duur te zijn" is mijn motto.

Ik heb ook een goeie spreuk, die komt van Ikea(reclame) : Aandacht maakt alles beter.  ;D

Albert
 
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2021, 21:10:37 »
Ha,ha, ik had al gedacht dat je ook zou reageren, Albert.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2021, 21:35:23 »
@Wolter:  ;D ;D  Dit is toch veel leuker dan Facebook? (En ik heb niet eens FB.....)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
    • modulebaan.nl
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2021, 22:14:37 »
Hoi Rogier,

Dat is een leuk baantje aan het worden  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2021, 07:53:59 »
Dat wordt een leuk baantje zo. Ik hou ook erg van karton en roerstaafjes. Ik heb dit jaar alleen mijn voorraad vuurwerkstokken niet op peil kunnen brengen. Gelukkig heb ik nog wat, en zijn er nog geen wilde plannen.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2021, 08:47:58 »
Allen,

Dank voor de complimenten!

Qua muurplaten, ik zie de meest prachtige creaties voorbij komen met Slaters en wat nog meer. Faller is minder natuurgetrouw denk ik, maar voldoet prima en zeer eenvoudig te verwerken. Misschien nog eens een waasje erover heen? Heb wel af en toe wat drybrushing uitgeprobeerd, dat beviel mij niet zo slecht.... Door verschillende stenen te gebruiken (ouder en nieuwe motief) probeer ik afwisseling en een historische ontwikkeling aan te geven. Hoop dat het werkt  ;D.

Vuurpijlen zijn schaars en de toekomst ziet er ook niet rooskleurig uit....... maar de Ikea gaat vast wel weer open! En de Action, daar heeft mijn vrouw een heel setje ijsstokjes vandaan gehaald. Werkt ook prima!

Groeten,
Rogier


jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2021, 12:31:51 »
Zag gisteren nog bij 123 inkt voor 10 euro inclusief verzenden heb je 2000 roerstokjes Rogier 😉😉 valt op zich nog mee. Kun je wel weer even vooruit😊
Vriendelijke groet Jaco