Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e  (gelezen 19406 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #90 Gepost op: 22 augustus 2021, 22:14:32 »
Effect is verrassend.
Mooi gedaan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #91 Gepost op: 23 augustus 2021, 22:31:42 »
Dank voor de complimenten en de motivatie om door te gaan  (y).

De vijver/het water is nu vooral zwarte verf (afkomstig vanuit een schilderijsetje voor de kinderen, die vinden het 1x leuk en dan is de verf voor papa  ;D ). Dus een beetje zwarte schoolverf achtig spul. Daar doorheen met licht groen af en toe wat accentjes gedaan. Tot nu toe al veel beter dan het was. Alleen nog een toplaag denk ik.

Misschien wat hoogglans lak op de vijver. Kleur is perfect, glas geeft net dat extra's

Dank voor de tip Bart, bedoel je dan zoiets?

https://www.karwei.nl/assortiment/rambo-pantser-jachtlak-transparant-hoogglans-kleurloos-250-ml/p/B607964

Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #92 Gepost op: 24 augustus 2021, 09:25:22 »
Yep, in principe is elke hoog glans lak prima, zolang het maar kleurloos is en glanst.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #93 Gepost op: 24 augustus 2021, 10:04:56 »
Goedemorgen,

Afgelopen weekend toch maar weer even de "bak" gepakt. Ik ben begonnen met wat rangeren en rijden. De langste trein van de dag bestond uit 5 bakken. Helaas past dat eigenlijk nergens, maar dat maakt het juist ook leuk  ;D


Misschien nog wel leuk om mijn schaduwstation te laten zien. Totaal 3 sporen. De sporen liggen op een dun plaatje foam en zijn te verwijderen, om te draaien en te verplaatsen. Koppeling gaat basic met raillasjes. Tot nu toe werkt dat prima!



Daarna toch maar even de stoute schoenen aan getrokken en toch wat gebouwd. Mijn oudste locje heb ik gebaseerd op het bekende groene FLM rangeerlocje. Hier heb ik ruim 20 jaar geleden een styrenen kapje voor gebouwd. Voor de liefhebbers even een binnenaanzicht, over hoe simpel het kan zijn  :D


Het koppelen had ik destijds bedacht met een Roco beugelkoppeling. Dit eerste locje had daartoe een uitsparing in het frame aan 1 zijde een gat voor de Roco koppeling. De andere zijde had niets. Uit styreen toch maar een soort bufferblok geknutseld. En een klein plaatje om het gat te verdoezelen...


Na een grondverfje en 2 laagjes rood ziet het eruit alsof het zo hoort  ;D. Enige wat ik nog moet fixen is óf een koppelpen, of een haak waar dan de koppelketting aan kan. Maar het smoelt al een stukje beter.



O ja, en het locje weer eens in laten lopen, want momenteel is het meer stotteren dan rijden.... iemand tips?

Dank voor de toelichting Bart! Ik ga eens kijken.

Groeten,
Rogier



Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #94 Gepost op: 25 augustus 2021, 12:30:18 »
 (y) Een kleine tip, geen kritiek: En als je nou de volgende keer, bij je volgende lokje, even een vijltje langs de zijkanten van je bufferblokje haalt? Net even strakker.  ;)

Over het inlopen. Heb je nog een railovaaltje en een trafo? Laat hem dan een paar minuten rondjes rijden. Eventueel de loopvlakken van je wielen poetsen, kijken of de binnenkant van de wielen niet vies zijn zodat de stroomafnemers nog stroom afnemen. Dat laatste kan met een wattenstaafje met wasbenzine. Voorzichtig dat het niet verbuigt of afbreekt. En rails poetsen niet te vergeten.

Die losse opstelsporen op een plankje is een goed idee, die houden we er in.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #95 Gepost op: 25 augustus 2021, 14:09:52 »
Hee Albert,

Dank voor de tip, wordt het resultaat alleen maar beter van (en ik blijer  ;D). Ik was iets te kort door de bocht, was inderdaad fraaier geweest. Ik had iets te veel hoop dat de verf de kieren wel dicht zou lopen.

Een ovaaltje kan ik inderdaad even leggen, ik ga je tips volgen en hoop op succes.

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #96 Gepost op: 31 oktober 2021, 13:12:50 »
Afgelopen maand begonnen met een nieuwe baan. Dat kost best veel tijd en energie.... dus weinig tijd voor de modelbouw.

Wel in Amersfoort geweest, ook in de modelbouwwinkel aldaar. Daar zag ik ook een potje van Noch met realistisch water. De stoute schoenen aangetrokken en dit toch maar aangeschaft. De lak was ongeveer net zo duur, dan wel duurder. Er waren 2 potjes, 250 en 125ml. Voor de zekerheid die van 250ml meegenomen, maar had niet gehoeven. Ik heb het geheel netjes afgeplakt (dacht ik), met aluminiumfolie aan de voorzijde en tape. Om doorbuiten te voorkomen daar een houten balk tegenaan gezet. Voor de zekerheid er oude tijdschriften onder gelegd. Dat bleek geen overbodige luxe  ;D. Het idee was een laag van 3 mm, wat na indrogen ongeveer 1,5 a 2 mm zou blijven.

Helaas was mijn oplossing zo lek als een mandje, want er bleef maar een dun laagje over..... gelukkig nog wel een laagje, anders had ik opnieuw kunnen beginnen. Enige waar ik over twijfel... doe ik nog een laag? Volgens Noch is dat niet aan te raden, ivm het dof worden van de 1e laag. Dus voorlopig heb ik het zo gelaten.

Anyways, bij deze de foto's.

De opstelling voor het gieten:



Direct na het gieten lijkt het een ondoorzichtige smurrie......



Maar na het drogen (24 uur) was een mooi spiegelende laklaag het resultaat. Tot nu toe het beste waterresultaat op dit baantje ;D



Het vlekkerige wordt door de flits uitvergroot, dat valt mij best mee. Wel jammer dat het water (ook) omhoog is gegaan tegen de kant, daar zal ik nog een extra laagje gras moeten planten..... Zo blijven we bezig ;)

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #97 Gepost op: 31 oktober 2021, 13:48:52 »
Dit is best mooi geworden. Troost je, ook veel andere waterimitaties kruipen een beetje bij randen omhoog.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #98 Gepost op: 31 oktober 2021, 14:07:23 »
Ah, dan is het voortaan eerst water en dan groen. Andersom leek mij fraaier..... of dus, zoals nu, een extra laagje tzt.

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #99 Gepost op: 14 november 2021, 16:54:16 »
Even weer met wat kleine dingen verder gegaan.

Van Albert kreeg ik de tip om mijn Flm locje in te laten lopen op een rondje etc. Dat dus maar even gedaan. Na wat poetsen, een (klein) beetje olie en wat geduld kwam het locje prima aan het lopen. Het enige probleem is het omwisselen van rijrichting, ik denk dat dat komt door het 3 polige motortje, wat dan net in een dood stuk staat. Anyways, al met al tevreden, het locje kon op het testovaaltje op de grond in de woonkamer mooi kruipend rondgaan.

Helaas minder goed nieuws voor 1 platte lorrie. Ik dacht mijn baantje veilig te hebben opgesteld, maar toch was dit wagentje beschadigd (viel wat gereedschap op....) Dit gaf onbedoeld wel een mooi exloded view idee van mijn lorrie:



Na wat gezoek (kwam onderdelen overal tegen) en wat geduld weer in elkaar gelijnd:



Tot slot.... Het Flm locje was van buffers voorzien, maar kon nog niet koppelen. Een klein gaatje geboord en daar een mini spijkertje in vastgelijmd. De koppeling zit wat laag, waardoor ik prima met de haak kan koppelen:



Tot slot een plaatje met de koppeling van het net weer in elkaar gelijmde lorrietje.



Al met al, niet spannend, wel bezig geweest  ;D. Hierdoor heb ik er weer een bruikbaar locje bij.

Groeten,
Rogier

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #100 Gepost op: 14 november 2021, 17:28:43 »
Goed bezig weer zeggen we dan. Mooi karretje ook thanks 😉 heel bruikbaar
Vriendelijke groet Jaco

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #101 Gepost op: 14 november 2021, 23:29:17 »
 ;D exploded view......  ;D.     Exploded view avant la lettre inderdaad.....

Vooral doorgaan! (Maar dan zonder op de grond te laten vallen.....)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #102 Gepost op: 15 november 2021, 07:09:22 »
Leuke bouwsels, Rogier  (y). De lorrie doet me wat denken aan de draaistellen van Heeresfeldbahn wagens. Er ontstaat een idee. Dat is slecht nieuws, meestal heb ik maar één goed idee per dag, en ik moet nog een hele dag werken  :)

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #103 Gepost op: 15 november 2021, 14:41:28 »
allen,

dank voor de reacties. De lorrie is heel basaal, volgens mij 2,5x2,5 of 3x3 mm styrenen balkjes. Aspotten zijn met een (klein) handbootje gemaakt zodat de asjes er precies in passen. De verf leidt de aandacht van de grofheid af naar mijn idee. Voordeel: smalspoor is vaak ook lekker basaal en functioneel. Dat maakt het ook makkelijk na te maken.

En Gerard, dromen mag.  ;D

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #104 Gepost op: 18 december 2021, 22:04:48 »
Leuk om te zien Rogier! Hoewel het gebeurde natuurlijk balen was voor je, kon ik om de term "exploded view" wel lachen  :D
Groetjes, Bart