Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:47:39
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
Nijmegen in h0 door hendrikd
07 December 2025, 23:25:58
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
07 December 2025, 23:23:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
07 December 2025, 23:05:22
Petitie - Rail away moet blijven! door R1954
07 December 2025, 23:02:37
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
Molenbaan (werktitel) door NS264
07 December 2025, 22:43:42
Bahnstrecke 5867 door NS264
07 December 2025, 22:41:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
07 December 2025, 21:56:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 December 2025, 21:52:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door bask185
07 December 2025, 21:45:47
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
07 December 2025, 21:14:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
07 December 2025, 20:57:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 December 2025, 20:28:13
Line-up foto's van modellen door Rob Bennis
07 December 2025, 19:46:02
Camp 3 door GD
07 December 2025, 19:41:13
Locatie van foto gezocht door Thom
07 December 2025, 19:39:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
07 December 2025, 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
07 December 2025, 17:44:37
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
07 December 2025, 17:42:16
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
07 December 2025, 16:55:43
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
07 December 2025, 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
07 December 2025, 15:55:05
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
07 December 2025, 15:02:40
Rail away door haes
07 December 2025, 14:43:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
07 December 2025, 14:22:16
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)  (gelezen 1258 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Gepost op: 18 January 2021, 20:50:18 »
Voor mijn baan ben ik bezig met het aansluiten van de wissels. Een vriend van met helpt me daarbij, maar we zitten even met het aansluiten van de wissels op de bezetmelding. Wanneer je geen puntstukpolarisatie toepast is het vrij eenvoudig. De draad van de linkerspoorstaaf, -, naar de de ene kant van de voeding (deze laat ik voor alle spoorstaven samen komen op een stuk experimenteerprint) en die van de rechterspoorstaaf, +,  naar de bezetmelder. Ik weet niet of mijn terminologie helemaal juist is, maar dat moeten jullie me maar vergeven  :)

Nu wil ik het puntstuk polariseren middels de DR4021 print van Digikeijs welke is aangesloten op de servodecoder (DR4024) van hetzelfde merk. In de handleiding van Digikeijs staat dit eenvoudig weergegeven. Maar niet voor wanneer je een bezetmelder wil gebruiken. We hadden eerst bedacht dat we de bezetmelder (+) en experimenteer print (-) aan de  zijde van de DR4021 moesten aansluiten waar ook het puntstuk wordt aangesloten. Klopt deze gedachtengang, of moet het anders? Hieronder een eenvoudige tekening van wat we bedacht hebben:


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2021, 21:18:50 »
Je gedachtengang is goed.
Je schrijft rechts het woord Trafo, maar dat is feitelijk de centrale of de booster. De rode draad loopt via de bezetmelder en de bruine draad naar de onderste spoorstaaf. De zwarte draad gaat naar de bovenste spoorstaaf.
Het puntstuk zit bij rechtdoorrijden aan de bovenste spoorstaaf, bij afbuigen aan de onderste.
Je zou dus het verbindingspunt tussen de twee bruine draden aan de railstaaf kunnen maken, maar dat zit nu op de linkerklem van de 4102. Dat is elektrisch hetzelfde, maar dit zal voor de montage makkelijker zijn.
Hetzelfde geldt voor de zwarte draad. Of je de twee zwarte draden bij de railstaaf koppelt of op de rechterklem van de 4102, dat maakt elektrisch niet uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2021, 21:38:30 »
Om het te illustreren heb ik twee varianten van het knooppunt getekend.
Bij de eerste variant ligt het knooppunt aan de spoorstaaf, maar dat is onpraktisch want dan moet je twee draden aan de spoorstaaf maken.
Bij de tweede variant ligt het knooppunt ergens halverwege. Ook onpraktisch want je moet een extra verbinding maken.

Dus jouw oplossing is wel zo handig omdat die klem er toch al zit.

Elektrisch maakt het allemaal niks uit, bruin zit aan bruin en zwart zit aan zwart, en waar ze aan elkaar zitten maakt geen verschil.



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2021, 07:06:11 »
Dank voor je heldere uitleg Klaas!

De wissels zitten al op hun plek gelijmd, dus gaan we voor optie 1. Dat is voor nu makkelijker. Wat jij laat zien (op de railstaaf) is (voor mij) een duidelijkere manier om te bedraden, maar zoals gezegd. Het wissel zit al op zijn plek doen we optie 1. We kunnen verder  (y)