Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:09:31
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)  (gelezen 1246 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Gepost op: 18 January 2021, 20:50:18 »
Voor mijn baan ben ik bezig met het aansluiten van de wissels. Een vriend van met helpt me daarbij, maar we zitten even met het aansluiten van de wissels op de bezetmelding. Wanneer je geen puntstukpolarisatie toepast is het vrij eenvoudig. De draad van de linkerspoorstaaf, -, naar de de ene kant van de voeding (deze laat ik voor alle spoorstaven samen komen op een stuk experimenteerprint) en die van de rechterspoorstaaf, +,  naar de bezetmelder. Ik weet niet of mijn terminologie helemaal juist is, maar dat moeten jullie me maar vergeven  :)

Nu wil ik het puntstuk polariseren middels de DR4021 print van Digikeijs welke is aangesloten op de servodecoder (DR4024) van hetzelfde merk. In de handleiding van Digikeijs staat dit eenvoudig weergegeven. Maar niet voor wanneer je een bezetmelder wil gebruiken. We hadden eerst bedacht dat we de bezetmelder (+) en experimenteer print (-) aan de  zijde van de DR4021 moesten aansluiten waar ook het puntstuk wordt aangesloten. Klopt deze gedachtengang, of moet het anders? Hieronder een eenvoudige tekening van wat we bedacht hebben:


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2021, 21:18:50 »
Je gedachtengang is goed.
Je schrijft rechts het woord Trafo, maar dat is feitelijk de centrale of de booster. De rode draad loopt via de bezetmelder en de bruine draad naar de onderste spoorstaaf. De zwarte draad gaat naar de bovenste spoorstaaf.
Het puntstuk zit bij rechtdoorrijden aan de bovenste spoorstaaf, bij afbuigen aan de onderste.
Je zou dus het verbindingspunt tussen de twee bruine draden aan de railstaaf kunnen maken, maar dat zit nu op de linkerklem van de 4102. Dat is elektrisch hetzelfde, maar dit zal voor de montage makkelijker zijn.
Hetzelfde geldt voor de zwarte draad. Of je de twee zwarte draden bij de railstaaf koppelt of op de rechterklem van de 4102, dat maakt elektrisch niet uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2021, 21:38:30 »
Om het te illustreren heb ik twee varianten van het knooppunt getekend.
Bij de eerste variant ligt het knooppunt aan de spoorstaaf, maar dat is onpraktisch want dan moet je twee draden aan de spoorstaaf maken.
Bij de tweede variant ligt het knooppunt ergens halverwege. Ook onpraktisch want je moet een extra verbinding maken.

Dus jouw oplossing is wel zo handig omdat die klem er toch al zit.

Elektrisch maakt het allemaal niks uit, bruin zit aan bruin en zwart zit aan zwart, en waar ze aan elkaar zitten maakt geen verschil.



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2021, 07:06:11 »
Dank voor je heldere uitleg Klaas!

De wissels zitten al op hun plek gelijmd, dus gaan we voor optie 1. Dat is voor nu makkelijker. Wat jij laat zien (op de railstaaf) is (voor mij) een duidelijkere manier om te bedraden, maar zoals gezegd. Het wissel zit al op zijn plek doen we optie 1. We kunnen verder  (y)