Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje  (gelezen 2408 keer)

Willem Hollander

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Gepost op: 14 januari 2021, 17:39:39 »
Hallo

Ik ben nog een echte beginner zonder enige kennis.
Pas gepensioneerd dus veel vrije tijd.
Heb kort geleden gekocht,   een STARTSET MARKLIN met mobile Station
De vraag is.  Ik wil de trein, bijvoorbeeld, bij een stationnetje laten stoppen en zeg maar 15 seconden later weer laten beginnen aan het volgende (zelfde) rondje.
Voorlopig rijdt er maar 1 trein.
Wie kan mij vertellen wat ik nodig ben om dit voor elkaar te krijgen.

Mvrgr
Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2021, 20:47:35 »
Märklin rem module kan een digitale trein doen afremmen. Daar zijn ze voor ontworpen

Deze modules kan je net als een wissel schakelen. Ik wil je wel aanraden om het schema van die dingen op internet te zoeken en er zelf 1 te bouwen. Die dingen kosten namelijk 70 euro en er zit nog geen 5€ aan elektronica in.

Om hem automatisch op tijd te laten schakelen is wat lastiger maar goed mogelijk. Dat kan met een 555 timer IC die het relais voor je schakelt.

Ik zal morgen even een circuit voor je tekenen. Tenzij iemand me voor is  ;D <-- Klaas Z.?

Mvg,

 Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2021, 20:49:29 »
Bas, ga je gang. Ik heb even wat anders te doen. :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2021, 10:28:59 »
Beste Willem,


Volgens mij moet deze werken. Hij is wel 90 graden gedraaid helaas. Moet je maar ff in  paint een kwart slag draaien.

De werking. Dit is iets verkapte marklin remmodule. Ik heb de stopsectie weggelaten omdat je die niet nodig heb. Als je dat wel wilt, moet je een dubbel polig relais (DPDT) kopen ipv een enkelpolige (SPDT).
Door het relais te schakelen, zet je een soort gelijkspanning op de rem sectie. De decoders in marklin en esu decoders snappen wat dit betekent en zullen zodoende remmen tot stilstand.

Het relais wordt bekrachtigd door een 555 timer IC die als een one-shot timer werkt. Dat wil zeggen, als de 555 een trigger signaal krijgt (contact rails) dan wordt het relais bekrachtigd gedurende een bepaalde tijd. Deze tijd is instelbaar door de juiste waardes voor R1 en C1 te kiezen. Door R1 te vervangen door een potmeter kan je deze tijd inregelbaar maken.

Het 555 en relais circuit wordt gevoed door een L7812 IC die de 18V baanspanning van marklin omzet in een 12V gelijkspanning. Voor de L7812 zit een diode die deze baanspanning half gelijkricht. We gebruiken dus eigenlijk de helft van de baanspanning. Dit heb ik gedaan omdat je zo een commonground systeem wat inhoudt dat je gebruik kan maken van massa detectie.

In dit schema rijdt een trein van rechts naar links. Vlak voor de overgangssectie, schakel je met een geisoldeerde schakelrail input 2 van het 555 IC (deze lijn was ik vergeten te tekenen). Als input 2 van het 555 naar massa geschakeld wordt, dan wordt het relais bekrachtigd zoals ik hier boven heb beschreven.

Als je de trein in de andere richting wilt laten rijden, dan kan dit ook, maar de overgangsectie en schakelrail moeten dan ook aan de andere kant worden aangebracht. Deze kan je dan parallel aansluiten op de andere schakelrail en overgangssectie.

De componenten zullen ongeveer 5€ kosten op conrad exclusief hun verzendkosten.

Dit betekent wel dat je een gaten printplaat in elkaar moet solderen. Als je dat wilt, dan kan ik voor je bereken wat voor waardes je voor R1 en C1 moet nemen. Daar is een formule voor.

Extra informatie als je wilt:
https://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm
https://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/555_timer.html

Ik kan, genereus dat ik ben, ook een PCB op de computer ontwerpen en bestellen. Dat kost mij(en dus jou) 12€ en iets van 6 a 8€ verzendkosten. Het is voor mij een uurtje werk en je krijg er minimaal 10 stuks (minder gaat niet). Dan krijg je wel een fancy groen, rood of blauw printje met kroonsteentjes zodat je aanzienlijk minder draadjes hoeft te knippen/strippen/solderen.

Er is voor zover ik weet geen kant en klaar module die dit kan, en als die bestaat, zal die duurder zijn dan zelf een printje bouwen + de aankop van een soldeerbout en tin.

Nu de hamvraag: kan en wil jij zo'n printje in elkaar solderen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2021, 11:14:54 »

Ik ben nog een echte beginner zonder enige kennis.


Bas, Willem geeft aan dat hij echt een beginner / leek is wat betreft dit onderwerp. Er is toch niks mis met dat hij dat geld uit wil geven en een kant en klaar product koopt? Niet iedereen is van de zelfbouw ;)

Dus de vraag kan nu ook zijn: is er buiten de Maerklin oplossing nog een andere kant en klare oplossing waar Willem zonder al teveel poespas mee verder kan?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2021, 11:31:06 »
Daarom bood ik aan om een printje te fabrieken, mits hij een soldeerbout heeft en kan gebruiken.

Ik kan ff op conrad kijken voor velleman of tams dingetjes die je icm een marklin remmodule zou kunnen gebruiken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2021, 12:00:42 »
https://www.conrad.nl/p/h-tronic-tijdrelais-module-12-vdc-01-s-63-h-190027
Van wat ik vind op Conrad, denk ik dat deze kan interfacen met de marklin remmodule. Een klein nadeeltjes is dat de spoelen van de remmodule continu bekrachtigd worden.

Ik weet niet of die dat overleven, waarschijnlijk wel, maar voordat ik advies uitdeel wat 70€ om zeep helpt....

Je moet hem wel met 12V voeden. Je kan de remmodule met dezelfde 12v voeding ook voeden.

Naast je huidige marklin systeem, heb je dus een 12VDC voeding nodig (€7,77 goedkope adapter voeding), dit H-tronic relais (€25,-), een marklin 72442 remmodule (€70,-), misschien nog een condensator ontlaad unit (CDU) om niet continu je spoelen te bekrachtigen (ca ~€12,- ish ?) en dan ben je wel denk ik.

Mvg,

Bas.

P.S. ik zal nog even kijken of het nodig is om een CDU te gebruiken en of conrad ze heeft.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Willem Hollander

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2021, 11:39:07 »
Heren

Aller eerst geweldig bedankt voor de reakties
Ik dacht een simpele wens te hebben maar het blijkt echt een niet dagelijkse wens voor een beginner zonder enige kennis.
Voorlopig zal ik mij maar met het meest simpele bezig blijven houden.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie moeite en zal zeker in de toekomst nog wel eens een vraag hebben.

mvrgr
Willem Hollander

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2021, 12:51:49 »
Willem,

Ik ben nog een optie vergeten. Bezig bijtje dat ik ben, heb ik dit gemaakt.


Het is een seinmodule die behalve zowel een armsein dmv een servo als een lichtsein (2 of 3 kleuren) kan aansturen.

Aan de onderste connector kan ik een marklin type remmodule steken. Het geheel werkt dan out of the box. Aangezien je geen soldeerbout of voldoende technische kennis heb, wil ik er wel eentje voorgeprogrammeerd en voor gesoldeerd, opsturen naar je.

De eerste remmodule prototypes zijn nog onderweg die verwacht ik in de loop deze week te ontvangen. En ik moet nog het programma van de seinmodule nog afmaken. Ik ga daar vandaag nog even mee spelen.

Hij is heel simpel in het gebruik. Met een schakelrail, kan je de sein module op rood zetten. Idealiter zet je dit schakelcontact achter het station. Als je twee kanten wilt oprijden, zet je een schakelrail aan beide kanten van het station.

Met dat blauw witte draaiding links van die configuratie connector, kan je de tijd instellen hoelang het sein op rood moet staan. Er komt nog een kleine 4-delige schakelaar op waarmee je kan aangeven dat er ook een geel seinbeeld voor langzaam rijden mogelijk wordt.

Het sein zelf is natuurlijk 100% optioneel. Het gaat jouw immers om de remmodule. Ik reken €7,50 + verzendkosten voor het hele setje. En ik garandeer je dat hij precies doet wat jij wilt.

Ik hoop dat ik over een week of 2, een filmpje kan maken met een demo.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)