Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Tirman
Vandaag om 21:56:53
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 134876 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #120 Gepost op: 14 January 2021, 14:45:47 »
Zal treinstel nummer 434 worden met blokjeslijn 1e klasse , kleine cabine ramen
Dat ligt nu vast. En mocht nu vrijgegeven worden.

bron : Roco.
Hopla, dat is goed nieuws! Dank voor het navragen.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #121 Gepost op: 14 January 2021, 14:52:57 »
De 434 is bruikbaar van mei 1989 (aflevering na revisie waarbij de 2-en zijn aangebracht, de vignetten zijn herplaatst en de koersrol is verplaatst) tot november 1996 (binnenname voor ombouw bagageafdeling
En ja in te zetten met de koffiestellen dus

Top, dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #122 Gepost op: 14 January 2021, 15:00:23 »
Wat betreft de reïncarnatie van de Roco Plan V een aantal vragen voor de insiders.

Is deze nu ook technisch aangepast? (Hoe wie wat en waar zal Roco nog mededeling over doen later dit jaar)

En was jaren terug de mal niet zo ontwikkeld dat allerlei verschillende versies gemaakt konden worden? Bijvoorbeeld bagage afdeling / geen bagage afdeling, kleine / grote cabine raampjes. Op alles ja, behalve de bagageruimte. Die zit in de kap. Dat zou wederom weer een geheel nieuwe kap betekenen. Maar we kijken vol vertrouwen naar de toekomst?

Is dat nog steeds van toepassing en kunnen we nog een hoop varianten verwachten de komende jaren? Dat zal toch wel?
 
Gr. Chiel

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #123 Gepost op: 14 January 2021, 16:02:06 »
Worden de draaistellen en de apparatuur onder de bak van de plan V nu grijs ipv zwart?
(zwart is fout)
Meer NS in spoor 1!

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #124 Gepost op: 14 January 2021, 16:23:59 »
De 434 is bruikbaar van mei 1989 (aflevering na revisie waarbij de 2-en zijn aangebracht, de vignetten zijn herplaatst en de koersrol is verplaatst) tot november 1996 (binnenname voor ombouw bagageafdeling
En ja in te zetten met de koffiestellen dus

Vanaf welke datum zijn de eerste plan V's met de kleine cabine ramen gaan rijden ?

Deze foto is van 24 mei 1984:   https://www.flickr.com/photos/126254131@N05/15870892488/in/photolist-NXenLX-28KFuT5-oH7S25-ELJXdD-RuPZsA-K7jHgk-qbstpo-usZ1PM-2iN8gMT-Lxnaxv-CyFSM5-zWiF87-27Kx49p-68SXes-9je68p-x3kqUW-wwB61K

Deze foto is van 1 februari 1984:  https://www.flickr.com/photos/52581810@N02/28294890829/in/photolist-NXenLX-28KFuT5-oH7S25-ELJXdD-RuPZsA-K7jHgk-qbstpo-usZ1PM-2iN8gMT-Lxnaxv-CyFSM5-zWiF87-27Kx49p-68SXes-9je68p-x3kqUW-wwB61K

« Laatst bewerkt op: 14 January 2021, 16:26:45 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #125 Gepost op: 14 January 2021, 16:32:07 »
Bij de H2 of de R3 revisie in de jaren tachtig. In het geval van de V1-V3 de R3-revisie. 1982 voor de 434, maargoed, het model is de uitvoering van na de R4
De laatste V met de grote ramen was ergens rond 1987

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #126 Gepost op: 14 January 2021, 16:57:20 »


De echte 368 (Arnhem GE). Links de lamp die men op een aparte plaat voor de bufferbalk heeft gemonteerd om plaats te maken voor de kraan. Dat lijkt mij erg lastig worden voor Roco, gezien de (slimme) oplossing die men voor de lampen van de gewone Sik heeft bedacht. Bovendien ook geen bordes op het dak...
Die twee aparte platen boven de buffers zijn op deze dia goed te zien. De kraan plus bediening ervan vullen de gehele ruimte achter de cabine op. Deze 227 (gekiekt in Weert) heeft overigens wel een bordes op het dak. Beide varianten kwamen voor.

Groet, Frank

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #127 Gepost op: 14 January 2021, 17:07:40 »
Nou, trek het Sikkenboek er maar bij open, Roco...

Rob

Tbinnebarretije…

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #128 Gepost op: 14 January 2021, 17:29:47 »
@ spoorzeven : weet je de datum bij je foto's?
Volgens het Sikkenboek werden de bordessen in 1981 aangebracht, dus 1974-1981 zonder bordes, 1981-1985 met bordes. (Na 1985 met rode zwaailamp)
Mischa

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #129 Gepost op: 14 January 2021, 18:35:57 »
Goed nieuws die plan V,ik zal hem zeker gaan bestellen.
Ik ga er van uit dat de kleine foutjes van eerste lichting gele plan v beken zal worden door Roco.
Wat mij van de eerste lichting opviel waren de cabinedeur trapjes en de kleine cabinedeurraam,deze is zwart omrand maar moet natuurlijk gewoon net als de rest van de deur gewoon geel zijn
« Laatst bewerkt op: 14 January 2021, 20:54:22 door Casmir »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #130 Gepost op: 14 January 2021, 20:32:59 »
En was jaren terug de mal niet zo ontwikkeld dat allerlei verschillende versies gemaakt konden worden? Bijvoorbeeld bagage afdeling / geen bagage afdeling, kleine / grote cabine raampjes. Op alles ja, behalve de bagageruimte. Die zit in de kap. Dat zou wederom weer een geheel nieuwe kap betekenen. Maar we kijken vol vertrouwen naar de toekomst?
Als de mal zo is opgebouwd, verklaart dat waarom er alleen maar modellen van de lage 400-serie verschijnen. De keus daarvoor zal vast gemaakt zijn om een groene versie te kunnen maken, maar betekent ook dat je met de bestaande mallen nooit versies van na ongeveer 1996/97 kunt maken. Een 441-483 model rond het afscheid van die stellen als laatste actieve mat'64 in 2016 was ongetwijfeld een klapper geworden, van dat momentum heeft Roco echter helaas geen gebruik gemaakt - of misschien geen gebruik van kunnen maken, dat kan ik niet overzien. Positief dat dit project weer wordt opgepakt, we zullen zien of men in de toekomst wel de mogelijkheid ziet om op grotere schaal varianten te gaan maken. Schat zo in dat er nog best een markt open ligt op dat vlak.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2021, 20:37:32 door EN446 »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #131 Gepost op: 14 January 2021, 20:41:41 »
Klopt, recente versies zijn niet mogelijk omdat juist deze serie in 1996/1997 verbouwd is. De serie met BPk was veel groter en de serie 441-483 heeft als langste gereden.
Jammer dat Roco het niet doet zoals Piko tegenwoordig, waar de mallen uit delen bestaan, en veel makkelijker ook de andere varianten te maken zijn. Dan zou je naast de drie hoofdvarianten ook de verbouwde varianten van de V1-V3 en V8-13 kunnen maken. Ook een museumstel is helemaal niet mogelijk nu.
De V1-3 is mijn favoriete uitvoering, maar ik had toch ook liever gezien dat ze de Plan V breed hadden uitgebracht qua versies.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #132 Gepost op: 14 January 2021, 20:51:08 »
Als de mal zo is opgebouwd, verklaart dat waarom er alleen maar modellen van de lage 400-serie verschijnen. De keus daarvoor zal vast gemaakt zijn om een groene versie te kunnen maken, maar betekent ook dat je met de bestaande mallen nooit versies van na ongeveer 1996/97 kunt maken. Een 441-483 model rond het afscheid van die stellen als laatste actieve mat'64 in 2016 was ongetwijfeld een klapper geworden, van dat momentum heeft Roco echter helaas geen gebruik gemaakt - of misschien geen gebruik van kunnen maken, dat kan ik niet overzien. Positief dat dit project weer wordt opgepakt, we zullen zien of men in de toekomst wel de mogelijkheid ziet om op grotere schaal varianten te gaan maken.

De Abk Bak van de 441 483 is anders door dat er in het midden van de eerste klas een wc zit en de dak indeling is anders.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #133 Gepost op: 14 January 2021, 21:11:32 »
Nieuwe vraag voor de kenners  ;)  Als je onderstaande loc van Roco neemt ...




Bron: https://www.roco.cc/de/product/240892-0-0_1000_0-2-0-0-0-002-0/products.html


... en je plakt er een paar NS logo'tjes op van KleiNSpoor, heb je dan deze loc:




(c) Floris de Leeuw (soory Floris, dat ik hem even gepikt heb :-X )  Bron: https://flic.kr/p/2kdmhjy

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #134 Gepost op: 14 January 2021, 21:22:48 »
Als er een ATB spoel op zit wel.

En dan zouden de nummers nog overeen moeten komen van de vernieuwde huur aan NS.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube