Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door marco
Vandaag om 09:21:21
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 09:17:32
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:05:52
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.  (gelezen 4712 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2021, 21:29:36 »
 (y) gelukt 8).
Als je weet hoe.........wordt het een stuk gemakkelijker ::).
Eerst alle zooi opgeruimd: alle files verwijderd mbv de verkenner in de opgeslagen data.
Dan de nieuwe poging die tot dit succes leidde:

Selecteer,
Beheer bibliotheken, opzoeken, Adafruit SSD1306, installeer, installeer alles (met daarin oa Adafruit GFX Library).
Pak de Moba-speed zip-file uit.
Open in een kladblok, N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-3_by-Bernhard_OLED_0-96.ino
Pas aan: int scale = 160; aan in 87 (160 voor N-spoor, 120 voor TT, 87 voor H0).
Pas aan: const double distance = 150.0;  aan in 200.0  (dwz de sluisjes staan 20cm uit elkaar)
Sla dit op.
Open de file weer in de kladblok, selecteer de gehele tekst, Copy.
Ga naar het venster in de Arduino, selecteer de hele tekst, "ctrl+V"(plak de inhoud van de kladblok).
Druk op "Verifieer" in het menu. Bij geen fouten, druk daarna op "Upload" in het menu.

Bedank voor alle lering en hulp, om deze Arduino beginner op het goede spoor te krijgen (y) (y).

Leuk meet instrumentje, zijn geld zeker dubbel en dik waard ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2021, 21:53:14 »
Ik koop Nano's altijd in met kerst op banggood.com voor een whopping €1,70. Die zijn dat geld helemaal waard  (y)

Ik ben blij dat het gelukt is, veel plezier er mee.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2021, 22:51:50 »
Hallo Ruud,

Goed dat het werkt.
Ik zou je echter willen adviseren om wat structureler om te gaan met de sketches en elke sketch hun eigen map te zetten.
Ik heb bv onder de documents map een map die heet Arduino\Projects, onder deze map staan alle sketches (in hun eigen map).
De map heeft dezelfde naam als de naam van de sketch bv: {Documents}\Arduino\Projects\knipperled\knipperled.ino .

Dat lijkt missichien omslachtig maar dat voorkomt het volgende probleem wat jij had.
Als je de de door jou voorgestelde methode hanteert dan wil de Arduino IDE bij het compileren een (tijdelijk) map aanmaken waar de sketch wordt gecompileerd. Dat gaat 1 keer goed, maar bij een volgende sketch dan bestaat de kans dat je die in dezelfde map zet als de eerste. Dan staan er 2 sketches in 1 map en dan begint het feest van de foutmeldingen dat setup() en loop() al gedefinieerd zijn.

Dit kun je voorkomen door elke sketch in zijn eigen map te zetten.

Sketches zijn net konijnen, je begin met 2 en voordat je het weet.........

mvg spock
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 23:18:59 door spock »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2021, 23:01:35 »
Het voordeel daarvan is ook dat je dan de .ino file rechtstreeks in de Arduino IDE, kunt openen en kunt wijzigen.
Overigens je noemt de Arduino IDE (Integrated Development Environment) consequent de Arduino. Dat is eigenlijk niet goed, en leidt tot verwarring.  De Arduino is het kaartje, dus in dit geval de Nano. De ontwikkel omgeving waarmee je de schets (.ino) bewerkt heet de Arduino IDE. Het is me nu duidelijk waarom ik in eerste instantie het niet allemaal begreep wat je poste.

Groet Meino

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2021, 23:13:55 »
Hallo Meino,

Je heb helemaal gelijk. Ik zal het even aanpassen zodat het eenduidiger is.

Ik gebruik die Arduino IDE eigenlijk bijna niet meer, doe bijna alles met Microsoft Visual Studio Code met de Arduino Extension.
Ik mis in VSC eigenlijk alleen nog de OTA functionaliteit voor de ESP32.

mvg spock

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2021, 08:10:48 »
Citaat
Ik gebruik die Arduino IDE eigenlijk bijna niet meer
Geen goede programmeur houdt van IDE's. IDE's zijn allemaal per definitie al crappy.  Je zit altijd vast aan een gelimiteerde text editor en een gebrek aan functionaliteit. Misschien dat iemand ze af en toe eens nodig heb voor een debug feature ofzo... maar verder zijn ze alleen goed als instapje voor d'n beginnende hobbyist

Vandaag is er VS Code en er is niks. Ik wed dat er op dit moment al iemand bezig om een OTA plugin te maken voor VS code. Zou ook ik erg waarderen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2021, 10:28:16 »
Dat is allemaal correct, ik gebruik Netbeans. Maar komende uit een tijd dat ik als programmeur/architect met ponskaarten begonnen is en een VT100 met vi al een hele verbetering vond, is de Arduino IDE niet zo slecht en eigenlijk gebruik ik die vaak ook nog voor snelle klusjes.
Verder voor een beginnende Arduino gebruiker maken we de leercurve wel erg stijl als we ook met al die andere omgevingen aan de gang gaan. Ik heb >45jaar ervaring, dus kan ik al die ontwikkel omgevingen wel plaatsen, maar voor een starter zal dat eerder afschrikken.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 January 2021, 10:30:34 door meino »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2021, 12:16:11 »
@spock: je hebt helemaal gelijk. Echter voor een beginneling die misschien ook verder nauwelijks enige achtergrond heeft met directory structuren is dat misschien te veel van het goede. Dan werkt "leeg" gooien van de data bij een nieuw project uit stekend. Zeker voor een dergelijk klein projectje. Het bewaren van de gedownloade zip file is dan al voldoende ;D.

@Meino: Ik kon in eerste instantie niet verklaren waar al de tabbladen met sketches vandaan kwamen  :-\. De gouden tip was het leeg gooien van de Arduino directories en de ino file openen en bewerken met de kladblok (y). De juiste Arduino kiezen met de juiste boatloader en de juiste Bibliotheken installeren. Daarna het plakken van de kladblok inhoud in de IDE deed de rest  (y).

De 4de versie van MOBA speed gaf wel fouten mbt niet gevonden items. Uit de foutmelding begreep ik wel waarom en wat hij zocht. De versie 3 werkte wel zonder problemen.

Duurde even voor ik het door had ::). Weer iets bij geleerd, waarvoor dank (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).