Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:20:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 18:18:25
Faller Gripper TBM ( tunnelboormaschine ) door Twinkie
Vandaag om 18:16:53
loslatende decals, hoe te herstellen? door henk
Vandaag om 18:06:03
Beekdaelen in H0 door Te 2/2
Vandaag om 17:53:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:47:49
Piko 2026 door Arjan6511
Vandaag om 17:46:37
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Arjan6511
Vandaag om 17:43:43
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:42:35
Digitale koppelingen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:25:13
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:23:54
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door defender
Vandaag om 17:05:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:00:14
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door schipcas
Vandaag om 16:59:58
Verschil Viessmann sperrsignale 4515 en 4517 door Wies
Vandaag om 16:56:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 16:09:35
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door bernhard67
Vandaag om 15:56:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door ca.gorter
Vandaag om 15:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huibert
Vandaag om 15:31:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 15:28:15
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 15:20:16
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:19:23
Waarom de internationale nachttrein niet van de grond komt. door Eric B
Vandaag om 14:15:11
Modelbanen bezoeken (ervaringen delen) door defender
Vandaag om 13:22:13
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 12:58:57
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:53:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:30:01
Verlichting gaatjes aanbrengen door Menno
Vandaag om 12:27:13
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:18:35
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 10:24:14

Auteur Topic: Fleischmann DCC lok rijdt slecht.  (gelezen 9486 keer)

Willem1

• Offline Offline
Re: Fleischmann DCC lok rijdt slecht.
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2021, 20:14:48 »
Dankjewel voor je reactie Mart !
Het gaat om de Fleischmann BR140 DB zie onderstaande link maar dan van Fleischmann: ahttps://www.huider.nl/media/catalog/product/cache/3/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/R/o/Roco_62491_-_E-loc_BR_140_DB.jpg
Ik heb de witte z21 start centrale.
Morgen ga ik even terug naar verkoper om te testen. Ik neem dan mijn z21 + multimaus mee. Dus wie weet .................

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2021, 20:33:00 »
Heel slim om even de lok even te testen bij de vorige eigenaar.

Vraagje. Zit de kap goed op het onderstel geklemd? Bij sommige elocs van Fleischmann in N kan deze in de loop van de tijd wat te los zitten. Dit geeft problemen bij de stroomvoorziening.

Wat is het bestelnummer van de lok?

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Willem1

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2021, 21:17:06 »
Is dat het nummer wat op de zijkant van de kap staat ? Dat is 140 824-4. De kap zit volgens mij wel goed op het onderstel ! Na morgen weet ik ms meer.

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2021, 10:16:41 »
Nee, dat is het loknummer, maar dit leidt wel tot het bestelnummer  ;D

De locomotief is afkomstig uit de startset 937181 uit 2009.

Mocht je de gebruikershandleiding willen, stuur  mij dan een e-mailberichtje.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Cor van der Niet

• Offline Offline
  • Spreekt al aardig wat digitaal
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2021, 11:40:25 »
Als ik jullie goed begrijp, Klaas, Voske, gaat het of omdat de z21 een te hoge spanning levert voor een oudere decoder of omdat het aantal rijstappen niet goed zou zijn ingesteld. CV29 heb ik nu op 6 gezet, oftewel snelheidsstappen van 28-128. Correct toch ? Geen resultaat. Dus zelf denk ik meer dat er een te hoge spanning/stroom naar de decoder gaat die dan zichzelf uitschakelt oid ? Maar een module tussen de adapte en de z21: is er geen simpeler oplossing ?

Probeer eens met CV29=2, dus analoog uit

Willem1

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2021, 16:35:51 »
Vandaag bij verkoper geweest. Met zijn centrale en multimaus, geen probleem, met mijn z21 centrale en multimaus en zijn testbaan zelfde probleem van haperen, enz. Dus nog niet opgelost.
Cor: Heb geprobeerd cv29=2, probleem blijft.
Ik heb de cv-waarden van bij de verkoper genoteerd en cv29 is dan 6, 17 en 18 zijn dan 0. Met deze waarden en de apparatuur van verkoper rijdt ie soepel. Na een reset naar de fabrieksinstellingen op mijn baan zijn de waarden van cv29=38, cv 17=192 en cv 18=0. Probleem na reset niet opgelost.
Nu probeer ik de cv-waarden van bij de verkoper er hier in te zetten. Dus cv29=6, cv 18=0, en cv 17=0. Echter ik kan cv17 niet de waarde 0 meegeven, error 2: er wordt geen bevestiging van de decoder ontvangen ???????????? Heeft dat met korte en lange adressen te maken en moet ik me daar in verdiepen of is dat onzin ?

Mijn vraag is nu, weet iemand waarom ik cv17 niet naar 0 (nul) kan zetten ?[/u]

Hoor/lees het heel graag !

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2021, 17:04:21 »
Wat ik nou eigenlijk mis: Zijn de instellingen van de rijstappen nou in orde? Ik begrijp dat de decoder op 28 rijstappen is gezet, maar ik lees eigenlijk nergens dat de centrale ook daarop is ingesteld.

En, maar nou gok ik want ik heb er niet echt verstand van: Zou het helpen om het motorolaprotocol op de centrale uit te zetten? 
Reinier

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2021, 18:27:32 »
Dus de loc rijdt op de verkopers baan probleemloos met zijn spullen goed, maar met jouw spullen slecht? Hmm. Heb je er aan gedacht om eens te vragen of je een andere lok van hem mocht testen met jouw spullen? Misschien, heel misschien is er een probleem met jouw spullen?
Het zou een overweging kunnen zijn.

Jeroen

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2021, 18:53:04 »
Citaat
Dat gedoe over de spanning is een broodje aap.
In de handleiding van de Z21 staat dat je uitsluitend de bijgeleverde voedingsadapter moet gebruiken.
Alle DCC decoders moeten bestand zijn tegen een railspanning van minstens 24V.
Behalve de stroombelastbaarheid is er ook geen verschil tussen decoders. Dus of je nou een decoder hebt voor schaal H0 of voor N, ze mogen allebei niet stuk gaan van de spanning die de centrale levert.

Ben ik het niet mee eens.
Dat de decoders aan de standaarden zouden moeten voldoen, is duidelijk.
Helaas is het zo dat sommige decoder ontwerpen deze hogere spanning niet fijn vinden!
Denk met name aan de extreem kleine micro decoders. Er is iemand heel druk geweest daar onderzoek naar te doen.
Ik weet niet meer of dat op dit forum is gepost of op het N-Spoor forum.
Zelfs de digikeijs DR5000 centrale is op een gegeven moment gewijzigd, althans, er is op een gegeven
moment een instelbare voeding meegeleverd ipv de vaste spanning. Doen ze vast niet omdat het niet nodig zou zijn..

Dus helaas, geen broodje aap... was het maar waar..

Even weer terug naar de vraag: Probeer vast te stellen of aanname dat de fabrieksdecoder erin zit, klopt. Het kan goed zijn
dat de originele decoder ooit vervangen is. Je kan via een CV (was het 8?) opvragen welk merk decoder het is.

Groet,
Collin

Willem1

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2021, 18:54:33 »
Reinier, ik heb de meest eenvoudige versie van de z21: z21 start wit. Ik kan daar toch geen ander protocol en toch zeker geen motorolaprotocol uitzetten ? Hoe dan ?
En er is blijkbaar verschil in de rijstappen van de decoder en de centrale ? Waar stel ik dan beide in ? Als ik met de mm de menu toets icm de pijltjestoets doe, dan stel je de rijstappen in van de decoder volgens mij, of is dat van de centrale ? En in de decoder via cv29 ?

Willem1

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2021, 18:56:40 »
Collin, tis een Fleischmann decoder, cv8=155

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2021, 19:11:46 »
Ik heb de cv-waarden van bij de verkoper genoteerd en cv29 is dan 6, 17 en 18 zijn dan 0. Met deze waarden en de apparatuur van verkoper rijdt ie soepel. Na een reset naar de fabrieksinstellingen op mijn baan zijn de waarden van cv29=38, cv 17=192 en cv 18=0. Probleem na reset niet opgelost.
Nu probeer ik de cv-waarden van bij de verkoper er hier in te zetten. Dus cv29=6, cv 18=0, en cv 17=0. Echter ik kan cv17 niet de waarde 0 meegeven, error 2: er wordt geen bevestiging van de decoder ontvangen ???????????? Heeft dat met korte en lange adressen te maken en moet ik me daar in verdiepen of is dat onzin ?
CV17 en 18 zijn de CV om een lang adres in te zetten. Default zijn dat de waarden 192 en 0.

Of je je er druk over moet maken ligt aan wat voor adres je voor de loc wilt gebruiken.

Welk adres heb je tot nu toe gebruikt?
Want de waarde in CV29 stelt een aantal zaken in. Elke bit heeft een eigen functie. Zomaar dingen wijzigen kan andere ongewenste effecten veroorzaken.
Zet CV29 weer op 6 (dan staat de decoder op kort adres en 28 rijstappen)  en test eerst nog eens onder het default adres 3 na de reset.

En zoals Reinier ook al vraagt, wat heb je aan rijstappen ingesteld in je centrale? Dat moet bij je gekozen loc dan ook op 28 staan.
Gr.
Eric

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2021, 19:23:11 »
Reinier, ik heb de meest eenvoudige versie van de z21: z21 start wit. Ik kan daar toch geen ander protocol en toch zeker geen motorolaprotocol uitzetten ? Hoe dan ?

De z21 Start heeft wel Motorola. Ik heb 'm bij mijn eigen baan ook uitgezet. Om een andere reden weliswaar, maar hij staat uit. Hoe ik dat heb gedaan, weet ik niet meer, maar het staat vast wel ergens in een handleiding. Als ik veel zin heb en heb niemand is mij voor, zal ik wel eens zoeken als je het zelf niet kunt vinden.

Citaat

En er is blijkbaar verschil in de rijstappen van de decoder en de centrale ? Waar stel ik dan beide in ? Als ik met de mm de menu toets icm de pijltjestoets doe, dan stel je de rijstappen in van de decoder volgens mij, of is dat van de centrale ? En in de decoder via cv29 ?

Dat zijn inderdaad twee verschillende instellingen. In de ene instelling zeg je tegen de decoder dat hij moet werken met 28 stappen, en in de andere instelling zeg je tegen de centrale dat hij deze loc met 28 stappen moet aansturen. Hoe dat moet: Handleiding, neem ik aan. Maar dat was al eerder gezegd in dit draadje. Ook hier geldt: Ik zal wel ff zoeken als niemand me voor is. Ik ga eerst ff eten...
Reinier

Willem1

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2021, 20:17:06 »
Kun je cv17 wel wijzigen van 192 naar 0? Als ik cv29 op 06 zet, wijzigt cv17 niet, blijft 192 ! Klopt dat ?

Voor alle duidelijkheid, heb nog geen WLAN verbinding, dus kan niets wijzigen via app of laptop oid. Dus protocol uitzetten kan volgens mij niet.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2021, 20:26:44 door Bert van Gelder »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2021, 20:35:24 »
Even gezocht:

Snelheidsstappen instellen: In de Mutimaus, menu Instellingen, optie Snelheidsstappen. De fabrieksinstelling is 28.

Motorola uitzetten: In de z21 Maintenance software, op het tabblad Instellingen
Reinier