Als ik jullie goed begrijp, Klaas, Voske, gaat het of omdat de z21 een te hoge spanning levert voor een oudere decoder of omdat het aantal rijstappen niet goed zou zijn ingesteld. CV29 heb ik nu op 6 gezet, oftewel snelheidsstappen van 28-128. Correct toch ? Geen resultaat. Dus zelf denk ik meer dat er een te hoge spanning/stroom naar de decoder gaat die dan zichzelf uitschakelt oid ? Maar een module tussen de adapte en de z21: is er geen simpeler oplossing ?
Dat gedoe over de spanning is een broodje aap.In de handleiding van de Z21 staat dat je uitsluitend de bijgeleverde voedingsadapter moet gebruiken.Alle DCC decoders moeten bestand zijn tegen een railspanning van minstens 24V.Behalve de stroombelastbaarheid is er ook geen verschil tussen decoders. Dus of je nou een decoder hebt voor schaal H0 of voor N, ze mogen allebei niet stuk gaan van de spanning die de centrale levert.
Ik heb de cv-waarden van bij de verkoper genoteerd en cv29 is dan 6, 17 en 18 zijn dan 0. Met deze waarden en de apparatuur van verkoper rijdt ie soepel. Na een reset naar de fabrieksinstellingen op mijn baan zijn de waarden van cv29=38, cv 17=192 en cv 18=0. Probleem na reset niet opgelost. Nu probeer ik de cv-waarden van bij de verkoper er hier in te zetten. Dus cv29=6, cv 18=0, en cv 17=0. Echter ik kan cv17 niet de waarde 0 meegeven, error 2: er wordt geen bevestiging van de decoder ontvangen Heeft dat met korte en lange adressen te maken en moet ik me daar in verdiepen of is dat onzin ?
Reinier, ik heb de meest eenvoudige versie van de z21: z21 start wit. Ik kan daar toch geen ander protocol en toch zeker geen motorolaprotocol uitzetten ? Hoe dan ?
En er is blijkbaar verschil in de rijstappen van de decoder en de centrale ? Waar stel ik dan beide in ? Als ik met de mm de menu toets icm de pijltjestoets doe, dan stel je de rijstappen in van de decoder volgens mij, of is dat van de centrale ? En in de decoder via cv29 ?