Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924  (gelezen 4825 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2021, 21:46:13 »
Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, ....


Ah, bedankt. Wel ingewikkeld daar zeg  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2021, 22:54:52 »

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)

Ik heb misschien wel 30 jaar terug tijdens een museumrit van iemand een fotoboek in mogen zien, waarin een foto stond van een Bd 7500 in Parijs. Alleen toen geen camera bij, en de persoon in kwestie ook nooit meer gezien. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2021, 11:32:35 »
Ik kreeg net een link door van de trein Amsterdam Parijs op het nationaal archief. Waarvoor dank.
http://proxy.handle.net/10648/af808f6a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

je ziet hier Spelers en officials bij de trein, klaar voor de terugreis naar Nederland.
Nederland - Uruguay (1-2), gespeeld op 6 juni 1924 in het Stade de Colombes tijdens de Olympische Spelen in Parijs.
Datum 6 juni 1924.
Het koersbord geeft ook Parijs Amsterdam aan, en het rijtuig lijkt op een Nord-trains rapide.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2021, 12:23:21 »
De foto van het Nederlands elftal is in Feignies gemaakt. De foto's van het KNVB-album bij het Nationaal Archief zijn inderdaad zeer interessant. Bij welke reis de foto's horen is juist aangegeven door het archief. De gegevens bij individuele foto's over de locatie, de datum en wat te zien is, zijn vaak fout. Ik heb drie jaar geleden een artikel in vijf afleveringen over de reizen van het Nederlands voetbalelftal met de trein gepubliceerd op Drehscheibe Online. Over de foto in Feignies berichtte ik in aflevering III ongeveer in het midden van de tekst. Ik plaats een link en hoop dat die werkt. De opmerking van mij op Drehscheibe dat de foto's uit het album niet te downloaden zijn, is inmiddels achterhaald.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8255194

Met vriendelijke groeten,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2021, 12:33:06 »
 (y) Link werkt  (y) Mooi uitzoekwerk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2021, 14:14:29 »
Bedankt voor je tekst Hans, weer meer informatie over deze treinen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2021, 12:31:55 »
Ondertussen is er ook meer informatie boven gekomen van de Waggons-Lits restauratie rijtuigen in deze trein, waarvoor dank Otto.

Dit zijn de rijtuignummers van de restauratie rijtuigen welke voor deze treinen gepland stonden;
Drie rijtuigen,  dus één heen, één terug en één reserve

1923 zomer: 2199, 2200 en 2201
 
1923-’24 winter: 2201, 2026 (? moeilijk leesbaar) , 998

1924 zomer: 2199, 2200 en 2201.


De restauratierijtuigen bestonden uit de reeksen 2023-2030 gebouwd in 1910 en 2199-2206 (plan 183) gebouwd in 1912.
De rijtuigen hadden verschillende soorten verlichting. De eerste serie uit 1910 had gasverlichting, en de tweede serie uit 1912 had elektrische verlichting.  Waarvan de rijtuigen 2199, 2200 die van het merk Stone en de rest Dick.



Bedenk dat de houten rijtuigen wel op elkaar leken maar beslist niet dezelfde indeling hadden en ook de betimmering zowel in- als extern waren per reeks afwijkend. Dus wat lijstgenoten veronderstellen dat het CIWL-rijtuig in het spoorwegmuseum van hetzelfde type is, is onjuist.

Het rijtuig 998 was een zesasser welke in 1905 gebouwd was, en die in NL vertoefde vanwege de iets lagere asdruk (noodzakelijk voor de lijn  Den Haag SS-Groningen).



Info en documenten : Répartitions des CIWL, coll. J.G.,  overige info plus tekening: Album Mat. coll. W.A.C.W. en oda/modelspotter 


Een voormalig rijtuig van de ETAT Belge heeft nog lange tijd gelegen in La louviere sud;

Deze wagen was de laatste jaren in gebruik als een schoolwagen voor seinwezen, maar is een paar jaar geleden uitgebrand.

En weer een stapje verder.

Groeten Arjen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2021, 12:38:36 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2021, 13:04:13 »
Van zowel de genoemde teak 4-assers als 6-assers zijn geen (commerciële) modellen in H0 gemaakt. Volgens Coudert etc is de serie 2429-2429 gelijk aan 2023-2030 en 2199-2206, maar ook die zijn niet in H0 gemaakt.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/