Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924  (gelezen 4712 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Gepost op: 03 January 2021, 11:19:03 »
Ik zoek informatie over de internationale trein D7 uit 1923/1924.
Dit is de trein van Amesterdam naar Parijs, over den Haag, Antwerpen en Brussel. 

In deze trein reden namelijk de eerste stalen rijtuigen van de NS, de Bd 7501-7510.
Dit waren eigenlijk blokkendoos tussenrijtuigen, maar om ervaring op te doen reden deze rijtuigen in de treinen Amsterdam - Maastricht en Amsterdam - Parijs.
In 1925 werden deze rijtuigen omgebouwd tot echte blokkendoos tussenrijtuigen, en kregen de nummers Bec 8503-8512.
Een der rijtuigen uit deze serie bestaat nog, en is bij de SGB te Goes weer gerestaureerd in de aflevertoestand als Bd 7507.


Terug naar de D7 uit 1923.

In deze trein reden een ABDb en een Ad van de franse Nord, en nog een restauratie rijtuig van de Waggons Lits.

Nu heb ik geen informatie over deze rijtuigen, en ben op zoek naar rijtuigen die eventueel ook in H0 zijn uitgebracht. Dit geld voor de beide rijtuigen van de Nord, maar ook de Restauratie.

volgens dit schema, reed de D7 gecombineerd met rijtuigen van de D122. i

Hierin zaten de volgende rijtuigen, D4 - P4 - Cd voor Antwerpen, dan de ABDb - Bd - Bd - R - Ad voor Parijs, en nog een Cd voor Brussel.  De ABDb ging na Parijs door naar Ventimille

Nu de tweede vraag; waren de rijtuigen voor Antwerpen en Brussel van Nederlandse afkomst, of waren deze Belgische rijtuigen?

De reden voor deze vraag is, dat ik een roco 44978 aan het ombouwen ben tot Bd 7507.
Dit model is de enigste versie die is uitgebracht als C8c met 4 compartimenten, alle andere versies hebben 2 compartimenten en 4 coupes met zijgang.

Het zou mooi zijn, als ik de rest van deze trein ook in model kan uitbeelden, en dan achter een 2100 kan laten rijden.



De kap van deze wagen is niet de genoemde roco 44978, maar deze had ik nog liggen in de la.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de gevraagde informatie.
Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 23:25:21 door Bert van Gelder »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2021, 12:25:53 »
Is overigens wel een leuk ombouwsetje Arjen, wat daar op die bak zit. Wie levert dat of heeft dat geleverd?

Groet,
Rob
Tbinnebarretije…

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2021, 12:29:01 »
Dit is het prototype voor het ombouwsetje van MK.
De set wordt nog uitgebreid met onderdelen voor de stelbalk en opschriften.  Als alles gereed is, komt ie in de verkoop.

Groeten Arjen 
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2021, 22:41:03 »
Het restauratie rijtuig was een houten (teak) rijtuig; metalen CIWL restauratie rijtuigen kwamen pas in 1925.
Zoiets:


Ook de Nord rijtuigen waren toen nog hout of houten frame met metaal beplating. Geheel metalen rijtuigen kwamen ook bij de Nord pas een paar jaar later. Hoe de Nord rijtuigen eruit zagen weet ik niet.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2021, 22:54:17 »
Misschien dat je op deze site wat kan terugvinden: https://docrail.fr/ ?

Rob
Tbinnebarretije…

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2021, 14:22:34 »
Uiteraard was het CIWL rijtuig een houten rijtuig maar uit welke nummerserie?

Nee op die site is niks te vinden kwa personenwagens Rob.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Tbinnebarretije…

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2021, 15:24:53 »
De bedoeling is om het Bd rijtuig in een correcte trein te krijgen. Als we gaan smokkelen kan je net zo goed de Bd weglaten en een jaren dertig trein uitbeelden omdat dat makkelijker is.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2021, 16:39:09 »
Het restauratie rijtuig was een houten (teak) rijtuig; metalen CIWL restauratie rijtuigen kwamen pas in 1925.
Zoiets:
....


Ik weet niet of het klopt maar wellicht is dit een optie:



( https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=115578 )
( bron foto: http://www.reisezugwagen.eu/?p=25366 )



En die Nord rijtuigen, kunnen dat dit soort rijtuigen zijn geweest?



( bron foto: http://www.reisezugwagen.eu/?p=15805 )


Vr. groet, Martijn  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2021, 17:29:42 »
Ik heb van een naamgenoot meer informatie over de rijtuigen van de Nord gekregen. Waarvoor dank Arjen.

De onvolprezen Encyclopédie des voitures SNCF biedt wel wat info. De vierassige sneltreinrijtuigen van de Nord uit de bouwjaren 1896-1914 (type Nord-trains rapides, niet te verwarren met de stalen Rapides Nord uit de jaren 30) waren tamelijk eenvormig. Er bestonden A’s en AB’s met 7 coupés, B’s met 8 coupés en ABD’s met 2x3 coupés en een bagageruimte.

De A en de ABD hebben in de D7 gereden, maar zoals gebruikelijk bij de Nord waren de frames deels van hout en daardoor kwamen ze na 1945 niet meer in aanmerking voor modernisering; de laatsten verdwenen begin jaren 50. Op de uitgebreide erfstukkenlijst http://www.tvnp.fr/ kan ik er niet één vinden, dus vermoedelijk is het type uitgestorven. In model zijn deze rijtuigen ook niet te vinden.

De modellen die Martijn en Rob voorstellen, zijn allen van de jaren 30.
En zoals ingenium al schreef, het gaat om een trein samen te stellen waarin de Bd 7500 rijtuigen gereden hebben.
En die reden alleen in 1923-1924   Anders heeft het voor mij geen zin. 

Ik ben nog aan het zoeken naar de overige rijtuigen, de derde klasse rijtuigen met doorloop (Cd) zijn vermoedelijk rijtuigen van de Etat Belge geweest. Ook van dit type rijtuig is in het echt bewaard, en in model nooit uitgebracht.
Een Bd heeft nog lange tijd in La louviere sud gelegen als werkwagen, maar is ondertussen uitgebrand.

De Waggons lits restauratie die voorgesteld wordt, is er eentje uit 1910 volgens het grote boek van de Waggons lits rijtuigen. Het is best een grote serie geweest. Alleen is dit model niet los te krijgen, en de bagagewagen is niet te gebruiken. 
In de jaren 30 waren er in Nederland diverse 6 assigge restauratierijtuigen vanwege de lage asdruk, alleen is mij nog niet duidelijk of dit ook al in de jaren 20 was. Dan zou een Trix 6 asser ook nog een optie zijn.
Leuk leesvoer voor de verkrijgbare types; http://sncf231e.nl/wp-content/uploads/2020/12/CIWL-carriages-by-Fred.pdf

Maar goed, we zijn nog aan het zoeken.
De rijtuigen uit de serie Bd 7500 reden ook nog in de sneltrein Amsterdam - Maastricht,  dat zijn maar 11 houten vierassers om te bouwen  (y)

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 17:33:10 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2021, 17:31:11 »
Martijn,

Mijn post heb je niet gezien?
Je laat een foto zien van hetzelfde teak rijtuig dat ik laat zien. En vervolgens laat je een metalen Nord rijtuig zien?

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2021, 18:14:00 »
Ja hoor, had ik gezien :) Hoewel ik niet gezien had dat je echt exact hetzelfde rijtuig had gepost, dacht ik, ik zet er ook even een fabrikant/artikelnummer bij  :angel:

En dat Nord rijtuig is geheel metaal? Ook geen idee van, ik dacht misschien hout met metalen beplating of zo? Of zijn dat meer die Franse rijtuigen met die ronde onderzijden? Of ook niet ???

Zoals te concluderen valt, ik heb er geen verstand van dus mijn bijdrage is maar het beste te negeren  ;D


Maar dan wel in de goede richting, het gaat hier dan om echt hele ouderwetse rijtuigen, zeg maar net na periode I ?



Edit: meer zoiets?  https://www.wikiwand.com/fr/Voiture_Nord_rame_1923


« Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 18:43:45 door Rondje_HO »

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2021, 18:25:30 »
Misschien een rare vraag..
Mawr dat houten restauratie rijtuig, is dat een zelfde als in het spoorwegmuseum in "wereld 2" staat? :-X

Marc

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2021, 18:53:19 »

Maar dan wel in de goede richting, het gaat hier dan om echt hele ouderwetse rijtuigen, zeg maar net na periode I ?

Edit: meer zoiets?  https://www.wikiwand.com/fr/Voiture_Nord_rame_1923

Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, die kun je herkennen aan de vele deuren.
We zoeken rijtuigen met vouwbalgen en coupe's, daar dit standaard was voor de internationale treinen.
Anders kon je ook niet vanaf je coupe naar de restauratie komen.

Het rijtuig uit het spoorwegmuseum is ook een rijtuig wat in deze type treinen gelopen heeft.
Dit rijtuig komt uit Roemenie, en heeft geen Nederlandse achtergrond.

Groeten Arjen 
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2021, 21:38:56 »
Citaat
..........
Maar goed, we zijn nog aan het zoeken.
De rijtuigen uit de serie Bd 7500 reden ook nog in de sneltrein Amsterdam - Maastricht,  dat zijn maar 11 houten vierassers om te bouwen  (y)

Groeten Arjen

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)
« Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 23:24:21 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »
Tbinnebarretije…