Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 18:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924  (gelezen 5193 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2021, 21:46:13 »
Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, ....


Ah, bedankt. Wel ingewikkeld daar zeg  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2021, 22:54:52 »

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)

Ik heb misschien wel 30 jaar terug tijdens een museumrit van iemand een fotoboek in mogen zien, waarin een foto stond van een Bd 7500 in Parijs. Alleen toen geen camera bij, en de persoon in kwestie ook nooit meer gezien. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2021, 11:32:35 »
Ik kreeg net een link door van de trein Amsterdam Parijs op het nationaal archief. Waarvoor dank.
http://proxy.handle.net/10648/af808f6a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

je ziet hier Spelers en officials bij de trein, klaar voor de terugreis naar Nederland.
Nederland - Uruguay (1-2), gespeeld op 6 juni 1924 in het Stade de Colombes tijdens de Olympische Spelen in Parijs.
Datum 6 juni 1924.
Het koersbord geeft ook Parijs Amsterdam aan, en het rijtuig lijkt op een Nord-trains rapide.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2021, 12:23:21 »
De foto van het Nederlands elftal is in Feignies gemaakt. De foto's van het KNVB-album bij het Nationaal Archief zijn inderdaad zeer interessant. Bij welke reis de foto's horen is juist aangegeven door het archief. De gegevens bij individuele foto's over de locatie, de datum en wat te zien is, zijn vaak fout. Ik heb drie jaar geleden een artikel in vijf afleveringen over de reizen van het Nederlands voetbalelftal met de trein gepubliceerd op Drehscheibe Online. Over de foto in Feignies berichtte ik in aflevering III ongeveer in het midden van de tekst. Ik plaats een link en hoop dat die werkt. De opmerking van mij op Drehscheibe dat de foto's uit het album niet te downloaden zijn, is inmiddels achterhaald.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8255194

Met vriendelijke groeten,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2021, 12:33:06 »
 (y) Link werkt  (y) Mooi uitzoekwerk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2021, 14:14:29 »
Bedankt voor je tekst Hans, weer meer informatie over deze treinen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2021, 12:31:55 »
Ondertussen is er ook meer informatie boven gekomen van de Waggons-Lits restauratie rijtuigen in deze trein, waarvoor dank Otto.

Dit zijn de rijtuignummers van de restauratie rijtuigen welke voor deze treinen gepland stonden;
Drie rijtuigen,  dus één heen, één terug en één reserve

1923 zomer: 2199, 2200 en 2201
 
1923-’24 winter: 2201, 2026 (? moeilijk leesbaar) , 998

1924 zomer: 2199, 2200 en 2201.


De restauratierijtuigen bestonden uit de reeksen 2023-2030 gebouwd in 1910 en 2199-2206 (plan 183) gebouwd in 1912.
De rijtuigen hadden verschillende soorten verlichting. De eerste serie uit 1910 had gasverlichting, en de tweede serie uit 1912 had elektrische verlichting.  Waarvan de rijtuigen 2199, 2200 die van het merk Stone en de rest Dick.



Bedenk dat de houten rijtuigen wel op elkaar leken maar beslist niet dezelfde indeling hadden en ook de betimmering zowel in- als extern waren per reeks afwijkend. Dus wat lijstgenoten veronderstellen dat het CIWL-rijtuig in het spoorwegmuseum van hetzelfde type is, is onjuist.

Het rijtuig 998 was een zesasser welke in 1905 gebouwd was, en die in NL vertoefde vanwege de iets lagere asdruk (noodzakelijk voor de lijn  Den Haag SS-Groningen).



Info en documenten : Répartitions des CIWL, coll. J.G.,  overige info plus tekening: Album Mat. coll. W.A.C.W. en oda/modelspotter 


Een voormalig rijtuig van de ETAT Belge heeft nog lange tijd gelegen in La louviere sud;

Deze wagen was de laatste jaren in gebruik als een schoolwagen voor seinwezen, maar is een paar jaar geleden uitgebrand.

En weer een stapje verder.

Groeten Arjen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2021, 12:38:36 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2021, 13:04:13 »
Van zowel de genoemde teak 4-assers als 6-assers zijn geen (commerciële) modellen in H0 gemaakt. Volgens Coudert etc is de serie 2429-2429 gelijk aan 2023-2030 en 2199-2206, maar ook die zijn niet in H0 gemaakt.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/