Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 19:22:48
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 18:44:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Rheinburg, TP V/VI door 741230
Vandaag om 18:18:33
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 18:02:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
  

Auteur Topic: Marklin plan 75 01/2015  (gelezen 3440 keer)

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Marklin plan 75 01/2015
« Gepost op: 01 January 2021, 14:08:31 »
Zoals in eerste topic aangegeven, na 25j de marklin opnieuw uitgehaald.
Heb altijd het standaard baantje uit de startersdoos gehad, met wat aanvulling bij.

Nu komt er een "echte" baan.
Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120
Na 15 jaargangen pdf's van het magazine Marklin doorgenomen te hebben, is de keuze hierop gevallen:


Rails: k-rails

Periode scenery: '80-'90, zwitsers decor met kleine "lokale" touch :o

Zal met de klassieke blauwe transformator en delta module opgebouwd worden.
Zodat er een 4 tot 5 treintjes kunnen circuleren ;D

Binnekort de open opbouw.
Ik ga 3 demonteerbare modules maken van 100x120.
Op die manier is het nog enigszins verplaatsbaar.
Bedoeling is volledig uit triplex te maken van 12mm.

Zal een hele uitdaging worden om die rails en overgangen netjes te krijgen...


Alle tips of opmerking zijn welkom (y)
Is een premiere voor mij.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 14:12:28 door Retrotreintje »

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2021, 08:21:57 »
De module van 120x100 zal in triplex 12mm zijn.
intern nog is opgedeeld naar 50x40.
Stevig genoeg?

De railtraject en platformen/vlakke delen (dorp etc.) zou ik uitsnijden uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2021, 14:15:27 »
(...) uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?
Ik begon met 12 mm. Dat is te zwaar om te tillen (om mobiel te zijn). Bovendien, hoewel hardhout, trok het toch krom. Daarna ben ik overgestapt op 9 mm, en inmiddels werk ik met 6 mm populier.
Dat verwerkt makkelijker, draagt lichter, en is handzamer en goedkoper.

Die 6 mm is prima voor het dragen van rails. Mijn zwaarste locs van HAG (750 gram) laten het niet doorbuigen. Het aantal steunpunten maakt wel uit. En dwarsverbindingen van licht en dun hout maken het geheel ook een stuk degelijker. Ik heb hier bakken gezien met 2 tot 3 mm dik triplex (die hebben meer dwarsverbindingen, en zijn altijd verlijmd). Maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Mijn minimumdikte-keus heeft met twee dingen te maken: schroeflengte en de vraag of ik het  landschap modelleren met gips wil doen. Gips is zwaar, veel zwaarder dan de trein zelf. Het verwerkt mooier, maar vraagt meer van de constructie.

Denk verder na over klankkast-effecten en geluidsisolatie onder de rails, ongeacht met welk type rails je gaat werken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2021, 21:56:29 »
Bedankt voor de tips.

Ondertussen is het eerste segment gemaakt.
Conclusie: 15cm hoogte is teveel. Maar goed, de latten zijn gezaagd ;D
Zal dus zo blijven.
Lijkt ook vlak te zijn. Een prestatie :P
Geheel lijkt wel stevig genoeg te zijn. Vijzen en toch finaal noch lijm gebruikt.
Morgen proberen de 2 andere segmenten te maken.

Het weegt zeker genoeg. Met 1 man zal dat niet verplaatsbaar zijn. Maar met
2 personen moet dit toch lukken, denk ik.
Ik had precies gezien dat NOCH met een soort "lappen" werkt. Lijkt mij toch lichter
te zijn dan gips. Wordt er nog zoveel gips gebruikt? Lijkt mij oud en vooral zwaar.

Daarna eens kijken om ze netjes aan mekaar te koppelen.
Dacht met 2 moeren te werken, en aan de buitenkant scharnieren.
Moet ook niet dikwijls uit mekaar. Is meer een soort van "back-up" systeem, als het nu
toch is nodig zou blijken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2021, 09:23:07 »
Hoi onbekende (even voorstellen kan in Persoonlijk),

Zo te zien: Welkom op het forum.  (y) Altijd aardig om een herbeginner weer zo bezig te zien. Een "oud" baanplan niet al te groot. Lekker uit de oude doos. In verhouding veel landschap. Ben benieuwd hoe het verloop gaat zijn. Ben wel benieuwd naar wat fotos van de bouw. Het is altijd leuk om de ontwikkelingen te zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2021, 19:53:45 »
Dag Ronald,

Het voorstelhoekje is mij niet gekend.
Ik zal er is langsgaan ;)

"Oud" baanplan? Is het zo oubollig ;D
Ik zou graag wel wat scenery erbij zetten. Dat maakt het voor mij net wat leuker.
Zo in elk klein stukje wel iets speciaals.

Als er zo enorm veel rails liggen, ga ik mijzelf daarin verliezen vrees ik.

Vandaag de onderbouw begonnen:
Ondertussen de 3 delen kunnen maken.
Al bij al mag ik niet klagen.
Eerste keer dat ik zo met hout aan de slag ga.


Volgende stap:

-Aan mekaar zetten en centreren met moeren.
-beslissing: poten, al dan niet regelbaar of schragen
- in het centrale deel een stuk uitsnijden en 2 uitschuifbare "lades" maken.
Eentje voor tranformator etc.
Een tweede voor de 7072 kastjes B)

Groeten,

Lionel

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2021, 18:14:57 »
Huidige stand van zaken:
De 3 modules zijn aan mekaar gekoppeld met bouten, staan op schragen (zal ook zo blijven).
Gaten voor bedrading zijn voorzien. Uitschuifbare lades voor besturing zijn ook gemaakt.

Nu wachten op rails, en dan ga ik het originele marklin plan uitvoeren.
Met wat boeken en plankjes, het hele tracé maken. Dan de hellingen en doorgangen
nakijken. We zien wel of het enigszins haalbaar is dan.

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2025, 10:56:18 »
Na de moed wat verloren te hebben,...
Terug opgepikt en weer goesting in.

Van de 3 modules afgestapt. Was te lastig om netjes te maken.
Alles dus aan mekaar gemaakt.

Vorig weekend goed kunnen doorwerken:

- betere afstand tuusen de sporen voorzien bij het uitrijden van het onderste schaduwstation.
- transformator en delta aansluiting en test van het onderste station.
- rommel van "gezaagde sporen" verwijderd en nieuwe rails besteld
- sommige delen van het tracé herdaan, aangezien er niet met modules meer gaat gewerkt worden.
- het "open" gedeelte met de resten van de triplex, dicht gemaakt. De bedoeling is dat er nog een
een soort van schuimplaat opkomt om zo het landschap te maken.
- op 90% van de sporen al rubber band gelegd.
- rails van het onderste station vastgelijmd. Is niet mooi gedaan, maar het is ook "verborgen".







De bedoeling is om analoog te rijden. Ik weet dat het niet populair meer is  ;D
Maar wil alles maken zoals het gedaan werd, toen ik de startdoos ooit gekregen heb.
Dus met de blauwe kastjes etc.
Gaat mij het meeste plezier bezorgen.

Lionel

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2025, 13:48:02 »
keurig timmerwerk.

maar hoezo analoog?  daar staat een delta ding?

wissels snap ik, zoveel zijn het er niet

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17793
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2025, 17:06:57 »
Ik denk analoog schakelen enzo? En dan Delta rijden? Ik doe maar een gok ;)

Mooi dat je de draad weer oppakt ook al is het 4 jaar later  (y)


Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2025, 17:18:34 »
Bedankt voor de reacties  :)

Inderdaad Ronald.  (y)
Delta is dan misschien de voorloper van het echte digitale werk.
Voor mijn plezier, lijkt dat het ideale. Ook de dochters lijken het besturen op die manier leuk te vinden  :)

Ik hoop nu door te kunnen werken zodat het toch iets of wat vorm begint te krijgen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2025, 19:05:20 »
Netjes hoor!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2025, 22:31:18 »
De laatste weken toch goed verder gewerkt:
- de verschillende dorp delen geplaatst, de grote contouren beginnen eruit te komen
- de onderste flexrails aangepast en van stroom voorzien. Het is niet perfect, want uitlijning komt niet
helemaal uit. Maar jongens toch, wat zijn dat verschrikkelijke dingen die flexrails....
Ik moet er nog 2 leggen, maar dat koop ik nooit meer.
- De dubbele brug in mekaar gestoken, gelakt. Heb een soort groen/bronz van Vallejo genomen.
Komt feitelijk mooi uit. De brugpijlers aangepast en gelakt
- Enkele brug gemaakt en gelakt. Deze is niet ideaal, ligt wat in een bocht en de de Silberlinge rijtuigen blijven soms hangen...
- ringleiding in voorbereiding.







Het materiaal voor het onderste schaduwstation is bijna allemaal binnen/gevonden.
Dat is de volgende stap.