Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Marklin plan 75 01/2015  (gelezen 2127 keer)

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Marklin plan 75 01/2015
« Gepost op: 01 januari 2021, 14:08:31 »
Zoals in eerste topic aangegeven, na 25j de marklin opnieuw uitgehaald.
Heb altijd het standaard baantje uit de startersdoos gehad, met wat aanvulling bij.

Nu komt er een "echte" baan.
Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120
Na 15 jaargangen pdf's van het magazine Marklin doorgenomen te hebben, is de keuze hierop gevallen:


Rails: k-rails

Periode scenery: '80-'90, zwitsers decor met kleine "lokale" touch :o

Zal met de klassieke blauwe transformator en delta module opgebouwd worden.
Zodat er een 4 tot 5 treintjes kunnen circuleren ;D

Binnekort de open opbouw.
Ik ga 3 demonteerbare modules maken van 100x120.
Op die manier is het nog enigszins verplaatsbaar.
Bedoeling is volledig uit triplex te maken van 12mm.

Zal een hele uitdaging worden om die rails en overgangen netjes te krijgen...


Alle tips of opmerking zijn welkom (y)
Is een premiere voor mij.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2021, 14:12:28 door Retrotreintje »

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2021, 08:21:57 »
De module van 120x100 zal in triplex 12mm zijn.
intern nog is opgedeeld naar 50x40.
Stevig genoeg?

De railtraject en platformen/vlakke delen (dorp etc.) zou ik uitsnijden uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2021, 14:15:27 »
(...) uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?
Ik begon met 12 mm. Dat is te zwaar om te tillen (om mobiel te zijn). Bovendien, hoewel hardhout, trok het toch krom. Daarna ben ik overgestapt op 9 mm, en inmiddels werk ik met 6 mm populier.
Dat verwerkt makkelijker, draagt lichter, en is handzamer en goedkoper.

Die 6 mm is prima voor het dragen van rails. Mijn zwaarste locs van HAG (750 gram) laten het niet doorbuigen. Het aantal steunpunten maakt wel uit. En dwarsverbindingen van licht en dun hout maken het geheel ook een stuk degelijker. Ik heb hier bakken gezien met 2 tot 3 mm dik triplex (die hebben meer dwarsverbindingen, en zijn altijd verlijmd). Maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Mijn minimumdikte-keus heeft met twee dingen te maken: schroeflengte en de vraag of ik het  landschap modelleren met gips wil doen. Gips is zwaar, veel zwaarder dan de trein zelf. Het verwerkt mooier, maar vraagt meer van de constructie.

Denk verder na over klankkast-effecten en geluidsisolatie onder de rails, ongeacht met welk type rails je gaat werken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2021, 21:56:29 »
Bedankt voor de tips.

Ondertussen is het eerste segment gemaakt.
Conclusie: 15cm hoogte is teveel. Maar goed, de latten zijn gezaagd ;D
Zal dus zo blijven.
Lijkt ook vlak te zijn. Een prestatie :P
Geheel lijkt wel stevig genoeg te zijn. Vijzen en toch finaal noch lijm gebruikt.
Morgen proberen de 2 andere segmenten te maken.

Het weegt zeker genoeg. Met 1 man zal dat niet verplaatsbaar zijn. Maar met
2 personen moet dit toch lukken, denk ik.
Ik had precies gezien dat NOCH met een soort "lappen" werkt. Lijkt mij toch lichter
te zijn dan gips. Wordt er nog zoveel gips gebruikt? Lijkt mij oud en vooral zwaar.

Daarna eens kijken om ze netjes aan mekaar te koppelen.
Dacht met 2 moeren te werken, en aan de buitenkant scharnieren.
Moet ook niet dikwijls uit mekaar. Is meer een soort van "back-up" systeem, als het nu
toch is nodig zou blijken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 09:23:07 »
Hoi onbekende (even voorstellen kan in Persoonlijk),

Zo te zien: Welkom op het forum.  (y) Altijd aardig om een herbeginner weer zo bezig te zien. Een "oud" baanplan niet al te groot. Lekker uit de oude doos. In verhouding veel landschap. Ben benieuwd hoe het verloop gaat zijn. Ben wel benieuwd naar wat fotos van de bouw. Het is altijd leuk om de ontwikkelingen te zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 19:53:45 »
Dag Ronald,

Het voorstelhoekje is mij niet gekend.
Ik zal er is langsgaan ;)

"Oud" baanplan? Is het zo oubollig ;D
Ik zou graag wel wat scenery erbij zetten. Dat maakt het voor mij net wat leuker.
Zo in elk klein stukje wel iets speciaals.

Als er zo enorm veel rails liggen, ga ik mijzelf daarin verliezen vrees ik.

Vandaag de onderbouw begonnen:
Ondertussen de 3 delen kunnen maken.
Al bij al mag ik niet klagen.
Eerste keer dat ik zo met hout aan de slag ga.


Volgende stap:

-Aan mekaar zetten en centreren met moeren.
-beslissing: poten, al dan niet regelbaar of schragen
- in het centrale deel een stuk uitsnijden en 2 uitschuifbare "lades" maken.
Eentje voor tranformator etc.
Een tweede voor de 7072 kastjes B)

Groeten,

Lionel

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2021, 18:14:57 »
Huidige stand van zaken:
De 3 modules zijn aan mekaar gekoppeld met bouten, staan op schragen (zal ook zo blijven).
Gaten voor bedrading zijn voorzien. Uitschuifbare lades voor besturing zijn ook gemaakt.

Nu wachten op rails, en dan ga ik het originele marklin plan uitvoeren.
Met wat boeken en plankjes, het hele tracé maken. Dan de hellingen en doorgangen
nakijken. We zien wel of het enigszins haalbaar is dan.