Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: Marklin plan 75 01/2015  (gelezen 3437 keer)

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Marklin plan 75 01/2015
« Gepost op: 01 January 2021, 14:08:31 »
Zoals in eerste topic aangegeven, na 25j de marklin opnieuw uitgehaald.
Heb altijd het standaard baantje uit de startersdoos gehad, met wat aanvulling bij.

Nu komt er een "echte" baan.
Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120
Na 15 jaargangen pdf's van het magazine Marklin doorgenomen te hebben, is de keuze hierop gevallen:


Rails: k-rails

Periode scenery: '80-'90, zwitsers decor met kleine "lokale" touch :o

Zal met de klassieke blauwe transformator en delta module opgebouwd worden.
Zodat er een 4 tot 5 treintjes kunnen circuleren ;D

Binnekort de open opbouw.
Ik ga 3 demonteerbare modules maken van 100x120.
Op die manier is het nog enigszins verplaatsbaar.
Bedoeling is volledig uit triplex te maken van 12mm.

Zal een hele uitdaging worden om die rails en overgangen netjes te krijgen...


Alle tips of opmerking zijn welkom (y)
Is een premiere voor mij.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 14:12:28 door Retrotreintje »

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2021, 08:21:57 »
De module van 120x100 zal in triplex 12mm zijn.
intern nog is opgedeeld naar 50x40.
Stevig genoeg?

De railtraject en platformen/vlakke delen (dorp etc.) zou ik uitsnijden uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2021, 14:15:27 »
(...) uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?
Ik begon met 12 mm. Dat is te zwaar om te tillen (om mobiel te zijn). Bovendien, hoewel hardhout, trok het toch krom. Daarna ben ik overgestapt op 9 mm, en inmiddels werk ik met 6 mm populier.
Dat verwerkt makkelijker, draagt lichter, en is handzamer en goedkoper.

Die 6 mm is prima voor het dragen van rails. Mijn zwaarste locs van HAG (750 gram) laten het niet doorbuigen. Het aantal steunpunten maakt wel uit. En dwarsverbindingen van licht en dun hout maken het geheel ook een stuk degelijker. Ik heb hier bakken gezien met 2 tot 3 mm dik triplex (die hebben meer dwarsverbindingen, en zijn altijd verlijmd). Maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Mijn minimumdikte-keus heeft met twee dingen te maken: schroeflengte en de vraag of ik het  landschap modelleren met gips wil doen. Gips is zwaar, veel zwaarder dan de trein zelf. Het verwerkt mooier, maar vraagt meer van de constructie.

Denk verder na over klankkast-effecten en geluidsisolatie onder de rails, ongeacht met welk type rails je gaat werken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2021, 21:56:29 »
Bedankt voor de tips.

Ondertussen is het eerste segment gemaakt.
Conclusie: 15cm hoogte is teveel. Maar goed, de latten zijn gezaagd ;D
Zal dus zo blijven.
Lijkt ook vlak te zijn. Een prestatie :P
Geheel lijkt wel stevig genoeg te zijn. Vijzen en toch finaal noch lijm gebruikt.
Morgen proberen de 2 andere segmenten te maken.

Het weegt zeker genoeg. Met 1 man zal dat niet verplaatsbaar zijn. Maar met
2 personen moet dit toch lukken, denk ik.
Ik had precies gezien dat NOCH met een soort "lappen" werkt. Lijkt mij toch lichter
te zijn dan gips. Wordt er nog zoveel gips gebruikt? Lijkt mij oud en vooral zwaar.

Daarna eens kijken om ze netjes aan mekaar te koppelen.
Dacht met 2 moeren te werken, en aan de buitenkant scharnieren.
Moet ook niet dikwijls uit mekaar. Is meer een soort van "back-up" systeem, als het nu
toch is nodig zou blijken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8803
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2021, 09:23:07 »
Hoi onbekende (even voorstellen kan in Persoonlijk),

Zo te zien: Welkom op het forum.  (y) Altijd aardig om een herbeginner weer zo bezig te zien. Een "oud" baanplan niet al te groot. Lekker uit de oude doos. In verhouding veel landschap. Ben benieuwd hoe het verloop gaat zijn. Ben wel benieuwd naar wat fotos van de bouw. Het is altijd leuk om de ontwikkelingen te zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2021, 19:53:45 »
Dag Ronald,

Het voorstelhoekje is mij niet gekend.
Ik zal er is langsgaan ;)

"Oud" baanplan? Is het zo oubollig ;D
Ik zou graag wel wat scenery erbij zetten. Dat maakt het voor mij net wat leuker.
Zo in elk klein stukje wel iets speciaals.

Als er zo enorm veel rails liggen, ga ik mijzelf daarin verliezen vrees ik.

Vandaag de onderbouw begonnen:
Ondertussen de 3 delen kunnen maken.
Al bij al mag ik niet klagen.
Eerste keer dat ik zo met hout aan de slag ga.


Volgende stap:

-Aan mekaar zetten en centreren met moeren.
-beslissing: poten, al dan niet regelbaar of schragen
- in het centrale deel een stuk uitsnijden en 2 uitschuifbare "lades" maken.
Eentje voor tranformator etc.
Een tweede voor de 7072 kastjes B)

Groeten,

Lionel

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2021, 18:14:57 »
Huidige stand van zaken:
De 3 modules zijn aan mekaar gekoppeld met bouten, staan op schragen (zal ook zo blijven).
Gaten voor bedrading zijn voorzien. Uitschuifbare lades voor besturing zijn ook gemaakt.

Nu wachten op rails, en dan ga ik het originele marklin plan uitvoeren.
Met wat boeken en plankjes, het hele tracé maken. Dan de hellingen en doorgangen
nakijken. We zien wel of het enigszins haalbaar is dan.

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2025, 10:56:18 »
Na de moed wat verloren te hebben,...
Terug opgepikt en weer goesting in.

Van de 3 modules afgestapt. Was te lastig om netjes te maken.
Alles dus aan mekaar gemaakt.

Vorig weekend goed kunnen doorwerken:

- betere afstand tuusen de sporen voorzien bij het uitrijden van het onderste schaduwstation.
- transformator en delta aansluiting en test van het onderste station.
- rommel van "gezaagde sporen" verwijderd en nieuwe rails besteld
- sommige delen van het tracé herdaan, aangezien er niet met modules meer gaat gewerkt worden.
- het "open" gedeelte met de resten van de triplex, dicht gemaakt. De bedoeling is dat er nog een
een soort van schuimplaat opkomt om zo het landschap te maken.
- op 90% van de sporen al rubber band gelegd.
- rails van het onderste station vastgelijmd. Is niet mooi gedaan, maar het is ook "verborgen".







De bedoeling is om analoog te rijden. Ik weet dat het niet populair meer is  ;D
Maar wil alles maken zoals het gedaan werd, toen ik de startdoos ooit gekregen heb.
Dus met de blauwe kastjes etc.
Gaat mij het meeste plezier bezorgen.

Lionel

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2025, 13:48:02 »
keurig timmerwerk.

maar hoezo analoog?  daar staat een delta ding?

wissels snap ik, zoveel zijn het er niet

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17768
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2025, 17:06:57 »
Ik denk analoog schakelen enzo? En dan Delta rijden? Ik doe maar een gok ;)

Mooi dat je de draad weer oppakt ook al is het 4 jaar later  (y)


Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2025, 17:18:34 »
Bedankt voor de reacties  :)

Inderdaad Ronald.  (y)
Delta is dan misschien de voorloper van het echte digitale werk.
Voor mijn plezier, lijkt dat het ideale. Ook de dochters lijken het besturen op die manier leuk te vinden  :)

Ik hoop nu door te kunnen werken zodat het toch iets of wat vorm begint te krijgen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2025, 19:05:20 »
Netjes hoor!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2025, 22:31:18 »
De laatste weken toch goed verder gewerkt:
- de verschillende dorp delen geplaatst, de grote contouren beginnen eruit te komen
- de onderste flexrails aangepast en van stroom voorzien. Het is niet perfect, want uitlijning komt niet
helemaal uit. Maar jongens toch, wat zijn dat verschrikkelijke dingen die flexrails....
Ik moet er nog 2 leggen, maar dat koop ik nooit meer.
- De dubbele brug in mekaar gestoken, gelakt. Heb een soort groen/bronz van Vallejo genomen.
Komt feitelijk mooi uit. De brugpijlers aangepast en gelakt
- Enkele brug gemaakt en gelakt. Deze is niet ideaal, ligt wat in een bocht en de de Silberlinge rijtuigen blijven soms hangen...
- ringleiding in voorbereiding.







Het materiaal voor het onderste schaduwstation is bijna allemaal binnen/gevonden.
Dat is de volgende stap.