Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 98812 open maken door stoombr38
Vandaag om 17:20:24
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 17:09:14
Brawa Rheingold door MathynK
Vandaag om 17:05:05
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 16:57:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:39:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
Vandaag om 16:26:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 16:13:16
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:08:43
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
Vandaag om 15:59:15
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 15:47:00
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
Vandaag om 15:37:21
De fabriek - Spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:34:08
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Remunj
Vandaag om 15:10:59
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
Vandaag om 15:06:23
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:41:31
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
Vandaag om 14:37:38
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Peter Kleton
Vandaag om 14:23:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tijgernootje
Vandaag om 14:12:12
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 14:11:12
Falkenheim door Wim Vink
Vandaag om 14:08:21
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:23:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:21:09
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 13:14:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 12:53:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 12:43:27
Line-up foto's van modellen door Karben
Vandaag om 12:32:50
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door nighttrain1
Vandaag om 10:57:59
  

Auteur Topic: Arkema C10, elektrische variant  (gelezen 2067 keer)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Arkema C10, elektrische variant
« Gepost op: 31 december 2020, 23:45:56 »
Onderlaatst aan een kitje van de C10 begonnen .
Dit is het eerste coupe rijtuig wat ik bouw En probeer hiermee de bouw wijze te snappen.
Er liggen er nog een stuk of wat als kit in de kast ;)



Eerst alles maar eens uitstallen en in gedachten een plaatsje geven, opschriften kloppen niet maar dat komt goed ;)




Ik begin met het bouwen van het onderstel, mijn vouwtool werkt hier erg prettig bij.



Bij het solderen van de moertjes draai ik er een boutje in ingesmeerd met vet tegen het vast solderen.





De treden zijn perfect ontwikkeld en soldeert heel erg makkelijk, klasse Gert  (y) (y)





Ik bouw een naoorlogs model dus het leek mij leuk om elektrisch verlichte variant te maken.

 

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2021, 13:47:11 »
Leuk kitje! Ik kijk rustig met je mee  ;D

Gr, Mathyn

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2021, 10:37:23 »
En weer verder  (y)






De kit is voorbereid op een ribu koppeling en dat werkt perfect.
Ik heb de ribu M1.4 getapt zodat ik hem makkelijk kon vastschroeven.
Hier is ook al begonnen met het interieur.



Interieur bijna af.


Doel was om eerst het onderstel compleet af te bouwen incl spuitwerk.
Zwart spuit ik meestal uit een spuitbus en dat doe ik weer liever in de schuur.
Ik heb daar nog geen rekje of plankje om gespoten modellen op te zetten.....dat moet nog ooit eens.

Dit model gespoten en even snel weggelegd omdat ik werd geroepen.
Bij terugkomst vond ik het onderstel op de betonnen vloer :'(


Compleet krom en verwrongen..... gelukkig heb ik hem nog redelijk gekregen.


Voor nu heb ik hem even apart gelegd ik twijfel nog om een nieuwe te bouwen of om deze te gaan gebruiken.

Dus nu verder met de bak.



Alle gaatjes doorboren.



Versteviging strip in de bak solderen.


Mijn manier van het vouwen van onderzijde.
Een ikea plank heeft redelijk dezelfde curve en daar krijg ik een redelijke kromming in de bak.





Daarna alle handgrepen op de bak zetten .



Ik klem de wand in en plaats een hangreep op de juiste plek.
Houtje ertegen aan en  even sissen aan de achterkant en hij zit mooi vast.
Daarna binnenkant vlak maken zodat het glas later mooi past.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2021, 11:37:22 »
Uiterst onaangename pech. Doodjammer :o
Een klein geluk, als je zo strak kan bouwen zoals jij Moet het je kunnen lukken om het toch weer presentabel te krijgen.
Per slot, na de oorlog hadden ze zelf ook al een zeer bewogen leven.

Ik volg je met grote belangstelling want deze kit ligt bij mij bovenaan op de stapel en jouw resultaten zijn jaloersmakend.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 21:34:03 »
Fraai! Ik ga de bouw volgen (y)

Het onderstel ziet er op de foto behoorlijk recht uit, maar kan me voorstellen dat het je het liever weer strak hebt. Misschien idee om aan de bovenkant van het onderstel een (I/U) profiel te solderen?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 21:54:44 »
Jammer, maar het hoeft niet fataal te zijn. Het zou me niet verbazen als de NS een paar kromme onderstellen had rondrijden. Hier (in NZ) is zo'n rijtuig toevallig bewaard, en rijd nu rond met een onderstel dat beslist niet recht is. Resultaat van een frontale botsing in de jaren '50.

Dus voorzichtig rechtbuigen een verder bouwen (y)

Groeten,

Rick

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
  • Spaar ze allemaal.
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2021, 23:51:29 »
Het lijkt erop dat je de verstevigingstrip vóór het buigen van de bolling soldeert, ik doe dat erna dan kun je er makkelijker een mooi bolling in buigen.
Buigen doe ik door het met de duimen de zijwand over een hamersteel te duwen/wrijven.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5294
  • Team Mitropa
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2021, 00:41:18 »
hamersteel heeft toch niet overal de zelfde ronding?
Zou liever een koperen pijp of zonemen

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • Modelspoor is emotie...
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2021, 10:02:01 »
Ik zie dat de handgrepen náást de deuren vrij ver naar uit- staan. Dan moeten de Preisers straks wel heel ver naar links leunen om met behulp van die handgreep inte stappen. Of zie ik dat verkeerd?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2021, 10:11:08 »
Ik volg je met grote belangstelling want deze kit ligt bij mij bovenaan op de stapel en jouw resultaten zijn jaloersmakend.

Dank voor je compliment .

Fraai! Ik ga de bouw volgen (y)

Het onderstel ziet er op de foto behoorlijk recht uit, maar kan me voorstellen dat het je het liever weer strak hebt. Misschien idee om aan de bovenkant van het onderstel een (I/U) profiel te solderen?

Het is idd wel.redelijk recht alleen her en der wat .minder strak.

Het lijkt erop dat je de verstevigingstrip vóór het buigen van de bolling soldeert, ik doe dat erna dan kun je er makkelijker een mooi bolling in buigen.
Buigen doe ik door het met de duimen de zijwand over een hamersteel te duwen/wrijven.

Stephan.

Heb beide geprobeerd en allebei is wat voor te zeggen.
Zonder strip is de wand wel heel gevoelig voor deuken.

Ik zie dat de handgrepen náást de deuren vrij ver naar uit- staan. Dan moeten de Preisers straks wel heel ver naar links leunen om met behulp van die handgreep inte stappen. Of zie ik dat verkeerd?

Rob

Dat zie goed rob.

Ik heb de neiging om eerst te gaan bouwen  en daarna pas aantekeningen/ fora en of handleidingen te lezen.

Dus bij komende modellen maak ik de buiging wat verder op de handgreep
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 23:01:54 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • mekkerend het leven door
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2021, 09:41:48 »
Dit draadje was mij ontgaan  ???. Prachtig gedocumenteerd bouwverslag (y) (y)
Groet,

Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2021, 10:23:35 »
Leuke voortgang!

hamersteel heeft toch niet overal de zelfde ronding?
Zou liever een koperen pijp of zonemen

Een bankhamer wel, een klauwhamer niet. Een bankhamer blijft wel mooi liggen als je er een rijtuigwandje overheen probeert te plooien, in tegenstelling tot een stuk pijp.
Ik gebruik een stuk drempel als buigbank, compleet met alu-inspanstrip. Daarna is de rijtuigwand wel over-bogen, maar dat duw je makkelijk terug tot de juiste ronding. Daarna soldeer ik de verstijvingsstrip er pas achter.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw