Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
Vandaag om 08:34:56
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:20:09
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 08:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 08:05:27
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 07:46:03
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41
  

Auteur Topic: Arkema C10, elektrische variant  (gelezen 2064 keer)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Arkema C10, elektrische variant
« Gepost op: 31 december 2020, 23:45:56 »
Onderlaatst aan een kitje van de C10 begonnen .
Dit is het eerste coupe rijtuig wat ik bouw En probeer hiermee de bouw wijze te snappen.
Er liggen er nog een stuk of wat als kit in de kast ;)



Eerst alles maar eens uitstallen en in gedachten een plaatsje geven, opschriften kloppen niet maar dat komt goed ;)




Ik begin met het bouwen van het onderstel, mijn vouwtool werkt hier erg prettig bij.



Bij het solderen van de moertjes draai ik er een boutje in ingesmeerd met vet tegen het vast solderen.





De treden zijn perfect ontwikkeld en soldeert heel erg makkelijk, klasse Gert  (y) (y)





Ik bouw een naoorlogs model dus het leek mij leuk om elektrisch verlichte variant te maken.

 

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2021, 13:47:11 »
Leuk kitje! Ik kijk rustig met je mee  ;D

Gr, Mathyn

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2021, 10:37:23 »
En weer verder  (y)






De kit is voorbereid op een ribu koppeling en dat werkt perfect.
Ik heb de ribu M1.4 getapt zodat ik hem makkelijk kon vastschroeven.
Hier is ook al begonnen met het interieur.



Interieur bijna af.


Doel was om eerst het onderstel compleet af te bouwen incl spuitwerk.
Zwart spuit ik meestal uit een spuitbus en dat doe ik weer liever in de schuur.
Ik heb daar nog geen rekje of plankje om gespoten modellen op te zetten.....dat moet nog ooit eens.

Dit model gespoten en even snel weggelegd omdat ik werd geroepen.
Bij terugkomst vond ik het onderstel op de betonnen vloer :'(


Compleet krom en verwrongen..... gelukkig heb ik hem nog redelijk gekregen.


Voor nu heb ik hem even apart gelegd ik twijfel nog om een nieuwe te bouwen of om deze te gaan gebruiken.

Dus nu verder met de bak.



Alle gaatjes doorboren.



Versteviging strip in de bak solderen.


Mijn manier van het vouwen van onderzijde.
Een ikea plank heeft redelijk dezelfde curve en daar krijg ik een redelijke kromming in de bak.





Daarna alle handgrepen op de bak zetten .



Ik klem de wand in en plaats een hangreep op de juiste plek.
Houtje ertegen aan en  even sissen aan de achterkant en hij zit mooi vast.
Daarna binnenkant vlak maken zodat het glas later mooi past.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2021, 11:37:22 »
Uiterst onaangename pech. Doodjammer :o
Een klein geluk, als je zo strak kan bouwen zoals jij Moet het je kunnen lukken om het toch weer presentabel te krijgen.
Per slot, na de oorlog hadden ze zelf ook al een zeer bewogen leven.

Ik volg je met grote belangstelling want deze kit ligt bij mij bovenaan op de stapel en jouw resultaten zijn jaloersmakend.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 21:34:03 »
Fraai! Ik ga de bouw volgen (y)

Het onderstel ziet er op de foto behoorlijk recht uit, maar kan me voorstellen dat het je het liever weer strak hebt. Misschien idee om aan de bovenkant van het onderstel een (I/U) profiel te solderen?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 21:54:44 »
Jammer, maar het hoeft niet fataal te zijn. Het zou me niet verbazen als de NS een paar kromme onderstellen had rondrijden. Hier (in NZ) is zo'n rijtuig toevallig bewaard, en rijd nu rond met een onderstel dat beslist niet recht is. Resultaat van een frontale botsing in de jaren '50.

Dus voorzichtig rechtbuigen een verder bouwen (y)

Groeten,

Rick

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6073
  • Spaar ze allemaal.
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2021, 23:51:29 »
Het lijkt erop dat je de verstevigingstrip vóór het buigen van de bolling soldeert, ik doe dat erna dan kun je er makkelijker een mooi bolling in buigen.
Buigen doe ik door het met de duimen de zijwand over een hamersteel te duwen/wrijven.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5294
  • Team Mitropa
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2021, 00:41:18 »
hamersteel heeft toch niet overal de zelfde ronding?
Zou liever een koperen pijp of zonemen

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3274
  • Modelspoor is emotie...
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2021, 10:02:01 »
Ik zie dat de handgrepen náást de deuren vrij ver naar uit- staan. Dan moeten de Preisers straks wel heel ver naar links leunen om met behulp van die handgreep inte stappen. Of zie ik dat verkeerd?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2021, 10:11:08 »
Ik volg je met grote belangstelling want deze kit ligt bij mij bovenaan op de stapel en jouw resultaten zijn jaloersmakend.

Dank voor je compliment .

Fraai! Ik ga de bouw volgen (y)

Het onderstel ziet er op de foto behoorlijk recht uit, maar kan me voorstellen dat het je het liever weer strak hebt. Misschien idee om aan de bovenkant van het onderstel een (I/U) profiel te solderen?

Het is idd wel.redelijk recht alleen her en der wat .minder strak.

Het lijkt erop dat je de verstevigingstrip vóór het buigen van de bolling soldeert, ik doe dat erna dan kun je er makkelijker een mooi bolling in buigen.
Buigen doe ik door het met de duimen de zijwand over een hamersteel te duwen/wrijven.

Stephan.

Heb beide geprobeerd en allebei is wat voor te zeggen.
Zonder strip is de wand wel heel gevoelig voor deuken.

Ik zie dat de handgrepen náást de deuren vrij ver naar uit- staan. Dan moeten de Preisers straks wel heel ver naar links leunen om met behulp van die handgreep inte stappen. Of zie ik dat verkeerd?

Rob

Dat zie goed rob.

Ik heb de neiging om eerst te gaan bouwen  en daarna pas aantekeningen/ fora en of handleidingen te lezen.

Dus bij komende modellen maak ik de buiging wat verder op de handgreep
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 23:01:54 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • mekkerend het leven door
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2021, 09:41:48 »
Dit draadje was mij ontgaan  ???. Prachtig gedocumenteerd bouwverslag (y) (y)
Groet,

Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Arkema C10, elektrische variant
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2021, 10:23:35 »
Leuke voortgang!

hamersteel heeft toch niet overal de zelfde ronding?
Zou liever een koperen pijp of zonemen

Een bankhamer wel, een klauwhamer niet. Een bankhamer blijft wel mooi liggen als je er een rijtuigwandje overheen probeert te plooien, in tegenstelling tot een stuk pijp.
Ik gebruik een stuk drempel als buigbank, compleet met alu-inspanstrip. Daarna is de rijtuigwand wel over-bogen, maar dat duw je makkelijk terug tot de juiste ronding. Daarna soldeer ik de verstijvingsstrip er pas achter.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 597
    • Veldman modelbouw