Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Wim Vink
Vandaag om 19:32:07
Dat overkomt mij niet. door Eenerspoor
Vandaag om 19:27:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan1947
Vandaag om 19:23:33
Het 01TREFF 2021; 23 en 24 oktober. door Karben
Vandaag om 19:03:15
Roco NS 2435 met digitale koppelingen, na ontkoppelen rijdt lok tegen wagen? door VAM65
Vandaag om 19:02:15
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok door Te 2/2
Vandaag om 18:50:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:47:15
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Marnit
Vandaag om 18:44:19
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:31:12
Oud model Lima zilverbuik koppelen door Hendrik Jan
Vandaag om 18:22:19
Marbatren Poetswagon door zuylen
Vandaag om 18:18:52
Fotodijkje van NS1220 door Noordernet
Vandaag om 18:00:47
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 17:55:42
Ofwel DR5000 dood ofwel 2x DR5033 dood door Karst Drenth
Vandaag om 17:48:47
DR5000/DR5039 met Lenz door VvKan
Vandaag om 17:33:04
Intellibox II + bezet melders S88 (bmd16n-sd of RM-DEC-88) door Remunj
Vandaag om 17:17:30
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 15:48:24
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door KoosDeJong
Vandaag om 15:10:44
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:04:21
Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging door 1200blauw
Vandaag om 14:54:14
Marklin decoders voor DCC door 1200blauw
Vandaag om 14:44:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:24:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door MOVisser
Vandaag om 14:14:54
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:18:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AdLoc
Vandaag om 13:12:40
Verlichting pendelstoomtreinen. door heuvelbaan
Vandaag om 12:03:50
Westlandbaan door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:52:02
Toon hier je (model)treinfoto's door Mitchell
Vandaag om 11:46:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 11:38:45
  

Auteur Topic: Kato EF510 H0 digitaliseren  (gelezen 977 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Kato EF510 H0 digitaliseren
« Gepost op: 27 december 2020, 17:03:56 »
In 2019 ben ik op vakantie geweest in Japan.
Voor de treinenliefhebber is het echt onvoorsteklbaar mooi. Zoveel moois oud en nieuw, wat er rondrijdt is echt prachtig om te zien.

Als een kadootje heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe Kato H0 loc. Het is een EF510.

Deze is nu nog analoog. Je moet er zelf een decoder inbouwen.
Meneer Kato had al wel netjes een uitsparing gemaakt voor een decoder.


Ik heb gekozen voor een LokPilot 5 typenummer 59620.
Waarom deze lokpilot nou groene en een roze draad heeft (rechterkant) is mij onbekend. Dat zou dit typenummer niet moeten hebben...

Bij het digitaliseren loop ik vast omdat ik dingen tegenkom die ik nog niet eerder ben tegengekomen bij wat "minder" geavanceerde Roco's of Fleischmanns.
Allereerst heeft de trein twee motoren. Deze zitten verwerkt in de bogies van de wielen. Een voor en een achter.

Wanneer je hem verder openmaakt, kom je een zogenaamd lightboard tegen:


Ik snap niet hoe dit geheel werkt. Het lightboard heeft geen voedingsdraden. Waar haalt ie zijn prik vandaan?
En de twee motoren, moeten beide aangesloten worden op de lokpilot, lijkt mij.

Wanneer ik de onderstaande links bekijk zie ik dat men het lightboard bewerkt heeft en banen heeft doorgesneden. In de voorbeelden (van de links hieronder) wordt gewerkt met een Digitrax decoder. Heeft een Digitrax-decoder dezelfde draadkleur als een bij een ESU Lokpilot? Kan ik het op dezelfde manier namaken als op de foto's?

Dit is de informatie die ik gevonden heb maar Ik kan er nog niet goed mee uit de voeten komen:
- http://mokei-ya.cocolog-nifty.com/blog/2012/11/post-0762.html
- https://jnsforum.com/community/topic/11853-kato-ef510-0-1-310-dcc-ready/?tab=comments#comment-141393

Heeft iemand ervaring met dit? Misschien over de algemene Kato-techniek?
Misschien gebruikt Kato dezelfde techniek als bij zijn Amerikaanse treinen?
Alle hulp is welkom.

Groet,

Erik

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2020, 17:08:20 »
Hallo Erik

Lijkt me een split-frame, dus de ene pool is de linkerkant van het frame, en omgekeerd...

Groeten

Bas

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2020, 17:11:56 »
Dag Bas, Dank voor je reactie.
Ik snap het idee van twee losse frame delen maar hoe wordt de hele handel dan gevoed? Het frame zelf moet dus ook gevoed worden want ander zou het lightboard niet werken. En tenslotte lopen er geen draden vanaf het frame terug naar de motor. Hoe krijgt de motor dan zijn prik?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • Onze site
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2020, 17:31:29 »
de motoren zullen toch ergens draden moeten krijgen tenzij ze via koperbanen gevoed worden.De extra draden op de lopi v5 zijn extra AUX uitgangen AUX3 – AUX4. (de lichtgroene en roze draad)

Zoek op dit forum :

« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 17:41:11 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 17:23:53 »
Dag Bas, bellejt,

Even een update van mijn kant: met jullie hulp ben ik een heel eind gekomen.
Met het zoeken op woorden zoals split frame heb ik gevonden hoe het werkt. Bedankt daarvoor Bas.
Met de multimeter zag ik dat er inderdaad spanning stond op het hele frame.
Toen heb ik de instructies van de Kato P42 erbij gepakt want die werkt volgens hetzelfde principe.
Die heb ik verder gevolgd: aandrijving bij de motoren aanpassen (draden er weghalen en aan de decoder solderen) en het board verder aangepast.

De decoder werkt nu. Tijdens de werkzaamheden is helaas een van de twee SMD LED’s kapot gegaan. Waarschijnlijk de soldeerbout er te lang tegenaan gehouden waardoor ik hem gebakken heb. Ik moet deze nog vervangen en dan de handel terug inbouwen.

Wat adviseren jullie in deze situatie over het gebruik van weerstanden bij de LED? Normaalgesproken zet ik ze er altijd in om het opblazen te voorkomen maar ik heb het idee dat het lightboard er al voor zorgt dat er een constante 3v gemaakt wordt (paar keer doorgemeten tijdens het rijden). Weerstanden overbodig of niet?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6921
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2021, 12:46:10 »
Die weerstanden zitten op dat printje. Dat zijn die drie kleine blokjes met opdruk 561 rechts. Dat is 560 ohm.
Daar hoef je dus niets aan te doen.
Gr.
Eric

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2021, 13:13:12 »
Dankjewel.

Ik heb de loc inmiddels klaar, rijdt als een zonnetje.

Er zit bovenop een draaiknop voor de bediening van de lichten:


Met Google Translate ben ik erachter gekomen dat er verschillende standen zijn voor normaal rijden, rangeren en voor duwen. Afhankelijk van de stand wordt een rood lampje aangezet.
Wanneer ik aan het knopje draai, verandert er niets. Ik weet niet zeker of het, toen de loc analoog was, wel gewerkt heeft.
Er zitten wel rode reflectoren/lichtdoorgevers in de behuizing maar verder alleen witte LED's.

Hoe zou dit moeten werken?

Ter aanvulling:
Ik heb eens verder gezocht en kwam toen in de krochten van de Lokpilot functiemapping en lokprogrammers.
Volgens mij is het (via deze website) de bedoeling dat er ook verlichting geschakeld wordt met een AUX1-uitgang

Let op: plaatje is van internet, niet van mij, echter heb ik de AUX1 draad van de lokpilot 5 op dezelfde plek gesoldeerd als op deze foto.
Hoe zouden ze het in deze situatie bedacht hebben? want als je de printbanen een beetje volgt dan lijkt het hier geen LED aan te sturen.

Ik kan er echter nog steeds niet over uit hoe een witte led de ene keer via de witte geleider wit licht uitstraalt en de andere keer via de geleider rood licht geeft?

Ik denk dat niet onafhankelijk van elkaar kunnen branden, dus alleen rood of alleen wit.
Of zou iedere led in deze trein rood en wit kunnen kleuren?
Dit is nieuw voor mij en kan er kop noch staart aan vinden...
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 14:15:22 door erikkral »

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2021, 23:19:53 »
Update: het digitaliseren/ombouwen is gelukt. De loc rijdt als een zonnetje!
Het topic mag gesloten worden.