Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sikje 225
door
MOVisser
Vandaag
om 15:18:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
moonlicht
Vandaag
om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 14:29:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ben
Vandaag
om 11:35:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
12 July 2025, 20:44:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kato EF510 H0 digitaliseren (gelezen 1821 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 344
Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Gepost op:
27 December 2020, 17:03:56 »
In 2019 ben ik op vakantie geweest in Japan.
Voor de treinenliefhebber is het echt onvoorsteklbaar mooi. Zoveel moois oud en nieuw, wat er rondrijdt is echt prachtig om te zien.
Als een kadootje heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe Kato H0 loc. Het is een EF510.
Deze is nu nog analoog. Je moet er zelf een decoder inbouwen.
Meneer Kato had al wel netjes een uitsparing gemaakt voor een decoder.
Ik heb gekozen voor een LokPilot 5 typenummer 59620.
Waarom deze lokpilot nou groene en een roze draad heeft (rechterkant) is mij onbekend. Dat zou dit typenummer niet moeten hebben...
Bij het digitaliseren loop ik vast omdat ik dingen tegenkom die ik nog niet eerder ben tegengekomen bij wat "minder" geavanceerde Roco's of Fleischmanns.
Allereerst heeft de trein twee motoren. Deze zitten verwerkt in de bogies van de wielen. Een voor en een achter.
Wanneer je hem verder openmaakt, kom je een zogenaamd lightboard tegen:
Ik snap niet hoe dit geheel werkt. Het lightboard heeft geen voedingsdraden. Waar haalt ie zijn prik vandaan?
En de twee motoren, moeten beide aangesloten worden op de lokpilot, lijkt mij.
Wanneer ik de onderstaande links bekijk zie ik dat men het lightboard bewerkt heeft en banen heeft doorgesneden. In de voorbeelden (van de links hieronder) wordt gewerkt met een Digitrax decoder. Heeft een Digitrax-decoder dezelfde draadkleur als een bij een ESU Lokpilot? Kan ik het op dezelfde manier namaken als op de foto's?
Dit is de informatie die ik gevonden heb maar Ik kan er nog niet goed mee uit de voeten komen:
-
http://mokei-ya.cocolog-nifty.com/blog/2012/11/post-0762.html
-
https://jnsforum.com/community/topic/11853-kato-ef510-0-1-310-dcc-ready/?tab=comments#comment-141393
Heeft iemand ervaring met dit? Misschien over de algemene Kato-techniek?
Misschien gebruikt Kato dezelfde techniek als bij zijn Amerikaanse treinen?
Alle hulp is welkom.
Groet,
Erik
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #1 Gepost op:
27 December 2020, 17:08:20 »
Hallo Erik
Lijkt me een split-frame, dus de ene pool is de linkerkant van het frame, en omgekeerd...
Groeten
Bas
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #2 Gepost op:
27 December 2020, 17:11:56 »
Dag Bas, Dank voor je reactie.
Ik snap het idee van twee losse frame delen maar hoe wordt de hele handel dan gevoed? Het frame zelf moet dus ook gevoed worden want ander zou het lightboard niet werken. En tenslotte lopen er geen draden vanaf het frame terug naar de motor. Hoe krijgt de motor dan zijn prik?
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 2221
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #3 Gepost op:
27 December 2020, 17:31:29 »
de motoren zullen toch ergens draden moeten krijgen tenzij ze via koperbanen gevoed worden.De extra draden op de lopi v5 zijn extra AUX uitgangen AUX3 – AUX4. (de lichtgroene en roze draad)
Zoek op dit forum :
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2020, 17:41:11 door bellejt
»
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #4 Gepost op:
03 January 2021, 17:23:53 »
Dag Bas, bellejt,
Even een update van mijn kant: met jullie hulp ben ik een heel eind gekomen.
Met het zoeken op woorden zoals split frame heb ik gevonden hoe het werkt. Bedankt daarvoor Bas.
Met de multimeter zag ik dat er inderdaad spanning stond op het hele frame.
Toen heb ik de
instructies
van de Kato P42 erbij gepakt want die werkt volgens hetzelfde principe.
Die heb ik verder gevolgd: aandrijving bij de motoren aanpassen (draden er weghalen en aan de decoder solderen) en het board verder aangepast.
De decoder werkt nu. Tijdens de werkzaamheden is helaas een van de twee SMD LED’s kapot gegaan. Waarschijnlijk de soldeerbout er te lang tegenaan gehouden waardoor ik hem gebakken heb. Ik moet deze nog vervangen en dan de handel terug inbouwen.
Wat adviseren jullie in deze situatie over het gebruik van weerstanden bij de LED? Normaalgesproken zet ik ze er altijd in om het opblazen te voorkomen maar ik heb het idee dat het lightboard er al voor zorgt dat er een constante 3v gemaakt wordt (paar keer doorgemeten tijdens het rijden). Weerstanden overbodig of niet?
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8107
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2021, 12:46:10 »
Die weerstanden zitten op dat printje. Dat zijn die drie kleine blokjes met opdruk 561 rechts. Dat is 560 ohm.
Daar hoef je dus niets aan te doen.
Gelogd
Gr.
Eric
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2021, 13:13:12 »
Dankjewel.
Ik heb de loc inmiddels klaar, rijdt als een zonnetje.
Er zit bovenop een draaiknop voor de bediening van de lichten:
Met Google Translate ben ik erachter gekomen dat er verschillende standen zijn voor normaal rijden, rangeren en voor duwen. Afhankelijk van de stand wordt een rood lampje aangezet.
Wanneer ik aan het knopje draai, verandert er niets. Ik weet niet zeker of het, toen de loc analoog was, wel gewerkt heeft.
Er zitten wel rode reflectoren/lichtdoorgevers in de behuizing maar verder alleen witte LED's.
Hoe zou dit moeten werken?
Ter aanvulling:
Ik heb eens verder gezocht en kwam toen in de krochten van de Lokpilot functiemapping en lokprogrammers.
Volgens mij is het (via
deze
website) de bedoeling dat er ook verlichting geschakeld wordt met een AUX1-uitgang
Let op: plaatje is van internet, niet van mij, echter heb ik de AUX1 draad van de lokpilot 5 op dezelfde plek gesoldeerd als op deze foto.
Hoe zouden ze het in deze situatie bedacht hebben? want als je de printbanen een beetje volgt dan lijkt het hier geen LED aan te sturen.
Ik kan er echter nog steeds niet over uit hoe een witte led de ene keer via de witte geleider wit licht uitstraalt en de andere keer via de geleider rood licht geeft?
Ik denk dat niet onafhankelijk van elkaar kunnen branden, dus alleen rood of alleen wit.
Of zou iedere led in deze trein rood en wit kunnen kleuren?
Dit is nieuw voor mij en kan er kop noch staart aan vinden...
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 14:15:22 door erikkral
»
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2021, 23:19:53 »
Update: het digitaliseren/ombouwen is gelukt. De loc rijdt als een zonnetje!
Het topic mag gesloten worden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren