Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
  

Auteur Topic: Neustadt - (Baanplan H0)  (gelezen 12801 keer)

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 20 May 2008, 16:53:07 »
Hannes en transeurop bedankt voor de uitleg...

Hierbij de aangepaste versie.... klopt het zo nu wel?



Zijn trouwens de boogwissels bwl5 en bwr5,


Heb nu de brug/viaduct verwijderd.. en laat de weg onder de goederen terrein verdwijnen
« Laatst bewerkt op: 20 May 2008, 16:55:43 door Bertje »

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #31 Gepost op: 20 May 2008, 19:58:31 »
Bertje,

Yep, helemaal correct.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #32 Gepost op: 20 May 2008, 22:18:12 »
Had ik het goed gedaan  ;D

Nogmaals beide heren bedankt

Seinhuis heb ik niet opnieuw er ingetekent...  komt weer op dezelfde plekkie

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #33 Gepost op: 28 July 2008, 10:54:42 »
Toch weer een compleet nieuw ontwerp gemaakt...

Wat vinden jullie van deze?



Voor de duidelijkheid:

Lichtgroen: Dubbelspoor Hoofdlijn
Blauw: Regionaal Verkeer
Rood: Overloopspoor
Geel: DHL/Post
Oranje: Locdepotje NBE (Nord Bayerische Eisenbahn) + wat opstelspoortjes
Lichtoranje: Goederen
Wit: Schaduwstation + Niet zichtbare sporen

Ook maar met de voorlopige scenery ingetekend



« Laatst bewerkt op: 28 July 2008, 11:09:18 door Bertje »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #34 Gepost op: 28 July 2008, 11:43:45 »
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #35 Gepost op: 28 July 2008, 11:43:56 »
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #36 Gepost op: 28 July 2008, 13:29:09 »
Hoi Bertje,

Het station ziet er leuk uit, maar het complete baanplan vind ik minder. Dit heb ik voornamelijk doordat je eigenlijk alleen maar rondjes kan rijden en daardoor het treinenverloop heel voorspelbaar (saai?) lijkt worden. Elke trein die op de ene plek te voorschijn komt, zal naar een 'x' aantal seconden op die andere plek terecht komen en na weer een (voorspelbaar) aantal seconden aan die ene kant het station binnenrijden. Ikzelf hou van meer onvoorspelbare treinenlopen, maar dit is natuurlijk een eigen voorkeur.

Wat misschien al simpel zou kunnen helpen is dit ideetje voor het schaduwstation:
Ik weet niet of je met trek/duwtreinen of treinstellen gaat werken, maar als dit wel zo is, kan het mooi zijn om vanuit het schaduwstation gelijk aan de rechter rijbaan te vertrekken.

Door aan beide kanten van het schaduwstation een wissel maakt van de linkerrijbaan naar de rechter kan een trein 'achteruit' weer teruggaan via de goede kant van het spoor. In het plaatje heb ik proberen duidelijk te maken.



via stap 1 tot 4 rijdt een regionale trein (bijvoorbeeld railbus) het station onder uit richting het schaduwstation. Daar aangekomen wacht ie tot het zijn beurt weer is en rijdt dan achteruit weer naar het station. Door de wissels komt de trein echter op het rechterspoor het zichtbare gedeelte weer op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes in ieder geval met het verdere plannen. Je hebt een mooie ruimte en mogelijkheden om er iets moois van te maken!  ;D

Sjoerd

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #37 Gepost op: 28 July 2008, 13:36:05 »
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?


Wat betreft realisme van de dubbelsporig hoofdlijn, kan ik geen 10 rijtuigen van 30 cm halen. Dat is al 325 cm inclusief locomotief.. Ik heb (dacht ik) al aardig de lengte van de beschikbare ruimte (4 x 4 mtr) besteed voor een zoon lang mogelijk stationsgedeelte.. Ik heb met deze baanontwerp, vergeleken met de "oude" ( daar was de maximale lengte locomotief + 5 rijtuigen van 30cm) locomotief + 7 rijtuigen van 30 cm wat kan staan in het station.. vind ik al een aardige lengte hoor

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #38 Gepost op: 27 October 2008, 14:55:32 »
Tsja een tijdje stil gelegen ivm privé zaken.

Toch ben ik de laaste dagen weer aan het ontwerpen gegaan.. hieronder een eerste ruwe ontwerp..

Wat vinden jullie er van..




Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #39 Gepost op: 29 October 2008, 23:36:26 »
Niemand...

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #40 Gepost op: 30 October 2008, 08:38:04 »
zeker wel iemand... ben nu aan het kijken maar dat duurt ff en moet zo naar school:P

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #41 Gepost op: 30 October 2008, 15:38:16 »
ik zou je station aanpassen want nu moeten doorgaande treinen afbuigen op de wissel en dat gebeurt in het echt nooit. verder vind ik het een leuk plan alleen vind ik je oude nog mooier... maar daar heb je ook meer ruimte

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
    • HTM Modeltrambaan
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #42 Gepost op: 30 October 2008, 16:47:55 »
Bertje,

Ik kijk nu voor het eerst op dit onderwerp en de baanplannen vliegen bij me over het scherm. Ik denk dat je eerst voor je zelf moet bepalen wat je later wilt zien. Het allereerste plan geeft veel ruimte voor natuur (groen) aan de rechterzijde. Dat is een mooie afwisseling tegenover het stationsgebied. Een later ontwerp geeft alleen maar stedelijk spoor.
Ik zou voor een opzet als het eerste gaan, met de aangedragen opmerkingen voor het sporenplan.
Een modelbaan met een gat in het midden lijkt me niet mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar een baan waar je zelf midden in staat. Een oplossing zonder klapbrug is het meest praktisch. Dus zoals in het ontwerp van 27 oktober.
Als je met dat idee door wilt gaan kunnen we verder kijken naar het sporenplan.

Met groet, Jan

Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #43 Gepost op: 30 October 2008, 19:42:44 »
@Gerard...

 
ik zou je station aanpassen want nu moeten doorgaande treinen afbuigen op de wissel en dat gebeurt in het echt nooit. verder vind ik het een leuk plan alleen vind ik je oude nog mooier... maar daar heb je ook meer ruimte
  in het echt nooit..... het is ook niet echt..   meer ruimte?  heb dezelfde ruimte, alleen is de laatste ontwerp is aan de stationskant (licht groene) langer geworden +/- 45 cm. Die kant kant moet wel demontabel zijn, want linksonder zit de cv ketel, en die krijgt nog wel eens een beurt  ;) .

@Jan...

Heb al gedacht al een klapbrug, en ook er door onder kruipen, maar ik hou het bij de laatste ontwerp.  het is dus nog een ruw ontwerp zoals ik al aangaf..
« Laatst bewerkt op: 30 October 2008, 19:46:33 door Bertje »

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
    • HTM Modeltrambaan
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #44 Gepost op: 30 October 2008, 20:45:50 »
Bertje,

Mijn advies was ook zonder klapbrug, zoals in je laatste ontwerp. Onder een klapbrug door kruipen gaat op den duur tegenstaan.
Verder sluit ik mij bij Gerard aan. Probeer de doorgaande sporen zonder afbuigende wissels te houden. Ik mis nu ook de overloopwissels zoals in je eerste ontwerp.
Je wilt een Duits thema. Kijk dan eens op www.sporenplan.nl naar de voorbeelden van Duitse stations. Je schrijft "het is ook niet echt". Maar als je een modelbaan wilt maken die een beetje echt moet lijken zou ik het echte voorbeeld wel serieus nemen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. De algemene opzet van je laatste ontwerp vindt ik wel mooi. Mooie trajecten en veel rangeermogelijkheden. O ja, en leg zoveel mogelijk schaduwstationsporen aan, die kom je later altijd te kort! Nu ook nog ff sleutelen aan het station :).

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl