Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Terugverende koppeling door Trein033
03 August 2025, 23:24:20
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Neustadt - (Baanplan H0)  (gelezen 12556 keer)

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2008, 14:40:19 »
Hoi Jaap.. en de anderen die tips hebben gegeven.



Hierbij de aangepaste baanontwerp... (Dit is alleen het zichtbare gedeelte) de werkplaats is verplaats, de post is nu 1 spoor geworden.
De 3wegwissels zijn uit de hoofdsporen gehaald .    is het nu wat minder druk?

Nu alleen nog kijken waar ik de brouwerij kan plaatsen, dacht zelf aan de rechter kant, maar een brouwerij kan toch toch ook zonder spoorlijn eigenlijk

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2008, 15:30:33 »
Twee kleine puntjes en een suggestie:

Je hebt een afbuigende wissel in je hoofdtraject (linksboven). Doorgaans ga je op het hoofdtraject alleen rechtdoor over wissels(ivm snelheid). Al zijn er wel uitzonderingen (bij Hilversum bijvoorbeeld).

Gaande van boven naar beneden kan je op het hoofdspoor alleen van links naar rechts. Dit betekent bijvoorbeeld dat je posttrein als hij naar boven rijdt alleen op tegenspoor kan rijden (of eerst nog twee keer moet keren).

Wordt het ontwerp niet spannender als je een spoor (perron) voor regionaal verkeer laat vervallen? Dan moet de regionale namelijk soms het andere spoor kruizen. Ook moet je dan beter nadenken over wanneer welke trein kan binnenkomen en vertrekken. De overgebleven ruimte kan je dan gebruiken om goederentreinen, of gerepareerde treinen te stallen. Het is maar een suggestie.

Ik heb trouwens alles maar even snel in je plaatje gezet (ik weet dat het zo railtechnisch niet wil, maar het gaat om het idee).

Een brouwerij met spoor (kleintje) is natuurlijk wel leuker. Misschien langs je paradespoor?

Groeten, Jaap


Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2008, 22:38:54 »
Hai Jaap...

Wordt het stations gedeelte dan niet te klein voor het station wat ik al heb "Station Neustadt an der Weinstrabe" van Faller?? die is 90 bij 30 cm ongeveer   dan heb ik "maar" 2 hoofdsporen een regionaallijntje..

Die wissels, wordt inderdaad een puzzel klussie, wat je in had getekend

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2008, 15:59:13 »
Ik ben inderdaad bang dat het station dan niet meer helemaal bij het sporenplan past...

Groeten, Jaap

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2008, 23:16:08 »
Oke.... ik wil dus de brouwerij aan de paradebaan aansluiten... moet ik daar de gewone wissel voor gebruiken, of de hogesnelheidswissel (de lange van FLM 30cm) ofheeft dat geen enkele nut  :-|


« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 18:48:06 door Bertje »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2008, 18:48:20 »
Nou iedereen die gereageert heeft, bedankt voor de tips.........     ik zal het verder zelf wel gaan uitzoeken ... had uberhaupt meer tips/commentaar verwacht... maar goed het zijt zo

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2008, 20:09:33 »
Je post je vraag vrij laat, na het 'spitsuur', en voor het volgende 'spitsuur' geef je het al op...

Ik heb geen flauw idee of het iets uitmaakt wat voor wissel je pakt. In het echt zou er geen hogesnelheidswissel gebruikt worden, lijkt mij. De doorgaande treinen gaan namelijk rechtdoor over de wissel en de biergoederentrein gaan langzaam over de afbuigende stand dus...

En bij baanplannen zijn er meestal weinig reacties, omdat een baanplan toch persoonlijk is en jij zelf het best kan bepalen wat jij wilt.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 20:15:26 door RJ »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2008, 14:58:07 »
De baanplan is inmiddels veranderd

Zit nog met deze boog onderin, wat raden jullie aan?




Of deze, waarbij ik een langere regionaal spoor kan maken




Graag jullie reactie's

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 19 May 2008, 09:37:13 »
Wauw geen enkele reactie....   :'(

Bedankt maar weer  :(

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 19 May 2008, 09:47:12 »
Nou nou wat een geduld.
Zoals al eerder door anderen geschreven. Het is jouw baan. Als je er zelf gelukkig mee bent alle plezier ermee.

Maar toch een paar kleine aanpassingen.
Wissels op een viaduct zullen niet vaak voorkomen. Ik zou ze iets naar recht opschuiven zodat ze voor het viaduct komen te liggen. Ook zou ik ze andersom leggen zodat je vanuit je regional spoor over kan lopen naar het rechterspoor onder je goederesporen door. Anders kan je alleen maar tegenspoor vertrekken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17876
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 19 May 2008, 14:21:11 »
Hallo Bertje,

Citaat
De baanplan is inmiddels veranderd

Heb het draadje even teruggelezen, en ineens kom je met een grote wijziging in het plan, maar het totale plan is er niet. Ik en velen van ons zouden graag willen helpen, maar de info is te summier om daar verder iets mee te kunnen. Zou je daarom je nieuwe plan kunnen laten zien?

Citaat
Wauw geen enkele reactie....

Iets meer geduld is misschien beter... De meeste moeten gewoon werken overdag, en zien deze posts vaak pas s'avonds.

Een baanplan ontwerpen is niet gemakkelijk, en datgene wat jij graag wilt moet wel duidelijk zijn voordat hier iemand daar een reactie op kan geven.
Dus, we zien graag je vernieuwde plan! :) Dan kunne we verder met jou ;)

Grtz,  8) Ronald  8)

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 19 May 2008, 15:37:46 »
Afmetingen: +/- 4 x 4 meter
Schaal: H0
Tijdperk: III - V
Thema: Duits Heuvelgebied
Rails: Rocoline (zonder bedding)
Besturing: Rocomotion/Multimaus

Okee dan hier het vernieuwde baanplan (alleen zichtbare gedeelte)

« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 15:47:59 door Bertje »

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 19 May 2008, 20:49:23 »
Bert,

Mooi baanplan. Echter kan ik niet vaak genoeg zeggen dat je denkbeeldige treinbewegingen moet maken. Vanuit het station, aan de kant van de opstelsporen, kun je nu niet het rechterspoor van de hoofdbaan bereiken zonder te steken. Zoals je de wisselcombinatie getekend hebt op het viaduct is dus noodzakelijk, niet de plaats, maar wel de mogelijkheid.

Oh ja en zie het nu dus pas, dan andersom van het linker naar het rechterspoor gezien vanuit het station.




« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 21:10:27 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 19 May 2008, 21:28:46 »
Bedankt voor de reactie's heren...

@t transeurop...  linksboven komen 2 mangaten, 1 in het gedeelte achter de brandweer, en 1 ter hoogte van de kerk... kunt u evt aangeven (via de baanplan afbeelding )hoe je de wissel/kruising bedoelt bij het seinhuis.


@t Hannes... ook u mag evt verbeteringen aanbrengen ,(via de baanplan afbeelding) zodat dat ik het begrijp wat u bedoelt..

Ik zal zelf ook wat proberen.. in ieder geval iedereen bedankt voor de tips

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 20 May 2008, 12:19:28 »
Bert,

Zie onderstaand plaatje.



Als je naar de rode pijl kijkt is het niet mogelijk vanaf de kant van het begin van de rode pijl de sporen aan de kant aan het einde van de pijl te bereiken. Daarvoor heb je extra wissels nodig. Deze heb ik met een zwarte lijn aangegeven. Op deze manier kun je op het rechter spoor terecht komen.

De plaats kun je wel veranderen, als deze maar na de laatste wissel van het station komt. Leg je deze ervoor dan is de functie weg.

Zelf zou ik deze wisselcombinatie zo dicht mogelijk tegen het station aanleggen, dat is meest het realistisch, omdat je dan de treinen ook over het rechterspoor ziet vertrekken de tunnel in.

Om de wisselcombinatie op de brug te leggen is minder realistisch, MAAR het is wel noodzakelijk dat deze daar ergens komt. Aan jou de keuze waar ergens.

Ik hoop dat eea zo duidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2008, 13:53:15 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger