Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 102395 keer)

Sean

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Ik kwam vanavond dit bericht tegen op Facebook:

Beste vrienden en al diegenen die de Stichting Trans Europ Express Nederland een warm hart toedragen.

Het zal jullie niet echt verrassen dat we met de Stichting TEE, mede door alle Corona perikelen alsmede de gezondheid van onze voorzitter, met onze plannen voor het restaureren van de Trans Europ Express trein, organisatorisch en financieel in de knel zijn gekomen.

Onze mooie plannen dreigden letterlijk in het water te vallen. Maar zoals zo vaak is het beter om het tij te keren, als het nog kan, dan om te lang zonder perspectief door te gaan. Daar komt bij dat we de huidige locatie in Lelystad aan de Jol 13-02 - die we delen met Stichting Transportmuseum Lelystad (TML) - nog dit jaar moeten verlaten omdat de ons echt goedgezinde verhuurder het niet langer voor zo weinig inkomsten kon volhouden.

Kortom, we kwamen enkele maanden geleden voor een dilemma te staan en zijn al oriënterend in contact gekomen met Stichting Nederlands Transport Museum (NTM) te Nieuw Vennep waarvan Arno van der Holst voorzitter is. Met hem hebben we een goede en verantwoorde afspraak kunnen maken om nog enkele te realiseren idealen - enkele zijn al door ons gerealiseerd - welke zijn vastgelegd in de statuten van de Stichting TEE over te hevelen naar de Stichting NTM.

Dat betekent dat inmiddels definitieve stappen zijn gezet om de complete TEE-trein qua eigendom over te hevelen naar de Stichting NTM. Deze stichting zal de TEE-trein, die nu nog in Amsterdam staat, transporteren naar Nieuw Vennep waar de Stichting NTM is gevestigd.

Aldaar zal binnen afzienbare tijd een start worden gemaakt met het restaureren van de TEE-trein, opdat deze uiteindelijk voor publiek aanschouwbaar wordt.

Het voorgaande betekent helaas ook dat wij de Stichting Trans Europ Express Nederland op korte termijn zullen moeten opheffen omdat het doel waarvoor deze is opgericht niet meer kan worden nagestreefd.

Rest ons iedereen te bedanken, die ons al die jaren hebben gesteund en geloof in ons hadden, dat we de beoogde doelen zouden gaan halen. Dat is ons helaas niet helemaal gelukt, maar we kijken toch terug op een mooie tijd, die we met elkaar en de nodige vrijwilligers hebben mogen beleven.

De Stichting TEE wordt weliswaar opgeheven maar de Stichting Transportmuseum Lelystad (TML) - die ook de Jol 13-02 moet verlaten, blijft voortbestaan en we zullen iedereen van eventuele ontwikkelingen via onze TML-website of anderszins op de hoogte houden van toekomstige ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet
Het bestuur van
Stichting Trans Europ Express Nederland

Goed nieuws, ik hoop dat er snel begonnen kan worden met het restaureren (y)🥳

Groeten Sean
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2021, 16:59:32 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2020, 22:41:12 »
Nou, ik weet niet of je dat als goed nieuws kan zien  :P
Groeten,
Richard

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2020, 22:43:19 »
Grappig dat Corona erbij gehaald word. Wat voor excuus hebben ze voor alle ongebruikte jaren ervoor?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2020, 22:44:23 »
Nouja, het ding staat op de Dijk ook niet echt lekker. Van meerdere rijtuigen zijn aan 1 zijde alle ruiten ingegooid. Beetje zoals in Haarlem.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2020, 22:49:35 »
Dit vind ik wel heel goed nieuws voor het behoud van het treinstel. Het Nederlands Transport Museum is in korte tijd een bijzonder imposant museum geworden en heeft diverse bijzondere objecten in de collectie.
Het is jammer dat het de originele stichting niet is gelukt, maar als het doel van de stichting is om te zorgen dat het TEE stel gerestaureerd wordt, dan is het NTM mogelijk wel een goed middel ;-)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2020, 23:19:49 »
Met alle respect voor het NTM, dat wordt een giga klus om de nog bestaande rijtuigen te restaureren en eenmaal in het museum zie ik het treinstel nooit meer op het spoor komen. Misschien een idee om alle energie en middelen op de kopbak te richten en de rest als plukrijtuigen te gebruiken.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2020, 23:47:56 »
Gelukkig heb ik een ontbijtbord en het aanbiedingsomslag als aandenken aan de TEE.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2020, 23:54:52 »
Hallo

Gewoon afschrijven dat treinstel.
Als stichting hebben ze knap weinig voor elkaar gekregen, dus waarom zou het onder een andere naam opeens anders zijn.
De zwitsers hebben mer de RAe laten zien wat er mogelijk geweest zou zijn. Hier hebben ze alles laten vergammelen tot “ the point of no return”.
Foute beslissingen, investeringen en een onsympathieke organisatie zijn hier debet aan.

Bart

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2020, 10:07:47 »
Hopelijk goed nieuws.
Het is schandalig dat het stel erbij staat, zoals nu.

Hopelijk in elk geval een goed gerestaureerd statisch object...
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2020, 10:35:28 »
Dit had al vele, vele jaren eerder moeten gebeuren.
Het is al droevig als je aan een enorm megaproject begint wat ver boven je capaciteiten ligt maar als je dat gaande weg zelf nog niet eens kan zien en je nog je eigen beperkingen erkent is het met zo'n beeldschoon en indrukwekkend werelderfgoedstuk ronduit een schande.

Hulde dat er nu een nieuwe groep komt met hopelijk meer kunde en ervaring en goede planning (en vooral fondsenwerving).
Blij dat er ten langen leste iets ten goede gebeurt. Slechter kan al niet.
En ik heb vertrouwen in het ding, goede restaurateurs kunnen alles (herstellen en nabouwen)  (y)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2020, 10:42:47 »
Lijkt mij goed nieuws voor het treinstel!
Eenmaal in de nieuwe stichting, is er weer perspectief!
Hopelijk is het niet te laat, want het geheel staat er nu niet bepaald florisant bij..


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2020, 11:07:03 »
De start van dit project was goed, enthousiaste vrijwilligers hebben er heel wat uren ingestoken, en al redelijk snel was er al iets te zien van de kleurstelling wat men voor ogen had.

Toen moest het stel, in eerste instantie tijdelijk, weg van de Watergraafsmeer. Versleept naar Dijksgracht, maar daar mocht men onder geen beding werken aan het stel. In de tussentijd hebben een aantal vrijwilligers een rijtuig voor NedTrain opgekalefaterd, en zou, zodra er weer plek was, de TEE teruggebracht worden naar de WGM.

En toen kwam er een kink in de kabel, welke deels toe te schrijven valt aan de houding van de voorzitter. En zie hier.. Het stel staat weg te roesten op Dijksgracht, en is er flink onderhevig geweest aan vandalisme.

Er waren plannen om het stel naar Lelystad Opstel te transporteren. Het stroomloze spoor aldaar zou verlengd worden, stel erop zetten, en juk weet terug plaatsen. Dat kon ook niet door gaan ii.v.m een aanstaande verbouwing van het opstelterrein.

In de tussentijd zijn zo'n beetje alle vrijwilligers de organisatie uit getreiterd en bestaat het nog uit 1 man.

Wat er nu besloten is, is denk ik het beste voor het treinstel en kan men verder gaan, of nee, van voor af aan beginnen met het weer opknappen van het stel.

Bron: 2 betrokkenen, waarvan 1 ook nog eens een aanzienlijk bedrag heeft gedoneerd om transport naar Nederland mogelijk te maken.
Groeten Joop, machinist Lls

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2020, 11:28:14 »
Stel heeft toch eerst in Zwolle gestaan, daar is de kop geschilderd.
Moest weg omdat er aan de voorbereiding van de Hanzelijn begonnen werd?

Mvg Johan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2020, 12:05:21 »
Maar wat hebben "we" dan zelf ondernomen in al die tijd om de TEE te restaureren. Kritiek spuien is zo makkelijk......
Hallo

Me aangemeld om mee te helpen en toen op botte toon te horen gekregen dat ik maar beter weg kon blijven.
Ik vermoed dat het meerdere zo vergaan is.

Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2020, 13:13:51 »
Hallo

Gewoon afschrijven dat treinstel.
Als stichting hebben ze knap weinig voor elkaar gekregen, dus waarom zou het onder een andere naam opeens anders zijn.
*knip*
Omdat het niet alleen om een andere naam gaat, maar een totaal andere club mensen die er wat mee gaan doen en hoogstwaarschijnlijk ook met een andere, realistischere, doelstelling.

De uitspraak 'Schrijft maar af' gebied ook van weinig historisch besef als ik eerlijk mag zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 13:16:23 door Thom »