Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 144786 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #150 Gepost op: 29 December 2020, 20:57:57 »
Inderdaad, eigenlijk geen idee waarom die daar terecht is gekomen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #151 Gepost op: 29 December 2020, 21:35:17 »
Heel simpel, alles stond op de Watergraafsmeer, deze is er destijds blijven staan in haar geel/blauwe Orlando kleurstelling.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #152 Gepost op: 29 December 2020, 21:40:14 »
Ja, dat is ook zo. Ze zijn vanuit Zwolle via de Watergraafsmeer op de Dijksgracht gekomen  (y)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #153 Gepost op: 29 December 2020, 22:22:03 »
Als het zo simpel lag, had er veel meer op de hoofdbaan rondgereden. Er worden eisen gesteld waar je gewoonweg niet aan kan voldoen. Al breng je een miljoen mee.

Oja wel hoor, zolang je genoeg geld meeneemt is alles te regelen.. zelfs atb op de arend is met genoeg geld te regelen.. :p


Overigens zie ik net dat roestrijden punt nl  een flinke donatie voor de tee heeft gedaan (te lezen op hun Facebook pagina.)  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #154 Gepost op: 29 December 2020, 22:30:18 »
5000 euro, dat zet zoden aan de dijk  (y)

Maar blijf vooral doneren op NL30 RABO 0332 6575 23  t.n.v. Ned. Transport Museum, o.v.v. TEE

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #155 Gepost op: 06 January 2021, 06:50:00 »
Bericht van de Facebooksite van het NTM:

NTM verwerft iconische TEE-trein uit 1957

Het Nederlands Transport Museum heeft het eigendom van - en de zorg voor de prachtige TEE-trein, de Nederlandse Trans Europ Express, overgenomen van de Stichting TEE Nederland. De trein staat al jaren in Amsterdam te wachten op betere tijden. Het NTM ziet het als een mooie uitdaging om de trein te bewaren als icoon voor internationaal reizigersvervoer in het licht van de Europese samenwerking. Het museum wil de trein veilig stellen, samen met vele liefhebbers en organisaties  uit de historische spoorwereld. ‘Samen-sterk’ is het devies: verschillende stichtingen en particulieren helpen reeds mee.

De TEE: een Nederlands initiatief
Oud-NS-directeur Den Hollander nam in de jaren ’50 het initiatief voor een internationaal netwerk van snelle en luxe treinen om zeventig grote Europese steden met elkaar te verbinden. Hierbij besloten de Nederlandse en de Zwitserse spoorwegen met elkaar samen te werken voor de verbinding Amsterdam – Zürich. De trein was z’n tijd ver vooruit: volledig eerste klas en airconditioning. Werkspoor vroeg de Nederlandse ontwerper Elsebeth van Blerkom de trein “een stoere smoel” te geven die snelheid, luxe en betrouwbaarheid uitstraalde. Vervolgens bouwde Werkspoor de motorwagens en het Zwitserse SIG reizigersrijtuigen. De Trans Europ Express moest in de jaren ’50 de concurrentie aangaan met een ander transport-icoon, de Fokker F-27 Friendship. Voor het NTM vormt de TEE-trein met zijn komst een schakel tussen de Fokker F-27 en de recent aan het museum gedoneerde Utrechtse sneltram waarvan de bouwer het Zwitserse SIG is.

In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In grote luxe konden ruim honderd mensen een adembenemende reis maken door Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. In 1977 werden de overgebleven TEE-treinen naar Canada verkocht. Twintig jaar later kocht een Zwitserse stichting de resterende bakken om er nostalgische ritten mee gaan maken. Het plan stierf helaas een stille dood. In 2006 nam de Stichting TEE Nederland de trein over en bracht hem terug naar Nederland.

Stapvoets

Het museum pakt dit hele grote project stap-voor-stap aan: éérst wil het museum de trein transporteren naar een plek waar die veilig, hopelijk overdekt, staat. Vervolgens wil het museum de verdere achteruitgang stoppen en proberen de trein te conserveren. Verder plannen worden bekend gemaakt als het museum een goed beeld heeft van de (kosten van) de restauratie.

Om alle kosten te dekken start het museum een fondsenwerfactie om de verschillende fasen te financieren. Voor de eerste fase, het veiligstellen, is een bedrag nodig van 25.000 euro. Via fondsenwerfprogramma ‘GoFundMe’ is een actie gestart. De link is: www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1. Ook op facebook is er een TEE-pagina (https://www.facebook.com/TEEtreinNTM )

Algemene informatie Nederlands Transport Museum
Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep is, na de lock down, 6 dagen in de week geopend  van 10:00 uur tot 17:00 uur (maandagen gesloten). Het verplicht om een ticket én een tijdsslot te reserveren via onze website. Het NTM is gevestigd aan de Lucas Bolsstraat 7, 2152 CZ Nieuw-Vennep. Meer informatie over het museum is te vinden op www.facebook.com/NederlandsTransportMuseum en www.nederlandstransportmuseum.nl.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #156 Gepost op: 11 January 2021, 12:51:12 »
Voor wie facebook heeft, Hier kun je (alvast) meer informatie vinden.

(voor wie niet het hele verhaal wilde lezen en natuurlijk om het onder de aandacht te houden).

« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 13:11:39 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #157 Gepost op: 11 January 2021, 12:57:05 »
Sinds 21 december is er 870 euro opgehaald, van de benodigde 20.000. Dat moet beter kunnen. Veel beter. We hebben het over een iconisch treinstel met een bijzondere geschiedenis. Dus: Geef gul, en geef het NTM kans dit project succesvol op te pakken  (y)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1380
  • Southern....de oude dan
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #158 Gepost op: 11 January 2021, 13:13:00 »
Ik heb er de voorkeur aan gegeven te doneren via de bankrekening uit post #154 i.p.v. weer mijn mail adres te moeten achter laten op een Amerikaanse website die vervolgens om een bijdrage aan haar operationele kosten vraagt.....

Grtz Gerard

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #159 Gepost op: 11 January 2021, 13:19:51 »
Dat is nog veel beter (y) :)
Vr. groeten,
Bob

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #160 Gepost op: 11 January 2021, 13:37:19 »
5000 euro, dat zet zoden aan de dijk

Sinds 21 december is er 870 euro opgehaald, van de benodigde 20.000. Dat moet beter kunnen

Er lijkt iets niet te kloppen ?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #161 Gepost op: 11 January 2021, 13:45:39 »
Hoezo niet? Die 5000 euro is een bijdrage van Roestrijden.nl, die 870 euro is het resultaat van de crowdfundingsactie.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #162 Gepost op: 11 January 2021, 17:51:20 »
Niet begrepen dat bijdrage Roestrijden, fondsenwerfactie en crowdfundingsactie blikbaar allemaal losse potjes waren. Dat was mij, en misschien andere ook, wat onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 17:55:40 door Dwergsein »

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #163 Gepost op: 11 January 2021, 22:39:34 »
Goedenavond samen,
Stichting Holland Spoor - Roestrijden.nl draagt € 5.000,- bij om het treinstel ordentelijk getransporteerd te krijgen.
Sommige kosten daarvan worden direct vanuit SHS betaald.
SHS wenst namelijk precies aan te kunnen geven waar zij geld aan doneert. Dus 'mik het maar op de grote hoop' wordt boekhoudkundig wat moeilijk te verdedigen.
Naast het genoemde bedrag stelt SHS-RR.nl ook haar expertise ter beschikking.

Maar met die 5k van ons is het stel echt niet gered, dus donaties van lezers hier zijn extra welkom!
Treinen moeten rijden

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #164 Gepost op: 11 January 2021, 23:46:42 »
We hopen het van harte.... het komt zeker tot ze recht... :-)