Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door nederbelg
Vandaag om 12:35:58
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 12:29:29
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 11:50:46
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
  

Auteur Topic: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren  (gelezen 2923 keer)

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Gepost op: 20 December 2020, 18:48:26 »
Hallo mede hobbyisten ,

Ik ben sinds een maand begonnen met het digitaliseren van mijn modelbaan.
Veel ingelezen en youtube gekeken naar uitleg en instructies hiervan.

Het testbaantje is mij ook gelukt.
Het instellen van de wissels van een inhaalspoor is ook allemaal gelukt.

Nu ben ik bezig om mijn baan aan te sluiten en loop ik toch tegen een vraagstuk aan.
Wellicht simpel , maar ik kom er even niet uit , vandaar dat ik jullie hulp erbij vraag.

Baan is 2-rail
Programma Itrain (nu nog proefversie , wordt straks de plus versie)
centrale DR5000
De wissels werken met servos onder de modelbaan mbv DR4024

Tussen de 2 sporen heb ik een wissel gelegd om van het ene naar het ander spoor te kunnen rijden.
(gezien hierna aan het linkerspoor een opstelterrein ligt , is dit nodig)

Nu dan mijn vraag:

Op welke punten moet ik de wissels isoleren en voorzien van spanning? 
(volstaat het om het midden van de 2 wissels beide spoorstafen te isoleren?)

De wissels doen niet mee in de blokken !


Nederlandse module baan.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2020, 19:12:04 »
Hallo Wesley (wilde gok  ;D)

Ervan uitgaande dat je baan geen keerlus bevat dus dat dit twee sporen met gelijke polariteit zijn dan is het antwoord op je vraag dat je bij beide sporen in 1 rail een onderbreking direct voor en direct na een wissel maakt. Tussen de wissels in hoeft niet. Je moet de onderbrekingen dan in dezelfde kant van de rails aanbrengen bijvoorbeeld de onderste in je plaatje. De 4 blokken in je plaatje krijgen dan op de betreffende rail de voeding via een bezetmelder en het tussenliggende deel met de twee wissels aan elkaar moeten dan een eigen voedingsdraad krijgen die via een diodeschakeling moet lopen. Het hoe en waarom daarvan kun je in de encyclopedie vinden. De andere rail hoeft nergens geïsoleerd te worden, die kan doorlopend op de ringleiding aangesloten zitten.

Groeten,
Bert

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2020, 19:56:55 »
Goedenavond Bert ,

Bedankt voor de reactie.
Klopt , er is geen keerlus aanwezig. dat scheelt alweer. Het is enkel deze wissels die beide sporen aan elkaar verbinden.

Ik ben bang dat ik op het verkeerde spoor zit.
Heb even getekend waar ik denk dat de isolatie punten moeten komen.
Maar ik voel dat er ergens iets verkeerd gaat.



Groetjes Wesley



Nederlandse module baan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2020, 20:39:23 »
Je doet niet wat Bert zegt. :)  Hij schrijft dat je in beide sporen dezelfde railstaaf moet onderbreken. Maar jij onderbreekt in het bovenste spoor de bovenste staaf, en in het onderste spoor de onderste staaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2020, 20:49:54 »
Goedenavond Klaas ,

Ja inderdaad moet wel goed luisteren naar de instructie. Gelukkig is er nog een controle moment :)

Als het goed is zijn de isolatie punten nu juist geplaatst.
Zijn dit ook alle benodigde isolatiepunten rondom de wissels?

Ik heb nummer 1 en nummer 2 toegevoegd bij de wissels.
Bij welke nummer komt dan de diodeschakeling ?



Groetjes Wesley
Nederlandse module baan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2020, 21:14:24 »
De diodeschakeling komt aan dezelfde kant als waar op andere plaatsen de detectors zitten. Dus de onderste staaf want daar zitten ook de onderbrekingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2020, 21:27:46 »
Oke dankjewel! ik denk dat ik het nu heb en verder kan.

Qua aantal diodeschakeling lijkt mij 1 voldoende?  gezien beide wissels nu gezamelijk aangesloten is?



Groetjes Wesley
Nederlandse module baan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2020, 21:29:33 »
1 diodeschakeling is voldoende want de wissels zitten elektrisch gezien helemaal aan elkaar vast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2020, 21:32:12 »
Zijn er meerdere stroomkringen dan per stroomkring een diode schakeling .

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2020, 21:44:26 »
Inderdaad, voor het wissel in de aftakking naar het opstelterrein geldt natuurlijk hetzelfde verhaal. Als dat wissel aan dezelfde booster zit kun je het aan dezelfde diodeschakeling aansluiten. Als het een andere booster is dan heb je een tweede diodeschakeling nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2020, 21:55:43 »
Super !! het is mij helemaal duidelijk en ga er morgen gelijk weer verder mee.

Die diodeschakeling is mij ook duidelijk.
Maaaar ik heb hier nog een keerlusmodule DR5013 liggen van de vorige modelbaan ,
als ik het goed heb bekeken zou dit ook als diodeschakeling kunnen functioneren toch ?

Het zou mooi zijn als ik deze ook nog kan gebruiken en kan zelfs aansluiten via loconet :)
Nederlandse module baan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2020, 22:03:27 »
Ik begrijp niet hoe je een keerlusmodule als diodeschakeling zou kunnen gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2020, 22:11:56 »
Verkeerd gelezen en begrepen  ::)

Diodeschakeling is spanningsverschil
Bij de keerlusmodule noemen ze het stroomverschil maar dat is natuurlijk kortsluitdetectie.

Daar dacht ik even dat het hetzelfde was.
Maar ik ga het houden bij de diodeschakeling hihi

Enorm bedankt allen voor vanavond voor alle benodigde informatie !
Ik kan weer lekker verder met digitaliseren :)

Groetjes Wesley
Nederlandse module baan.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels isoleren en aansluiten tijdens digitaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2020, 00:59:48 »
Diodeschakeling is spanningsverschil
Bij de keerlusmodule noemen ze het stroomverschil maar dat is natuurlijk kortsluitdetectie.

Misschien begrijp ik je niet.  ???

Je conclusie hangt af van het werkingsprincipe van je keerlusmodule, volgens mij.
Als jouw keerlusmodule werkt op basis van kortsluitdetectie, ja dan  ...

Als je tussen de twee spoorstaven een 1.5 K weerstand en een led zet (in 2-voud, in tegengestelde richting) dan doe je niet aan kortsluitdetectie maar aan stroomrichtingdetectie (polariteit-detectie). Als je om dat principe heen een keerlus module bouwt, dan berust die niet op kortsluitdetectie, maar op polariteit-detectie, lijkt mij, omdat je niet afwacht tot kortsluiting ontstaat, maar die voorkomt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail