Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp  (gelezen 4474 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Gepost op: 20 December 2020, 10:24:12 »
Van Sinterklaas kreeg ik ‘Rondom de Dom’ door Sicco Dierdorp. Sicco woonde in zijn jeugd in Maarssen en later in Utrecht-stad. Hij ontwikkelde de behoefte om treinen op de foto te zetten en heeft dat dus tientallen jaren gedaan. Dat deed hij meestal in de omgeving van Utrecht. Het resultaat was een aanzienlijke hoeveelheid foto’s die bij elkaar een overzicht geven van de treinen die in de jaren negentig van de vorige eeuw en de jaren tien van deze eeuw door Utrecht karden. Een periode van grote veranderingen op het spoor. Die foto’s vormen de basis van dit boek.

Nu woon ik ook al sinds 1998 in Utrecht. Dat zal wel de reden zijn waarom de Sint het een aardig idee leek mij dit boek cadeau te doen. Ik voel me nog steeds vooral Rotterdammer en ben sowieso niet erg nostalgisch aangelegd. En toch werkt het boek ook bij mij al heel aardig. We hebben in Utrecht nooit ver van de Oosterspoorbaan gewoond en die plaatjes vind ik dan ook het leukst. Ik heb nog kunnen zien hoe goederentreinen zich door de stad persten. Dat waren in de laatste jaren meestal containertreinen. Maar het gaf wel een idee hoe het moet zijn geweest toen de dagelijkse erts- en kolentreinen op maaiveld langs de huizen daverden. Onze buurtgenoten konden beeldend uitleggen wat er gebeurde als een zware kolentrein onverhoopt voor het sein bij de Koningsweg moest stoppen en vier 2200’even later de boel weer op gang trokken. Het lijkt een wonder dat de panden langs het spoor het hebben overleefd.

Maar goed, dit eerste deel gaat alleen over personentreinen. In de eerste helft van het boek een hoop gele treinen langs het Amsterdam-Rijnkanaal, op het spoor richting Arnhem, Den Bosch, Gouda of Amersfoort, maar ook in de bossen rond Soest, onder de Gotische Bogen richting Hilversum en natuurlijk in de stad zelf. Het boek bevat een korte inleiding waarin Sicco uitlegt hoe het allemaal zo is gekomen met hemzelf en met het spoor in Nederland. De hoofdstukken zijn verder ingedeeld aan de hand van materieeltypen. Dat begint met een hoofdstuk over Hondekoppen, dan een hoofdstuk over Koplopers en zo verder langs mat ’64, SGM, SLT, enzovoorts. In de tweede helft van het boek vinden we omvangrijke hoofdstukken over getrokken NS-treinen en internationale treinen. Die leveren gevarieerdere plaatjes op.

Sicco kan schrijven, dat wisten we al. Aan het begin van ieder hoofdstuk staat een korte introductie over de ontstaansgeschiedenis en levensloop van het betreffende materieel. Die inleidingen geven bij elkaar een mooi overzicht over de ontwikkeling van het reizigersverkeer rond de eeuwwisseling. Sicco is hobbyfotograaf en kon niet altijd over de beste apparatuur beschikken. Dat zie je soms, maar wie genoeg foto’s maakt, kan op den duur een selectie maken van foto’s die goed genoeg zijn gelukt. De bonus is dat de plaatjes voor het overgrote deel nooit eerder zijn gepubliceerd. In de vrij uitgebreide fotobijschriften vinden we verdere informatie over het materieel, de treindiensten waarin ze reden en de veranderingen in de omgeving. Door de hoofdstukken heen vind je vaak dezelfde fotolocaties en je ziet die plekken veranderen. Voor mij zijn de leukste plaatje de foto’s die vanaf het viaduct in de Waterlinieweg zijn genomen. Vaak zelf gestaan al of niet met die kleine in het voorzitje. De foto op pagina 22, waarop drie Koploperstellen zich door de modelspoorboog van de aansluiting Oosterspoorbaan-Lunetten wurmen, vind ik top.

Kortom, het is veel meer dan een bladerboek. Laat het maar aan Sicco over om een goede insteek voor de presentatie van de teksten en de foto’s te bedenken. Een insteek die het interessant maakt om niet alleen de foto’s te bekijken, maar ook de teksten en de fotobijschriften echt te lezen. Verder zit de uitgeverij met de rare Deens naam in een steile leercurve. Iedere nieuwe uitgave ziet er weer beter uit. Er wordt een tweede deel voorbereid over het goederenvervoer rondom de Dom. Daar kijk ik naar uit.

Sicco Dierdorp
Rondom de Dom deel 1 – personenvervoer
ISBN 978 94 92040 43 5, Lycka till Förlag 2020

Te koop in de betere boekhandel en de betere modelspoorwinkel.
Ook te bestellen via de website van Lycka Till Forlag
https://www.lyckatill.nl/


« Laatst bewerkt op: 20 December 2020, 13:57:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2020, 13:15:45 »
Interessant boek! Daar moet ik eens nader naar kijken  (y)
gr. Ed

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2020, 13:33:05 »
Zeker interessant, bedankt voor het vermelden Henk. Wel jammer dat er nergens (op internet) voorbeeldpagina's uit het boek te zien zijn. Ik ga nu ook even niet naar de boekwinkel om te kijken of het boek daar te koop en in te kijken is.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
    • Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2020, 13:54:13 »
Bedankt voor de toffe recensie Henk  (y) Mat '46 heb ik echter nooit gefotografeerd. Mat '64 wel  ;D
Deel 2 is inderdaad goederenvervoer plus aardig wat leuke plaatjes in de categorie varia
En er zit daarna nog meer in het vat....

Zeker interessant, bedankt voor het vermelden Henk. Wel jammer dat er nergens (op internet) voorbeeldpagina's uit het boek te zien zijn. Ik ga nu ook even niet naar de boekwinkel om te kijken of het boek daar te koop en in te kijken is.

Hier: https://issuu.com/lyckatill/docs/doorbladerbare_pdf_rondom_de_dom_deel_1-_z

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2020, 14:39:59 »
Top Sicco, bedankt! Dit boek komt op mijn verlanglijstje!
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2020, 16:18:58 »
Bedankt voor de toffe recensie Henk  (y) Mat '46 heb ik echter nooit gefotografeerd. Mat '64 wel  ;D

Geen dank en oh, maar snel veranderd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2020, 13:44:02 »
Getriggered door een opmerking in de NVBS Actueel van vandaag wil ik nog graag even meegeven dat een deel van de opbrengst van dit boek in verband met de coronacrisis wordt gedoneerd aan de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2021, 15:38:23 »
Vandaag ook een lovende recensie in Op de Rails 2021/02 over Rondom de Dom. Gefeliciteerd Sicco (en de uitgever natuurlijk ook)!
Groet, Frank