Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88n bus splitsen door Olav
Vandaag om 13:40:54
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 13:38:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 13:20:35
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 13:00:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:58:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:56:27
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
  

Auteur Topic: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp  (gelezen 4436 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Gepost op: 20 December 2020, 10:24:12 »
Van Sinterklaas kreeg ik ‘Rondom de Dom’ door Sicco Dierdorp. Sicco woonde in zijn jeugd in Maarssen en later in Utrecht-stad. Hij ontwikkelde de behoefte om treinen op de foto te zetten en heeft dat dus tientallen jaren gedaan. Dat deed hij meestal in de omgeving van Utrecht. Het resultaat was een aanzienlijke hoeveelheid foto’s die bij elkaar een overzicht geven van de treinen die in de jaren negentig van de vorige eeuw en de jaren tien van deze eeuw door Utrecht karden. Een periode van grote veranderingen op het spoor. Die foto’s vormen de basis van dit boek.

Nu woon ik ook al sinds 1998 in Utrecht. Dat zal wel de reden zijn waarom de Sint het een aardig idee leek mij dit boek cadeau te doen. Ik voel me nog steeds vooral Rotterdammer en ben sowieso niet erg nostalgisch aangelegd. En toch werkt het boek ook bij mij al heel aardig. We hebben in Utrecht nooit ver van de Oosterspoorbaan gewoond en die plaatjes vind ik dan ook het leukst. Ik heb nog kunnen zien hoe goederentreinen zich door de stad persten. Dat waren in de laatste jaren meestal containertreinen. Maar het gaf wel een idee hoe het moet zijn geweest toen de dagelijkse erts- en kolentreinen op maaiveld langs de huizen daverden. Onze buurtgenoten konden beeldend uitleggen wat er gebeurde als een zware kolentrein onverhoopt voor het sein bij de Koningsweg moest stoppen en vier 2200’even later de boel weer op gang trokken. Het lijkt een wonder dat de panden langs het spoor het hebben overleefd.

Maar goed, dit eerste deel gaat alleen over personentreinen. In de eerste helft van het boek een hoop gele treinen langs het Amsterdam-Rijnkanaal, op het spoor richting Arnhem, Den Bosch, Gouda of Amersfoort, maar ook in de bossen rond Soest, onder de Gotische Bogen richting Hilversum en natuurlijk in de stad zelf. Het boek bevat een korte inleiding waarin Sicco uitlegt hoe het allemaal zo is gekomen met hemzelf en met het spoor in Nederland. De hoofdstukken zijn verder ingedeeld aan de hand van materieeltypen. Dat begint met een hoofdstuk over Hondekoppen, dan een hoofdstuk over Koplopers en zo verder langs mat ’64, SGM, SLT, enzovoorts. In de tweede helft van het boek vinden we omvangrijke hoofdstukken over getrokken NS-treinen en internationale treinen. Die leveren gevarieerdere plaatjes op.

Sicco kan schrijven, dat wisten we al. Aan het begin van ieder hoofdstuk staat een korte introductie over de ontstaansgeschiedenis en levensloop van het betreffende materieel. Die inleidingen geven bij elkaar een mooi overzicht over de ontwikkeling van het reizigersverkeer rond de eeuwwisseling. Sicco is hobbyfotograaf en kon niet altijd over de beste apparatuur beschikken. Dat zie je soms, maar wie genoeg foto’s maakt, kan op den duur een selectie maken van foto’s die goed genoeg zijn gelukt. De bonus is dat de plaatjes voor het overgrote deel nooit eerder zijn gepubliceerd. In de vrij uitgebreide fotobijschriften vinden we verdere informatie over het materieel, de treindiensten waarin ze reden en de veranderingen in de omgeving. Door de hoofdstukken heen vind je vaak dezelfde fotolocaties en je ziet die plekken veranderen. Voor mij zijn de leukste plaatje de foto’s die vanaf het viaduct in de Waterlinieweg zijn genomen. Vaak zelf gestaan al of niet met die kleine in het voorzitje. De foto op pagina 22, waarop drie Koploperstellen zich door de modelspoorboog van de aansluiting Oosterspoorbaan-Lunetten wurmen, vind ik top.

Kortom, het is veel meer dan een bladerboek. Laat het maar aan Sicco over om een goede insteek voor de presentatie van de teksten en de foto’s te bedenken. Een insteek die het interessant maakt om niet alleen de foto’s te bekijken, maar ook de teksten en de fotobijschriften echt te lezen. Verder zit de uitgeverij met de rare Deens naam in een steile leercurve. Iedere nieuwe uitgave ziet er weer beter uit. Er wordt een tweede deel voorbereid over het goederenvervoer rondom de Dom. Daar kijk ik naar uit.

Sicco Dierdorp
Rondom de Dom deel 1 – personenvervoer
ISBN 978 94 92040 43 5, Lycka till Förlag 2020

Te koop in de betere boekhandel en de betere modelspoorwinkel.
Ook te bestellen via de website van Lycka Till Forlag
https://www.lyckatill.nl/


« Laatst bewerkt op: 20 December 2020, 13:57:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2020, 13:15:45 »
Interessant boek! Daar moet ik eens nader naar kijken  (y)
gr. Ed

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2020, 13:33:05 »
Zeker interessant, bedankt voor het vermelden Henk. Wel jammer dat er nergens (op internet) voorbeeldpagina's uit het boek te zien zijn. Ik ga nu ook even niet naar de boekwinkel om te kijken of het boek daar te koop en in te kijken is.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
    • Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2020, 13:54:13 »
Bedankt voor de toffe recensie Henk  (y) Mat '46 heb ik echter nooit gefotografeerd. Mat '64 wel  ;D
Deel 2 is inderdaad goederenvervoer plus aardig wat leuke plaatjes in de categorie varia
En er zit daarna nog meer in het vat....

Zeker interessant, bedankt voor het vermelden Henk. Wel jammer dat er nergens (op internet) voorbeeldpagina's uit het boek te zien zijn. Ik ga nu ook even niet naar de boekwinkel om te kijken of het boek daar te koop en in te kijken is.

Hier: https://issuu.com/lyckatill/docs/doorbladerbare_pdf_rondom_de_dom_deel_1-_z

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2020, 14:39:59 »
Top Sicco, bedankt! Dit boek komt op mijn verlanglijstje!
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2020, 16:18:58 »
Bedankt voor de toffe recensie Henk  (y) Mat '46 heb ik echter nooit gefotografeerd. Mat '64 wel  ;D

Geen dank en oh, maar snel veranderd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2020, 13:44:02 »
Getriggered door een opmerking in de NVBS Actueel van vandaag wil ik nog graag even meegeven dat een deel van de opbrengst van dit boek in verband met de coronacrisis wordt gedoneerd aan de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
Re: Rondom de Dom deel 1 - reizigersvervoer door Sicco Dierdorp
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2021, 15:38:23 »
Vandaag ook een lovende recensie in Op de Rails 2021/02 over Rondom de Dom. Gefeliciteerd Sicco (en de uitgever natuurlijk ook)!
Groet, Frank