Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Faller Car System, probleem met aansluitingen.  (gelezen 6678 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Gepost op: 19 december 2020, 14:46:25 »
Hallo allemaal,

Ik heb een proefbaantje gemaakt voor faller car system. Na aansluiting volgens boekje loop ik tegen aantal problemen aan. Hopelijk kunnen jullie mij een stap verder helpen.
Ik wil de langdurige parkeerplaatsen achter elkaar zetten (zie positie vrachtauto’s op foto). Aansluitingen gedaan cf plaatje 2 (ook bijgevoegd).



1. Instelling dip switch op 161651; ik heb het aansluitschema gevolgd  en dipswitch 4 omhoog en de rest naar beneden. Is ook cf boekje. In handleiding die ik op foto heb gezet staan 3+4 omhoog. Wat is juist?

2. Truck rijdt goed over sensor en buigt rechts af en stopt bij parkeerplaats. Echter, rijdt daar niet meer weg. Ik heb t1 aangesloten volgens aanwijzing maar er gebeurt niets.

3. 2e parkeerplaats stopt niets. Spoel is ook niet magnetisch. Hoe kan ik dat veranderen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet, Bert






« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 13:44:20 door Bert van Gelder »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Problemen met faller car system aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2021, 15:18:48 »
Ik hoop dat je er zelf inmiddels uit bent gekomen, tijdens de kerstdagen, of zo.

Faller Car System Traffic-Control 161651 € 82,99 verwijst naar de handleiding (Duits-Engels). Kennelijk is er geen Nederlandse handleiding mogelijk (voor dat bedrag).

Mocht je er nog niet uit zijn, dan kunnen we samen de handleiding even na lopen, om te zien wat er niet klopt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Problemen met faller car system aansluitingen
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2021, 11:55:01 »
Hallo,

Na een paar weekjes weer begonnen met testen.
Helaas nog geen oplossing gevonden.
Op de eerste stopplaats zat er nog een magneetje op de spoel. Daarmee werd de langsrijdende vrachtwagen gestopt maar reed niet meer weg. Nu ik deze er af heb gehaald blijft het volgende probleem;
De auto’s gaan goed door de wissel maar de stopspoellen  stoppen  de auto’s niet.

Als ik er een magneet bij houdt, dan zijn ze wel magnetisch.

Ik heb de dip op programma 8 staan cf boekje.

Ik heb ook de vereiste afstand van 14mm aangehouden. Iemand een suggestie wat ik kan doen?
Ik heb nog een foto gemaakt van de positie van de spoel tov de auto die het rijdraad volgt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/D87842FE-D148-4008-97C3-6E753679AD80.jpeg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/D1431D14-A6F3-4F47-8AA6-A230F8C5CC7A.jpeg


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2021, 14:10:12 »
Lastig om op afstand te helpen. Om te beginnen. als je een magneetje onder de auto houdt, ter hoogte van de reed switch, stopt hij dan wel? Als dat werkt dan zal de auto dus wel in orde zijn.

Volgende stap is het testen van de stopstelle. Welke heb je gemonteerd?
161675   
Stopp-Stelle

of deze:
161674   
Parkplatz

De bovenste laat de auto stoppen door het magneetveld dat ontstaat bij 22V gelijkspanning. De onderste heeft een magneet die in rust de auto laat stoppen. Door er 16V wisselspanning op te zetten zal de auto gaan rijden.

Om te testen zet je bij de eerste 22V gelijkspanning op de spoel en bij de tweede 16V wisselspanning.

Als het nu wel werkt dat zit het probleem in je aansturing. Als het niet werkt dan is er iets met de spoelen niet goed. Wellicht de afstand te groot?

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 12:18:44 door Fritsprt »
Groet Frits

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2021, 15:59:02 »
Hallo Frits,

Het gaat om de  laatste. Een hele domme vraag maar bij de tweede heb ik de onderkant aan de bovenkant. Dat klopt toch? Schroefopening aan onderkant spoel.

Ik zal de spoel rechtstreeks aan 16v ac zetten en kijken wat er gebeurt.

Dank voor meedenken! Met vriendelijke groet, Bert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2021, 17:04:49 »
Volgens de handleiding klopt het dat je hem met de onderkant (op de foto) tegen de plaat schroeft. Vervolgens kan je met de schroef, die dan aan de onderzijde zit het magneetje omhoog draaien zodat deze vlak onder het wegdek zit.

Citaat
Op de eerste stopplaats zat er nog een magneetje op de spoel. Daarmee werd de langsrijdende vrachtwagen gestopt maar reed niet meer weg. Nu ik deze er af heb gehaald

Het magneetje moet er dus wel op blijven zitten! Een auto die er overheen rijdt moet dan in ieder geval stoppen. Als je hem vervolgens met 16V wisselspanning bekrachtigt dan moet de auto weet verder rijden.

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 17:06:37 door Fritsprt »
Groet Frits

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2021, 21:36:07 »
Hallo, ik ben weer een stapje verder.

Gebruik dus 161651 control kastje met programma 8: 2 langdurig parkeerhavens.

Als de wagen langs de stopplaats komt en ik druk op de schakelaar (drukknop), dan stopt de auto. Na 2 seconden gaat hij vervolgens weer rijden. Bij het indrukken van de schakelaar gaat het rode led lampje van de control unit branden en deze gaat weer uit na2 seconden.

Uit de handleiding lees ik da je de stopplaats weer vrij kan geven met de drukknop. Dat werkt dus helaas niet. Ik heb de bedrading aangesloten cf tekening in het boekje. Zit het wellicht in het type schakelaar dat ik gebruik? Drukknop ipv echte schakelaar (aan/uit)?

Hopelijk snappen jullie mijn verhaal en hebben jullie een tip!
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Bert

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2021, 17:48:35 »
Als de wagen langs de stopplaats komt en ik druk op de schakelaar (drukknop), dan stopt de auto.
Dat klopt, dat staat op pagina 12 in de Duitstalige versie, bij artikel 161675 (Stopp-Stelle,stopplaats).
Een stopplaats creëert kortstondig een magneetveld waardoor de auto stopt. Zodra de Stopp-Stelle niet meer geactiveerd wordt (geen magneetveld meer opwekt), rijdt die auto verder.

Maar die gebruik jij niet, want je hebt in voorgaande reactie aangegeven dat je artikel 161674 (Parkplatz, parkeerplaats) hebt aangesloten.
En die Parkeerplaats doet het omgekeerde (die heft kortstondig een magneet veld op waardoor de auto gaat rijden). Maar in principe (als je geen knop indrukt en geen sensor activeert) staat die auto stil, en blijft eindeloos stilstaan.

Dus als je op een knopt drukt (pulsschakelaar, reedcontact) om een apparaat te activeren dan laat een Stopp-Stelle een auto stoppen, en een Parkplatz een auto starten.

Na 2 seconden gaat hij vervolgens weer rijden.
Bij het indrukken van de schakelaar gaat het rode led lampje van de control unit branden en deze gaat weer uit na 2 seconden.
Dat is de interne afschakelbeveiliging, op pagina 34, Duitstalig uitgelegd. Die staat standaard voor deze functie op 2 seconden en is een klein beetje bij te stellen met de potentiometer.
In tabel 13 (programma 8, pagina 22) staat de tijdsduur van 2 seconden vermeld.


Uit de handleiding lees ik dat je de stopplaats weer vrij kan geven met de drukknop.
Een Stopp-Stelle juist wel, maar een Parkplatz (Parkharfe) juist niet.

Het verschil zit 'm in de functie en de duur van het stoppen:
-stoppen op een Stopp-Stelle doe je voor korte tijd, zoals voor een stoplicht,
-stoppen op een Parkplatz doe je om boodschappen te doen, dus juist voor langere tijd.

Zit het wellicht in het type schakelaar dat ik gebruik? Drukknop ipv echte schakelaar (aan/uit)?
Over schakelaars (en sensors) is deze handleiding helder (pagina 34,35):
een reedcontact (drukknop, belknop) kan, een aan/uit schakelaar kan niet.
Elke schakelaar moet potentiaalvrij kunnen worden aangesloten met een gemeenschappelijke plus op een afzonderlijke min (er kan dan geen vreemde stroom lopen door de schakelaar, en een input-puls duurt altijd kort, zo niet dan treedt de overbelasting beveiliging in werking).
Je kunt een schakelaar dus niet voeden vanuit een trafo, de schakelaar moet altiijd tussen een ingang en een uitgang van de 161651 hangen.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2021, 18:05:33 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2021, 21:05:38 »
Hallo Jan Willem, dank voor je reactie. Werking is mij nu duidelijk.

Echter, mijn probleem is dat de parkharfe niet standaard geactiveerd is bij programma 8. Alleen als ik op de drukknop druk stopt de auto en rijdt na de 2 seconden weer weg.
Ik heb het aangesloten zoals op het plaatje  in de handleiding staat. Wat kan er aan de hand zijn?

Wederom dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Bert

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2021, 12:14:34 »
Hallo allemaal,

In aanvulling op bovenstaand heb ik nog een paar zaken getest.
Ik heb een andere module nr 161651 aangesloten. Effect blijft hetzelfde; auto’s stoppen niet op parkharfe.
Als ik de parkharfe rechtstreeks aansluit op een trafo (wisselstroom) dan stopt de wagen wel via het reedcontact. Dus de parkharfes zelf zijn goed.
Alleen al ik dus de drukknop activeer dan stopt de auto even om vervolgens weer weg te rijden.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit opgelost krijg?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Bert

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2021, 17:36:44 »
Hallo,

Gelet op het aantal reacties weet ik niet zker of mijn vraag voldoende duidelijk is.

Ik heb de handleidingen nog eens gelezen en daarin wordt gesproken van een magneet opmde pakharfe. Ik heb tweedehands drie parkharfes gekocht maar nergens zit zo’n zwart afdekdopje bij.
Zit er onder dat dopje dan nog een magneetje?

Ik heb op de ijzeren kern nog een magneet gelegd en dze op gelijke hoogte gebracht met de grondplaat. Nu stoppen de vrachtwagens prima op beide spoelen! Echter, bij het indrukken van de schakelaar blijven ze nu gewoon staan?

Het antwoord ligt dus waarschijnlijk ergens met magnetisch veld en de drukknop. Wie geeft mij een duwtje in de goede richting? Bedankt! Met vriendelijke groet, Bert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2021, 21:09:51 »
Hoi Bert,

Als je aan de parkeerplaatsmodule 161674 twijfelt dan eerst eens proberen zonder de module nr 161651.

Gewoon kijken of de auto stopt. Dan 16V wisselspanning er op en de auto rijdt verder. Als dat werkt dan is je parkeerplaatsmodule 161674 in orde.

Gr. Frits
Groet Frits

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2021, 12:58:11 »
Hallo Frits,

Dank voor suggestie. Heb de spoelen getest en ze werken.

Ik heb de oplossing gevonden. Het zat in de magneten die bovenop de spoel horen te zitten. Bij de spoelen die ik heb gekocht ontbrak het zwarte afdekdopje. Daaronder hoort ook nog een magneet te zitten. Ik had daar wat magneetjes op gezet en getest.

Bij 1 magneet werkt het nu!
Bij de andere nog niet. Ik dacht dat een magneet en een magneet is maar klaarblijkelijk zit daar verschil tussen. Nu dus op zoek naar de juiste magneet die ik bovenop de spoel kan plaatsen en dan kan de inbouw op de baan beginnen.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik dit soort magneten het best kan bestellen?
Uiteindelijk gaat het lukken!
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Bert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2021, 13:12:58 »
Fijn dat het nu werkt Bert. Wat zijn de afmetingen van het magneetje?
Groet Frits

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Faller Car System, probleem met aansluitingen.
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2021, 18:36:02 »
Hallo Frits, De kern heeft een doorsnede van ongeveer 1 cm. Eentje van 0,8 mm zou moeten werken. Op de andere heb ik nu tijdelijk even hele kleine magneetjes geplaatst. Dit werkt ook maar een mooie afdekking is beter op de baan denk ik.

Inmiddels een site gevonden die magneetjes verkoopt. Ik ga maar eens een paar bestellen. Dank voor meedenken en wie weet tot een volgend probleem!

Met vriendelijke groet, Bert